۱۳۹۲ خرداد ۱۰, جمعه

آشنایی با برخی ایرانی بانوان نوازنده ی تار


چندی پیش در نوشتار "تار و نوازندگان نامدار آن در ایران" به نکاتی در زمینه ی واژه ی تار، مخترع تار، تاریخچه تار، سروده هایی پیرامون تار و نامدار ترین مردان نوازنده ی تار اشاره شد. در این  نوشتار، به معرفی برخی از بانوان تار نواز ایران می پردازیم: 

تار نوازی در تاریخ ایران
دکتر آمنه یوسف زاده‌ پیرامون اهمیت استفاده از موسیقی و نقش مردان و بانوان تار نواز دردربار شاهان ایران چنین می نویسد : "دردربار پادشاهان ایرانی ، از پیش ازاسلام تا اوایل قرن بیستم، موسیقی همواره جایگاهی ارجمند داشته است. شاهان و شاهزادگان ایرانی همیشه بهترین نوازندگان و رامشگرانرا به خدمت می گرفتند و آنان را تحت حمایت خویش قرار می دادند. نظامی عروضی سمرقندی نویسندهٔ ایرانی سده ششم هجری قمری در کتاب چهار مقاله ی خود ، از چهار صنف اجتماعی یاد می کند که پادشاهان حضور آنان را در دربار خود ضروری می دانستند و از خدمات آنان بهره مند می شدند و به کار آنان بسیار ارج می نهادند: نخست دبیران بودند ، دوّم شاعران و خُیناگران ، سوّم منجّمان و چهارم طبیبان.  محمد بن عبدالکریم شهرستانی، تاریخ نگار و جهانگرد ایرانی هنگام سخن گفتن از باورهای مزدکیان از چهار شخص برجسته یاد می کند که خدمتگزار شاه بودند: موبد موبدان ، هیربَد هیربَدان ، اسپهبد و رامشگر.
پادشاهان قاجار نيز در ادامه راه و رسم پيشينيان خود موسيقي را به صورت عنصري از زندگاني دربار درآورده بودند و اين هنر در دربار آنان ارج و اعتبار خاصي داشت. موسيقي نه تنها در جشن ها و ميهماني هاي رسمي نواخته مي شد بلکه در زندگاني روزمرّه ی آنان نيز همواره حضور داشت، چنان که حتي هنگام خوابيدن و غذاخوردن و سوار کاري نيز از شنيدن آن نمي آسودند. براي مثال آغامحمدخان را عادت اين بوده که هنگام خوابيدن نقّالي از براي او شاهنامه بخواند. او خود هرگاه سرخوش و سرحال بود دوتار مي نواخت. ناصرالدين شاه که خوابگاهش داراي چهار دربود و يکي از آنها به اطاق رامشگران باز مي شد، عادت داشت هنگام خوابيدن به نواي ساز گوش کند. اعتمادالسلطنه، وزير انطباعات دربار ناصري، در خاطرات خود درباره پانزده سالِ آخر عمر ناصرالدين شاه مي نويسد که «عمله ی طرب» بيشتر اوقات در هنگام صرف غذا حضور داشتند و براي شاه مي نواختند، به ويژه هنگام، پختن آش سالانه که گويا آييني در دربار ناصرالدين شاه بود، هميشه چند تن از خواص نوازندگان حاضر بودند و در کنار وزيران و رجال دربار بر سر سفره مي نشستند. جدا از موسيقي «عمله طرب» و نوازندگان مرد، موسيقي ديگري نيز در مجالس بزم شاه به دست زنان نواخته مي شد. نقش زنان در دربار شاه يکي اين بود که مجالس روضه خواني ترتيب دهند و ديگر برگزاري برخي مجالس بزم بود که شاه مسئوليتش را برعهده آنان گذاشته بود. براي مثال، گلبخت خانم ترکماني و کوچک خانم تبريزي که هردو از زنان حرم حضرت خاقان (فتحعلي شاه) بودند، هريک مسئوليت دسته اي از زنان نوازنده و رامشگر را به عهده داشتند. در تاريخ عضدي از دو دسته زن ياد شده است که تعداد هرکدام به پنجاه نفر مي رسيد و مجهز به «تمام اسباب طرب از تار و سه تار و کمانچه وسنتورزن و چيني زن وضرب گير و خواننده و رقّاص» بود. هريک از اين دسته ها سردسته اي داشت که او را استاد مي ناميدند. يکي از آنان استاد مينا بود و ديگري استاد زهره که هردو به گفته عضدي «در علم موسيقي بي نظير بودند». آنان گرچه درحرم زندگي مي کردند امّا در زمره زنان شاه نبودند و شاه «مقرّري و مواجب و همه اسباب تجمّل به جهت آنان مقرّر» کرده بود. دسته استاد مينا را به دست گلبخت خانم سپرده بودند و دسته استاد زهره را به دست کوچک خانم. اين دو دسته هميشه با هم رقابت مي کردند و چشم و همچشمي آنان زبانزد درباريان بود، چنان که وقتي در دربار ميان دونفر دشمني بر مي خاست، مي گفتند: «مثل دسته استاد مينا و استاد زهره منازعه مي نمايند». در نقاشي هاي بازمانده از دوره فتحعلي شاه و محمد شاه برخي از اين زنان را تصوير کرده اند... برخي از اين زنانِ هنرمند به عقد شاه در مي آمدند و پس از چندي مادر شاهزاده اي مي شدند. بعضي از آنان هم که مزدوج بودند شاه طلاقشان را مي گرفت و به عقد يکي از امراي دربار در مي آورد. ناصرالدين شاه نيز نوازندگاني را که مطبوع طبع او بودند به عقد خود در مي آورد.
آموزش زنان را نوازندگان مردِ نامدارِ عصر به عهده داشتند. براي مثال استاد مينا شاگرد سهراب ارمني اصفهاني و استاد زهره شاگرد رستم يهودي شيرازي بود. به گفته عضدي هر صبح آقا محمد رضا و رجبعلي خان و چالانچي خان، از ديگر مغنّيان مشهور آن زمان به دربار مي آمدند تا به استاد مينا و استاد زهره تعليم موسيقي بدهند. لباس زنان طوري بود که به جز صورت هيچ چيز آنان پيدا و نمايان نبود. خواجه ها نيز درکلاس هاي آنان حضور داشتند. اين دو استاد زن سپس آموخته هاي خود را به دسته هاي خويش تعليم مي دادند".

تارنمای "خانه و خاطره" در شرح دوران فتحعلی شاه قاجار دومین شاه قاجاریه (از ۱۱۷۶ تا ۱۲۱۳ خورشیدی) ، اشاراتی نیز به دو تن از بانوان تار نواز ایران دارد : "فتحعلی شاه قاجار با وجود داشتن هزار زن عقدی و صيغه ، ابایی نداشت که باز هم رقاصه‌ها ، مطرب‌ها ، بازيگرها و خواننده‌ های زن تهران را به قصر خود فرا خواند و حتی بدان‌ها مسکن دهد. اين لوليان شهرآشوب ، همه‌ی هنرهای ممکن سرگرم کننده را همراه با زيبایی و دلربایی با خود به قصر شاهی می‌آوردند و مجلس عيش شاه را با دف و تار و کمانچه و سنتور و تنبک بدل به مرکز هوس ‌های انسانی می‌کردند. از ميان آنان می‌توان از مطربه‌هایی چون استاد «زهره» و استاد «مينا» که شادی ‌آفرين بزم او بودند ، نام برد".



مطربان و زنان موسیقی دان دوره ی قاجار



بانوان تار نواز ایران در دوران اخیر
تارنمای فارابی که به همت آرش لیلازی و به منظور معرفی موسیقی ایرانی راه اندازی شده است ، پیرامون بانوان تار نواز ایران چنین می نویسد : "در طول دو قرن اخیر نخستین بانوانی که موفق به یاد گیری تار شدند، دو تن از زنان دربار فتحعلی شاه قاجاربه نام های زهره و مینا بودند. کم کم با موج نوگرایی ایرانیان در همه زمینه ها و ایجاد مدرسه ویژه دختران، آموزش موسیقی نیز دچار تحول شد. کلنل علی نقی وزیری پس از اتمام تحصیلات موسیقی در برلین، سال ١٣٠٢ به تهران آمد و نخستین مدرسه موسیقی غیردولتی را بنا گذاشت. او بعدها در همین مدرسه برای بانوان کلاس تار برقرار کرد و عده ای از دختران غالباً از خانواده های مرفه، موفق شدند این ساز را بیاموزند. با وجود فراگیر شدن آموزش موسیقی در جامعه ایرانی، زنان بسیار کمی توانستند در نوازندگی این ساز به مراتب عالی برسند و غالب ایشان پس از تشکیل خانواده یا دلایل دیگر، از فعالیت های هنری باز ماندند. با این وجود تعداد کمی از بانوان، این ساز را به نحو مطلوبی می توانند بنوازند. افرادی همچون پیرایه پورافر، آذر زرگریان، بهاره فیاضی و صهبا مطلبی که از میان ایشان بهاره فیاضی و صهبا مطلبی، به اعتراف بیشتر اساتید تار، توانسته اند این ساز را به صورت حرفه ای و مورد قبول اهل فن بنوازند. درک قوی فیاضی و مطلبی، از موسیقی ایرانی و تسلط بر ساز تخصصی ، باعث شده که آنان از معدود بداهه نوازان تار در میان زنان ایرانی باشند".

١ - پیر آیه پور آفر : نوازنده ی تار و رباب و موسس گروه لیان است. وی از هنرمندان مقیم خارج از ایران بوده و با هنرمندان ایرانی از جمله سیما بینا همکاری داشته است.
نمونه ای از کار هنری پیرآیه پورآفر نوازنده ی تار و موسس گروه لیان

٢ - آذر زرگریان : نوازنده ی تار و از اعضای ارکستر بزرگ ساز‌های ملی است. وی با گروه های "سیمرغ" ، "بانوان مهر"  و "بهار" همکاری داشته است.

تصویر ی از اولین اجرای گروه سیمرغ در اروپا

نمونه ای از کار هنری آذر زرگریان

٣ - بهاره فیاضی : نوازنده تار و سه تار متولد تهران در ٣ آبان ماه سال ١٣۵٨ است.
وی موسیقی را از سن ٨ سالگی با ساز سه تار نزد زیدالله طلوعی آغاز کرد. دیگر ویژگی های او از این قرار است: کارشناس موسیقی از دانشکده هنر های زیبای دانشگاه تهران در سال ١٣٨٠ - عضو پیوسته مرکز حفظ و اشاعه موسیقی از ١٣٧٧ تا ١٣٨١ - عضو پیوسته کانون مدرسین و نوازندگان خانه ی موسیقی - اجرای کنسرت های متعدد با با گروه های نوبهار، راست، سپهر و شیدا  - نوازندگی تار در آلبوم معرفی هنرمندان جوان زیر نظر حسین علیزاده - رتبه اول ٢ دوره جشنواره موسیقی دانشجویان سراسر کشور در بخش حفظ تمام ردیف میرزا عبدالله در سال ١٣٧٧ (اسامی داوران: حسین علیزاده، داریوش طلایی، مجید کیانی، ایرج یغمایی و علی بیانی) - رتبه اول چهاردهمین جشنواره بین المللی موسیقی فجر در سال ١٣٧٧ - رتبه اول اولین جشنواره بداهه نوازی در سال ١٣٧٨ - مدیر مسئول آموزشگاه آزاد موسیقی بهار از سال ١٣٨٣ تا کنون - مدرس تار و سه تار در مکتب خانه میرزا عبدالله از سال ١٣٨۵ تا کنون


٤ - صهبا مطلبی : در سال ۱۳۵۶ خورشیدی در تهران، متولد شد و از کودکی شروع به نواختن موسیقی سنتی ایرانی کرد. او فارغ التحصیل کنسرواتوار تهران است. جایی که تحت آموزش استاد فریبرز عزیزی به تسلط در نواختن تار و سه تار چیره گردید. وی در ادامه راه خود، با بهره گیری از هدایت مستقیم استاد موسیقی سنتی ایران حسین علیزاده و تئوریسین موسیقی دکتر مهران روحانی قابلیت های خود را به کمال رساند. او مطالعات موسیقی رسمی خود را در سازندگی آهنگ در  کنسرواتوار سنت پترزبورگ ، در روسیه ادامه داد. صهبا چند سی دی ضبط کرده  و قطعات متعددی از موسیقی تئاترال نوشته است.

نمونه ای از کار هنری صهبا مطلبی
نمونه ی ديگری از کار هنری صهبا مطلبی

۵ - شیدا جهان بین : همسر مجتبی (مدیار) سیمع نژاد وبلاگ نویس و فعال حقوق بشر است. باید دانست که این نوازنده ی تار را نباید با "شیدا جهان بین" دیگری که روزنامه نگار و مقیم کشور هلند است، اشتباه کرد.
نمونه ای از کار هنری شیدا جهان بین

٦ - گلنوش صالحی : از اعضای گروه "مهر" است. " مهر" از اندک گروه های موسیقی زنان هنرمند سنتی نواز داخل ایران است که در دو سال اخیر کنسرتهای متعددی را در کشورهای اروپایی اجرا کرده است. پریچهر خواجه، نوازنده قانون، سرپرستی و آهنگسازی این گروه را برعهده دارد و خواننده آن "مهربانو" است. آساره شکارچی (کمانچه)، گوهرناز مسائلی (تنبک)، مژگان ابوالفتحی (دف و دایره ) و گلنوش صالحی (تار) اعضای گروه مهر در این تور اروپایی بودند.
\
نمونه ای از کار هنری گلنوش صالحی : تصنيف قديمی نغمه نوروزی - آواز : هاله سیفی زاده - تار : گلنوش صالحی

٧ - نیکو یوسفی : نوازنده تار و سه تار و محقق موسیقی است.

نیکو یوسفی و پیمان سلطانی یک زوج هنری هستند. پیمان سلطانی ، مسیری از نوازندگی تار تا رهبری ارکستر ملل، را پیموده و این مسیر را همچنان می پیماید. به ضرورت آهنگی می سازد و خیلی بیشتر از آن، ذهنش را درگیر فلسفه می کند. سخنور خوبی است و گاهی همانند همسرش نیکو یوسفی، دستی هم به قلم می برد. این زوج هنری از فعالان کمیته بین المللی ایکوم هستند. نیکو یوسفی علاوه بر نگارش و ترجمه مطالبی پیرامون موسیقی، دستی هم در آهنگسازی دارد و اخیراً نخستین کار دسته جمعی اش توسط نشر هرمس منتشر شده است. ماهنامه زنان‌موسیقی نخستین و تنها ماهنامه موسیقی در ایران با تمرکز تخصصی بر زنان موسیقی‌دان است و از اسفندماه سال ۱۳۹۰، به صورت اینترنتی و ماهانه منتشر می‌شود. سردبیر این ماهنامه نیکو یوسفی نوازنده و موسیقی‌دان ایرانی است

 حسن ختام : ترانه ی " بزن تار و بزن تار" -  سراینده : منصور تهرانی - آهنگ ساز : صادق نوجوکی - اجرا : هایده


جاودانه باد هنرموسیقی سنتی ایران و درود فراوان باد بر ایرانی بانوان نوازنده ی تار

دکتر منوچهر سعادت نوری

۱۳۹۲ خرداد ۶, دوشنبه

===== A Few Facts about Beer and Beer Drinking =====



Beer is an alcoholic beverage produced by the saccharification of starch and fermentation of the resulting sugar. The starch and saccharification enzymes are often derived from malted cereal grains, most commonly malted barley and malted wheat. Most beer is also flavoured with hops, which add bitterness and act as a natural preservative, though other flavourings such as herbs or fruit may occasionally be included. The preparation of beer is called brewing. Beer is the world's most widely consumed alcoholic beverage, and is the third-most popular drink overall, after water and tea. It is thought by some to be the oldest fermented beverage (Wikipedia, 2013).

 In his article published on 19 July 2001, the multi dimensional education and interests Dr Karl S.Kruszelnicki noted that, "We have been swigging beer for at least 6000 years. There is chemical evidence for this in the 6000-year-old Sumerian trading post of Godin Tepe, in the Zagros Mountains of western Iran. This trading post later became a fortress on what would become the fabulous Silk Road. In 1991, in one of the rooms of the trading post, archaeologists found chemical evidence for wine. In 1992, in other jars in the same room, they found chemical evidence that beer had been stored in these jars". It should be noted that Godin Tepe (in Persian: Gowdin Tapeh) is a prehistoric settlement in western Iran, situated in the valley of Kangavar in the province of Kermanshah. Today, the town of Kangavar is best known for the archaeological remains of Temple of Anahita (See the Article on "My Iran, a Poem as a Road to Various Locations" written by this author). It should be also noted that the earliest known chemical evidence of wine and beer in the world was firstly reported by the researchers in the Museum Applied Science Center for Archaeology (MASCA) at The University Museum of Archaeology and Anthropology, University of Pennsylvania, USA. In 1992, archaeological chemist Dr. Patrick E. McGovern and organic chemist Dr. Rudolph H. Michel, the researchers in MASCA, analyzed an organic residue from inside a pottery vessel dated 3500-3100 BC from the site of Gowdin Tapeh in the Zagros Mountains of Iran and their findings provided the earliest known chemical evidence of beer in the world. They carried out a standard chemical technique named Feigl Spot Test (FST) on a pale yellowish residue that filled grooves within an ancient jug; the tests were positive for oxalate ion. Calcium oxalate (the calcium salt from the oxalate ion) is a major component of "beer-stone" and settles out on the surfaces of fermentation and storage tanks of barley beer, as the researchers believe occurred with the ancient residue. Prior to that finding, Drs. McGovern and Michel (MASCA researchers) with the collaboration of Virginia Badler in 1991 had obtained chemical evidence of the earliest known wine from jars from the same site and even the same room at Gowdin Tapeh (Saadat Noury, 2009).
  The main active ingredient of beer is alcohol, and therefore, the health effects of alcohol apply to beer. The moderate consumption of alcohol, including beer, is associated with a decreased risk of cardiac disease, stroke and cognitive decline. A 2005 Japanese study found that low alcohol beer may possess strong anti-cancer properties. The long term health effects of continuous, heavy alcohol consumption can, however, include the risk of developing alcoholism and alcoholic liver disease (Wikipedia, 2013).

Brewer's yeast is known to be a rich source of nutrients; therefore, as expected, beer can contain significant amounts of nutrients, including magnesium, selenium, potassium, phosphorus, biotin, chromium and B vitamins. In fact, beer is sometimes referred to as "liquid bread". Some sources maintain that filtered beer loses much of its nutrition (Wikipedia, 2013).

 It may be good to know that not all beers are created equally, especially when it comes to calories (Pop Sugar Website, 2013):
Beer Brand---------------------- Calories------Carbs (g)/ Alcohol Percent
Guinness Extra Stout-----------176------14---------------6
Guinness Draught--------126----------- 10---------------4-------------
Heineken---------------------148----------- 11.3------------5-------------
Heineken Light-------------- 99------------- 6.8----------- 3.5----------
Labatt Blue----------------- 153------------- 5-------------- 5------------- 
Molson Light--------------- 113------------ 12------------- 5.6----------
Sam Adams Light--------119-------------- 9.6-----------4-------------
Stella Artois----------------154------------- 11.6---------- 5.2----------

Isohumulones are chemical compounds that contribute to the bitter taste of beer and are in the class of compounds known as iso-alpha acids (Wikipedia, 2013).

 A series of studies using animal models have shown that beer may prevent carcinogenesis and osteoporosis; beer provides plasma with significant protection from oxidative stress; and isohumulones, the bitter substances derived from hops, may prevent and improve obesity and type-2 diabetes, improve lipid metabolism, and suppress atherosclerosis. Further studies are needed to clarify the components in addition to isohumulones that are responsible for these beneficial effects of beer (Kondo, 2004).

In May 2013, scientists from the University of Wisconsin found that a pint of the black stuff every day could prevent blood clots and heart attacks. In a study carried out on dogs with narrowed arteries, the scientists found that those who were given Guinness had reduced clotting activity in their blood compared with those who were given lager (Yahoo, 2013).

In 2009, Justin McBride sang "Beer Drinking Songs" with Brian Canter, Sean, Brendon Clark, etc. at Mandalay Bay, USA

Beer at White House: White House Honey Ale is the first beer known to have been brewed in the White House. The process began in January 2011 at the request of President Barack Obama who purchased the homebrewing kit using his personal funds. As of 2012, three styles have been brewed in addition to Honey Ale: White House Honey Blonde Ale, White House Honey Porter and White House Honey Brown  http://www.youtube.com/watch?v=MZUzc0SDQYM

Epilogues: 1. The protective effect of beer drinking on the risk of Myocardial Infarction or Heart Attack http://www.aim-digest.com/gateway/pages/moderate/articles/myocard.htm 2. Beer drinking and some other advice after a Myocardial Infarction http://www.patient.co.uk/health/Myocardial-Infarction-After-the-MI.htm 3. More findings on the medicines for Heart Attack:  May 27, 2013 - A new drug that could help reduce damage to the body after a heart attack, stroke or major surgery has been developed by UK scientists http://www.bbc.co.uk/news/health-22655582

Manouchehr Saadat Noury, PhD

REFERENCES
Kondo, K. (2004): Online Article on Beer and health: preventive effects of beer components on lifestyle-related diseases
Kruszelnicki, K. S. (2001): Online Article on Room Spins when Drunk
Pop Sugar Website (2013): Online Article on Time for a Cold One!, Calories in Beer 
Saadat Noury, M. (2008): Online Article on My Iran, a Poem as a Road to Various Locations
Saadat Noury, M. (2009): Online Articles on A Few Moments with Doctor Karl
Yahoo Shine Website (2013): Online Notes on Five Surprising Health Tricks
Men will Love
Wikipedia Encyclopedia (2013): Online Notes on Beer, White House Honey Ale, and Isohumulones

۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

عروس نامه : برخی نوشتارها و سروده ها پیرامون "عروس"




عروس : در فرهنگ واژه ها

١- زن_ به خانه ٔ شوی رفته : یادداشت دهخدا در لغت نامه دهخدا
٢ - زنی که تازه زناشویی کرده ، در مقابل داماد : فرهنگ فارسی تالیف معین
٣ - عروس وام‌ واژه‌ای از عربی است و برابر فارسی آن وِیو، وَیوگ یا بَیوگ است و به حشن ازدواج هم جشن بیوگانی گفته می‌شود : دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
٤ - در فارسی عموما به زنی که تازه شوهر کرده گفته می شود، کنایه از هر چیز زیبا : واژه نامه ی نوین تالیف محمد قریب
برخی دانستنی ها پیرامون "عروس" و  " عروسی" در طول تاریخ

١ - در طول تاریخ مردم سراسر جهان آیین های متنوع و عجیبی داشته اند اما بر طبق یک رسم عجیب در بخشی از چین عروس در هنگام برگزاری مراسم عروسی اش باید گریه کند. این رسم که در ایالت «سیچوآن» مرسوم بوده است در طول قرن ۱۷ طرفداران زیادی داشته و تا سال ۱۹۱۱ میلادی نیز ادامه یافته است. بر طبق این رسم عروس در شب مراسم عروسی اش مجبور است، گریه کند و در صورتی که قادر به گریه کردن نبود افراد حاضر در مجلس از او به عنوان فردی ضعیف یاد می کرده اند. گفته شده است در یکی از این مراسم عروس که قادر به گریه کردن نبوده است مورد ضرب و شتم مادرش قرار می گیرد. همچنین این رسم در بخش های مختلف ایالت «سیچوآن» به روش های متنوع برگزار می شده است؛ به طور مثال در غرب این ایالت، عروس مجبور است از یک ماه پیش از برگزاری مراسم عروسی اش گریه کند.
٢ - لباس عروس لباسی است که عروس در میهمانی عروسی یا در پای سفره عقد به تن می‌کند. رنگ و مدل لباس عروس به فرهنگ رسوم قومیتی بستگی دارد. لباس عروس همواره در طول تاریخ اهمیت فراوانی داشته ‌است. همه عروس‌ها، مایل بودند زیباتر به نظر برسند. گاهی جواهرات نصب شده بر لباس عروس از لباس وی پر اهمیت تر بوده‌است و لباس عروس چنان با جواهرات پوشیده می‌شد، که فقط جواهرات به چشم می‌آمد. زیاده روی در این کار باعث شد تا در قرن پانزدهم میلادی در انگلستان، شاهزاده مارگریت مجبور شود به دلیل سنگینی لباسش، برای راه رفتن از دو همراه کمک بگیرد. رسم پوشیدن لباس عروس به رنگ سفید، به انگلستان در دوره ملکه ویکتوریا باز می‌گردد. با وجود فراگیر شدن رنگ سفید در برخی از کشورها، عروس‌های هندی، چینی، ویتنامی و ژاپنی همچنان از رنگ‌های ملی خود برای لباس عروس استفاده می‌کنند.
٣ - بلندترین لباس عروس جهان با ٣٠٠٠ متر طول در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسید. به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوخت بلندترین لباس عروس جهان نزدیک به ١٠٠ روز زمان برد. این رکورد در مارس سال ٢٠١٢ میلادی در رومانی بدست آمد.
٤ - جريان يك عروسي ايراني (از عقدكنان تا پاتختي) در دوره ی قاجاريه : "سوزني ترمه‌اي می‌انداختند و مجلس عقد را طوري ترتيب می‌دادند كه در موقعي كه در اطاق مجاور ملا مشغول خواندن خطبه عقد می‌شود، عروس رو به قبله نشسته و آئينه قدي و يك جفت جار دو سه الي پنج شاخه كه از خانه داماد با خونچه اسفند و رنگ و حنا آورده بودند، بايد در اين مجلس حاضر باشد، آئينه روبه‌روي عروس به ديوار تكيه داشت و جارها در طرفين گذاشته شده بود و از وقتي عروس قدم به اطاق عقد می‌ گذاشت تا خاتمه تشريفات شمع‌هاي آن اگر چه روز و اطاق هم روشن بود، بايد بسوزد..." : از تاريخ اجتماعي و اداري دوره ی قاجاريه نوشتة ی عبدالله مستوفي - بیشتر
٥ - آخرین عروسی سلطنتی در ایران :  گزارش بی بی سی فارسی درباره ی عروسی پهلوی دوم با فرح دیبا و اشاراتی به عروسی های او با فوزیه و ثریا اسفندیاری - بیشتر
پر هزینه ترین عروسی های تاریخ

۱ - اولین عروسی پر هزینه ی دنیا متعلق به شیخ محمد حاکم دبی و پرنسس سالما بود که در سال ۱۹۸۱ یکصد میلیون دلار هزینه داشت.
٢ - دومین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به ازدواج وانیشا میتال دختر مالک بزرگترین کمپانی فولاد جهان با آمیت باتی از ثروتمند ترین سرمایه داران هندی در انگلستان در سال ۲۰۰۵ می باشد : مخارج = ۷۸ میلیون دلار.
عروسی آنها شش روز طول کشید و ۱۲ جت جهت انتقال میهمانان به بیروت پایتخت لبنان به پرواز درآمدند ، ۴۵ سرآشپز مسئولیت تهیه غذا را برعهده داشتند و یک کیک بزرگ و ۱۰ هزار شاخه گل نیز برای جشن سفارش داده شد. آنها همچنین با حضور در یک فیلم بالیوودی نحوه آشناییشان را به تصویر کشیدند.
٣ - سومین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به عروسی پرنس چارلز و دیانا اسپنسر بود که با هزینه ۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۱ اتفاق افتاد.
٤ - چهارمین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به ازدواج کیت میدلتون و پرنس ویلیام در سال ۲۰۱۱ بود : مخارج = ۳۴ میلیون دلار. ازدواج پرنس ویلیام و کیت میدلتون نیز مانند دیگر ازدواج های خاندان سلطنتی پرخرج برگزار شد. به هزینه های اصلی این جشن می توان به حلقه ۱۳۶ هزار دلاری، کیک ۸۰ هزار دلاری، لباس ۷۰ هزار دلاری، گل ٨٠٠ هزار دلاری، پذیرایی میهمانان ۶۰۰ هزار دلار و ۵۵۰ هزار دلار برای اقامت میهمانان در هتل به ازای هر شب اشاره کرد. سایر عروسی های پر هزینه که البته برخی از آنها به طلاق منجر شده است:
١ - ازدواج لیزا ماینللی و دیوید گست در سال ٢٠٠٢ : مخارج = ٥/٣ ملیون دلار
٢ - ازدواج پل مك كارتنی و هدر میلز در سال ٢٠٠٢ : مخارج = ٣ ملیون دلار
٣ - ازدواج الیزابت هارلی ( مدل ) و آرون نایار ( تاجر هندی ) در سال ٢٠٠٧ : مخارج = ٥/٢ ملیون دلار
٤ - ازدواج تام كروز و كتی هولمز در سال ٢٠٠٦ : مخارج = ٢ ملیون دلار
٥ - ازدواج الیزابت تیلور و لاری فورتنسكی در سال ١٩٩١ :  مخارج = ٢ ملیون دلار
٦ - ازدواج كریستینا آگوئلر و جردن براتمن در سال ٢٠٠٥ :  مخارج= ٢ ملیون دلار
٧ - ازدواج التون جان و دیوید فرنیش در سال ٢٠٠٥ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
٨ - ازدواج مایكل داگلاس و كاترینا زتا جونز در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
٩ - ازدواج تایگر وود و الین نوردگرن در سال ٢٠٠٤ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٠ - ازدواج ادی مورفی و نیكول میتچل در سال ١٩٩٣ :  مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١١ - ازدواج پیرز برازنان و كلی شای اسمیت در سال ٢٠٠١ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٢ - ازدواج مدونا و گای ریتچی در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٣ - ازدواج دونالد تامپ و ملینا نوز در سال ٢٠٠٥ : مخارج = یك ملیون دلار
١٤ - ازدواج توری اسپلینگ و چارلی شانن در سال ٢٠٠٤ : مخارج = یك ملیون دلار
١٥ - ازدواج براد پیت و جنیفر انیستون در سال ٢٠٠٠ : مخارج = یك ملیون دلار
١٦ - ازدواج دیوید و ویكتوریا بكهام در سال ١٩٩٩ : مخارج = ٨٠٠ هزار دلار
١٧ - ازدواج اشلی جود و داریو فراچیتی در سال ٢٠٠١ : مخارج = ٧٥٠ هزار دلار
١٨ - ازدواج ماریا كری و تومی موتالا در سال ١٩٩٣ : مخارج = ٥٠٠ هزار دلار
١٩ - ازدواج مارك آنتونی و دیانا را تورز در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥٠٠ هزار دلار
٢٠ - ازدواج نیكول كیدمن و كیت اوربان در سال ٢٠٠٦ : مخارج = ٢٥٠ هزار دلار
عروس در فرهنگ جغرافیائی ایران

١ - عروس محله : دهی جزء دهستان حومه ٔ بخش مرکزی شهرستان لاهیجان . سکنه ٔ آن ٢١٦ تن . محصول آن برنج و مختصری چای . آب آن از پلرود است : تارنمای لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران
٢ - عروس محله ، روستایی از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است. این روستا در دهستان سیارستاق ییلاقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است : دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
کتب و آثاری که در آن ها  از عروسی ها نوشته شده است

١ - كتاب شب عروسی بابام :  نوشته ی عباس پهلوان است. نثر و طرح داستان ‌های عباس پهلوان، رنگ و شتابی ژورنالیستی یا روزنامه‌نگارانه دارد. انگار که سردستی نوشته شده باشند و قرار بوده که در آخرین ساعت به چاپخانه برسد! زبان او نشات گرفته از زبان مردم کوچه و بازار و گفت‌وگوی آدم‌ها و قصه‌های او غنی از اصطلاحات روزمره، ضرب‌المثل‌ها و تکیه‌کلام‌های رایج همان مردم است. در داستان کوتاه «شب عروسی بابام» جدا از این زبان محاوره، عادات و سنت‌های مرسوم در نزد مردم این قشر از جامعه را هم می‌بینیم. از سفرۀ حضرت صغرا، و حمام رفتن دست‌جمعی داماد و دوستانش، تا جشن عروسی‌هایی که با رقص تخته‌حوضی همراه است و رسم پشت در حجله ایستادن زن‌ها. داستان کوتاه «شب عروسی بابام»، با همۀ هیجان و شوخ و شنگی ماجراهای آن، در ضمن غم‌نامۀ زن ایرانی نیز هست، مادر «جمال» (راوی قصه) یکی از نمونه‌های آن است. زنی که «لام تا کام» چیزی نمی‌گوید و چنان گم و کمرنگ، که جز در یک جمله و به اشاره‌ای گذرا، حتی در خود داستان هم دیده نمی‌شود. «. . . یاد روزی افتادم که تو بازار ارسی‌دوزا، مادرم منو گم کرده بود و داشتم از غصه می ‌مردم. . .». روی دیگر این سکۀ نارواج، «معصومه» زن‌بابای تازه و جوان است که دل در گروی «تقی»، آن جوان غزلخوان دارد و هنوز یاد آواز کوچه‌باغی خواندن‌های او را به‌خاطر دارد
٢ - کتاب نامزدی و عروسی در فرهنگ کردها :  نوشته ی آمد تیگریس و ترجمه ی عباس فرهادی است. در این کتاب ، نویسنده و مترجم سعی دارند بخشی از سنت های خوب کردها را در باب نامزدی و عروسی احیا کنند .آدابی که مدتی است دارد رو به فراموشی می رود و مثل سنن اقوام دیگر تحت تاثیر فرهنگ های مسلط ، در حال نابودی است. 
٣ - كتاب عروسي : ترجمه ی شهرزاد فتوحي و براي ثبت و نگهداري وقايع و خاطرات عروسي است. این کتاب شامل همه ی جوانب برنامه ریزی، از دعوت از مهمانان و خرید گل گرفته تا سازمان دهی کل مراسم است. توصیه هایی نیز درباره ی آداب معاشرت و رسوم و سنت ها و برگزاری بی نقص مراسم ازدواج دارد. سیاهه ی تفصیلی کارهایی که باید انجام شود، ایجاد اطمینان می کند از این که هیچ چیز از قلم نیفتاده است
٤ - كتاب عروسي خونين پاريس : نوشته ی هاينريش مان و  ترجمه ی محمود حدادي است. «پاريس، ٢٤ اوت ١٥٧٢، در گرگ و ميش سحر، بين ساعت سه و چهار، زنگ هاي خطر به صدا درآمدند، به علاوه دو ناقوس كوچك كه به ناقوس هاي جنگ شهرت داشت و در يك آن شايع شد كه شاه اجازه داده كه سر همه هوگنوها را ببرند و خانه هايشان را غارت كنند. پس در سراسر پاريس چنان كشتاري درگرفت كه در كوتاه زماني نماند، حتي يك كوچه كه در آن كسي جان نبازد و آنقدر خون در خيابان ها ريخته شد كه انگاري باران باريده است» ... اين جملات روايت شاهدان «شب بارتلمي» و «عروسي خونين پاريس» است، قتل عامي كه اوج نبردهاي خونيني بود كه در عصر رنسانس براي ٣٦ سال تمام فرانسه را به ورطه جنگ داخلي ميان كاتوليك ها و پروتستان ها كشاند.
۵ - عروسي خون : نمايشنامه ايست اثر فدريكو گارسيا لوركا. خلاصه داستان : در يكي از روستاهاي اسپانيا پسري عاشق دختر عموي خود بود. اما از بد روزگار پدر دختر آدم طماعي بود و به آنها اجازه ازدواج نميداد. بهرحال پسر كه اسمش آلفردو بود با دختر ديگري ازدواج كرد. پس از مدتي خبر رسيد دختر قصد ازدواج دارد با مردي از روستاي ديگر. آلفردو بمحض شنيدن خبر به خانه عموي خود ميرود و خبر را درست ميبيند. بساط عروسي مهيا ميشود اما آلفردو با دختر عمويش قرار فرار ميگذارند واز وسط مراسم عروسي فرار ميكنند. داماد بمحض خبردار شدن با گروهي از دوستانش به تعقيب آنها ميپردازد و بالاخره آنها را پيدا ميكنند. داماد و آلفردو به روي هم كارد ميكشند و در يك لحظه به همديگر ضربه اي وارد ميكنند وجلوي چشم دختر هر دو ميميرند.
شايد داستان كليشه اي باشد و شايد هم در اين چند جمله حس داستان منتقل نشود اما اين داستاني بود كه توسط يك گروه اسپانيايي بصورت باله به اجرا درآمد همراه با يك موسيقي جاودانه اثر آلفرد دو ديه گو .
اين داستان توسط زنده ياد احمد شاملو با سبك آهنگين و منحصربفرد خود او به فارسي ترجمه شده است. در سال ١٣٧٧ خورشیدی جشنواره تاتر به كارگرداني علي رفيعي براي نخستين بار به روي صحنه رفت. فرزاد دانشمند در گوشه صحنه با يك گيتار موسيقي زنده آنرا به عهده داشت. البته آهنگ اصلي نبود اما در پرده هايي ملودي اصلي بود .در بعضي جاها هم از آهنگهاي پاكو پنيا استفاده كرده بود و در بعضي جاها هم قطعاتي از خود دانشمند بود. اين نمايش پس از اين در دو نوبت ديگر هم به اجرا در آمد و در هر بار هم انبوهي از مردم از آن استقبال كردند.
٦ - «عروس نیل» : نوشتة ی "محمد بهارلو" ست .  "میترا داور" در مروری بر اين کتاب مي نويسد : "مكان وقوع داستان عروس نيل مسافرخانه اي است قديمي در جزيره اي متروكه. نامي از جزيره نيست اما لهجه جنوبي مردمان آن ورسم ورسوم شان نشان مي دهد كه احتمالا اين جزيره يكي از جزاير جنوب ايران  است. زمان داستان كاملا مشخص نيست اما خواننده در مي يابد كه در اين جزيره به هر علتی خبري از تلفن و يا تلويزيون نيست. مبحث بسيار مهم ديگر دراين رمان زبان داستان است. نويسنده با بازگشايي فرهنگ جنوب موفق شده است كلمات بسيار زيبا و قابل فهمي را وارد فرهنگ گفتگوهاي فارسي كند و اين امر موجب پويايي زبان گرديده است . فرهنگ بومي جنوب در اين رمان بدون جداسازي فرهنگي موفق شده دنياي جديدي را به سوي خواننده باز نمايد".
عروس در ترکیب برخی از واژه ها

کرسی عروس - شکل عروس ؛ نام قضیه ٔ فیثاغورس است در هندسه که در هر مثلث قائم الزاویه مجموع مربعات اضلاع زاویه ٔ قائمه مساوی است با مربع وتر.
گنج عروس ؛ در موسیقی ، نام یکی از تصنیفات باربد است
لباس عروس ؛ لباس که در هنگام زفاف پوشند. لباس که در جشن عروسی در برکنند
بیت العروس ؛ حجله . حجله گاه . خانه ٔ عروس . عروس خانه
عروس عرب ؛ کنایه از مکه ٔ معظمه - کعبه ٔ معظمه
تازه عروس ؛زن که تازه عروسی کرده باشد. زن که اخیراً زناشوئی کرده است . نوعروس
عروسان باغ ؛ کنایه از گلها و میوه ها و نهالهای نوبرآمده و درخت میوه دار
عروسان چمن ؛ بمعنی عروسان باغ است ، که کنایه از نهالها و گلها و میوه های نورسیده باشد
عروسان خُلد ؛ کنایه ازحوران بهشتی
عروسان درخت ؛ کنایه از شاخه های نورسته
عروسان عور ؛ کنایه از ستارگان
عروس اَرغنون زَن ؛ کنایه از ستاره ٔ زهره (رب النوع طرب ) است و آسمان سوم جای اوست
عروس تاک ؛ شراب
عروس جَهان ؛کنایه از جهان باشد به طریق اضافه ، یعنی عروسی که آن جهان است
عروس چرخ ؛ کنایه از آفتاب جهان گرد است . (برهان ) (آنندراج ). عروس چهارم فلک . عروس خاوری . عروس روز. عروس نه فلک .
عروس چهارم ؛ کنایه از آفتاب
عروس چهارم فلک ؛ کنایه از خورشید جهان آرا باشد. بمناسبت این که خورشید را در فلک چهارم فرض می کردند - عروس چرخ - عروس خاوری - عروس روز - عروس نه فلک
عروس خاوری ؛ به معنی عروس چرخ است که آفتاب جهان تاب باشد
عروس خشک پستان ؛ زنی که عقیمه بود یعنی هرگز نزاییده باشد - زن نازا
عروس زَر ؛ کنایه ازآتش
عروس سبا ؛ اشاره به بلقیس ملکه ٔ سبا است
عروس عَدن ؛ کنایه از ماه
عروس در برخی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ های فارسی

به کلاغ گفتند چرا سرت سیاه است گفت عروس خاله ام شده ام. یعنی از بس توسری از خاله ام خورده ام . کنایه از بد بودن خاله با دختر خواهر
پا کشا کردن داماد و عروس : تازه داماد و عروس را دعوت کردن
خر را که به عروسی می برند برای خوشی نیست برای آبکشی است :آدم زحمتکش را برای کار دعوت می کنند
 عروسی که مادر شوهر ندارد اهل محل مادرشوهرش هستند
قرض عروسی را خدا می دهد: در تشویق به ازدواج می گویند
عروس بی‌جهاز، روزه بی‌نماز، دعای بی‌نیاز، قورمه بی‌پیاز
عروس تعریفی عاقبت شلخته درآمد
عروس که به ما رسید شب کوتاه شد
عروس میاد وسمه بکشه نه وصله بکنه
عروس نمی‌تونست برقصه می‌گفت: زمین کجه
عروس را که مادرش تعریف کنه برای آقادائیش خوبه
عروس مردني را گردن مادر شوهر نگذاريد
مرگ خران،‌ عروسي سگان است
حالا چند کلمه از مادر عروس بشنو
عروس جوان داماد پیر - سبد را بیار جوجه بگیر
عروس شدم خلاص شدم : اختیارم با خود شد و از قیدی که داشتم رستم
عروس مردنی را گردن خارسو نگذارید : این چیز خود معیوب است ، عیبش را متوجه دیگری نسازید
عروس در  برخی ترانه ها و موسیقی

شاه داماد / چه قشنگه تازه عروس - اجرا : ویگن
عروسی افغانی  و آهنگ ایرانی
رقص زیبا : جشن عروسی
آهنگ عروس با صدای نسرین
آهنگ عروسی با صدای شهناز تهراني
عروس در  برخی فیلم های سینمایی

فیلم سینمایی جنجالِ عروسی‌ - بابازی گوگوش و گرشا رئوفی
فیلم عروس - بابازی نیکی کریمی
فیلم مستند «عروس بختیاری» ساخته هوشنگ صالحی
عروسی لر های بختیاری
فیلم‌  «عروس افغانی»
فيلم عروسی محمد رضا گلزار
عروسی لیلا فروهر
فيلم عروس فرنگی
عروس : در زنجیری از سروده ها


مبارک باد بر ما ، این عروسی
خجسته باد ما را ، این عروسی
چو شیر و چون شکر بادا همیشه
چو صهبا و چو حلوا ، این عروسی... : مولوی

بیا که قصر امل ، سخت سست بنیادست
بیار باده ، که بنیاد عمر بر بادست
غلام همت آنم ، که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد ، آزادست...
نصیحتی کنمت ، یاد گیر و در عمل آر
که این حدیث ، ز پیر طریقتم یادست
غم جهان مخور و پند من مبر از یاد
که این لطیفه ی عشقم ، ز رهروی یادست
رضا به داده بده ، وز جبین گره بگشای
که بر من و تو در اختیار نگشادست
مجو درستی عهد ، از جهان سست نهاد
که این عجوزه ، عروس هزاردامادست... : حافظ


باز کن پنجره را من تو را خواهم برد
به عروسی_ عروسک های کودک_ خواهر_ خویش
که در آن مجلس جشن صحبتی نیست ز دارایی داماد و عروس
صحبت از سادگی و کودکی است چهره ای نیست عبوس
کودک خواهر من در شب جشن عروسی عروسک هایش می رقصد
کودک خواهر من امپراتوری پر وسعت خود را هر روز
شوکتی می بخشد... : حمید مصدق

او درین بستر به خود پیچید مگر
 رغبتی سوزنده را تسکین دهد
وان دگر هر شب به فرمان هوس
نو عروسی تازه را کابین دهد... : سیمین بهبهانی

(همین نگارنده)
خون دل خوردی و فریا د رسا ، سر دادی
باورت سا خت ، مسیحا نفسی بر آمد
به افق خیره شدی ، تا که پرستو بینی
زهی افسوس ، که کفتار بسی‌ بر آمد
آسمان را طلبیدی همه جا ، روشن و صاف
با د و طوفان بشد ، و خا ر و خسی‌ بر آمد
تا سخن یا قلم ات ، در راه آزاد به رفت
بر حذر ماندی ، و فوج عسسی‌ بر آمد
نوعروس ملک کابین گشته درچنگال خصم
فره هشیا ر : صدای جرسی بر آمد

***
سفره ی عقد بچینید و نشا نید بر آن ، مجمر عود
شمع و آیینه گذارید و بر آرید ز دل بانگ و سرود

کف زنید ، گل بفشا نید ، بسا زید بسی ولوله ها
جمع مجلس به سرورست و فضا گشته پر از هلهله ها

همه لب ها به تبسم ، همه جا شا دی ها ست
وقت پاینده ی عشق است و به پا ساز و نواست

چه مبارک سحری هست و چه فرخنده شبی
جشن داماد و عروس است و زمان ، کامرواست

دکتر منوچهر سعادت نوری
منابع و مآخذ
عروس : واژه نامه ی نوین تالیف محمد قریب
عروس: فرهنگ فارسی تالیف معین
عروس : تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
عروس : تارنمای لغت نامه دهخدا
برخی دانستنی ها پیرامون "عروس" و  "عروسی" در طول تاریخ : تارنمای پايگاه خبری جهان نيوز - تارنمای آفتاب - تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا و تارنمای بی بی سی فارسی
پر هزینه ترین عروسی های تاریخ : تارنمای کلوب - تارنمای گروه اینترنتی ایران ناز
کتب و آثاری که در آن ها  از عروسی ها نوشته شده است : تارنمای کتابناک -  تارنمای شبکه بخوان دات کام - 
تارنمای بابک بدر و بسیاری از تارنماها
مروری بر کتاب «عروس نیل» : تارنمای ديباچه
جريان يك عروسي ايراني (از عقدكنان تا پاتختي) در دوره ی قاجاريه : تارنمای ديباچه
عروس در فرهنگ جغرافیائی ایران : تارنمای لغت نامه دهخدا - تارنمای دانشنامهٔ ویکی‌پدیا - فرهنگ جغرافیا ئی ایران
عروس در ترکیب برخی از واژه ها : تارنمای لغت نامه دهخدا و بسیاری از تارنماها
عروس در برخی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ های فارسی : تارنمای لغت نامه دهخدا - تارنمای ویکی گفتاورد
عروس در ترانه ها و موسیقی : تارنمای یوتیوب
عروس در فیلم های سینمایی : تارنمای یوتیوب
عروس در برخی سروده ها : تارنمای گلچینی از سروده ها - تارنمای ایرانیان


۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۷, جمعه

======= Some Observations on Altruism ============




Cambridge Dictionaries Online defines Altruism as "willingness to do things which bring advantages to other people, even if it results in disadvantage for yourself". In Persian, Altruism may be translated as Enssaan Doosti, Bashar Doosti, Nou@ Dousti (in which @ stands for the letter Ain), Az Khod Gozashtegi, Eissaar, etc.Oxford Dictionary identifies it as a term meaning "disinterested and selfless concern for the well-being of others". Webster Dictionary describes Altruism as the "consideration for other people without any thought of self as a principle of conduct". According to the Free Encyclopedia of Wikipedia, the "Altruism is a concern for the welfare of others". In this article, the various views on Altruism, Examples of Altruistic People, and the Altruism in Persian Culture will be briefly pointed out, and Some Quotations, Poems, and a Musical Video about Altruism will be presented

Various Views on Altruism
The term Altruism was invented in the 19th century by the French philosopher Auguste Comte, who devised it as the opposite of egoism. Herbert Spencer and John Stuart Mill, English contemporaries of Comte, accepted the worth of altruism but argued that the true moral aim should be the welfare of society, rather than that of individuals (Columbia Encyclopedia, 2007).
In her essay on the Reality of Altruism, Blogger Jeannette wrote that, "Altruism is a somewhat magical concept that we desperately believe to be true. Yet, with the natural tendencies of humanity as an entity, and the deliberation of cruel behavior that is witnessed throughout the world, it is difficult to assume altruism is a reality if not on the verge of extinction. I propose that altruism does indeed exist and that it must be nurtured to survive. we must rely on the fact that it does show up in life. And when it does, it lights up our belief system in such a way that it multiplies courage and perpetuates altruism to spread in generous ways. So how do we know when altruism is genuine rather than a façade? When celebrities donate to causes or exert themselves in humanitarian endeavors, is it just for publicity or is it truly for the cause without any care for how they are perceived in doing such acts? It seems that faith is the only way to truly discern the existence of altruism, and if it really is not evident, at least good deeds are being tended to. In a world in which we are all guilty of acting upon reward and doing only what promotes personal success or gratification, it is refreshing to have such a concept as altruism alive in the study of psychology. I submit that this is not merely a myth or a fantastical proposition, but that altruism is in fact a part of humanity whether it is uncovered or not. It seems that it must be pruned and cared for so that when it occurs, it will be embraced more readily and cherished as a privilege of being a part of the human race": Jeannette, 2009

Examples of Altruistic People
Some good examples of altruistic people could be Martin Luther King, who recognized the need of basic civil rights for all people and was willing to place himself in great danger to support his beliefs. He was ultimately killed for trying to improve the lives of other people. Another example could be Mother Teresa who was a well-known figure for the help and work she did in under developed countries, and who’s activity seemed to always be at the altruistic end of a spectrum of motivations. More recent examples of altruistic people could be, Bob Geldof and Midge Ure, for their work with the live aid concerts which raise money for poverty in Africa, or Nobel Peace Prize winner Nelson Mandela for the many things he has done throughout his life, most recently, his support in the fight against aids or his opposition to the Iraq war (D. McDonnell, 2009).

Altruism in Persian Culture
Altruism behavior has been always considered as a very significant part of Persian culture. The great Iranian Sufi poets like Mawlana Rumi, Saadi, Hafiz, and Attar in many occasions praised altruism in their poetry. In Sufism, the concept of Eisaar is the notion of 'preferring others to oneself'. For Sufis, this means devotion to others through complete forgetfulness of one's own concerns.
Iranian researchers Abdollahi and Amini in their article published in the Iranian Journal of Sociology found that the altruistic actions performed by a group of Iranians in the city of Tehran may be related to the various levels of capital, social belief, and religious views (Abdollahi and Amini, 2007).

Some Quotations about Altruism
"Every man must decide whether he will walk in the light of creative altruism or in the darkness of destructive selfishness": Martin Luther King, Jr
"I would rather be kept alive in the efficient if cold altruism of a large hospital than expire in a gush of warm sympathy in a small one": Aneurin Bevan
"If any civilization is to survive, it is the morality of altruism that men have to reject": Ayn Rand
"In brief, egoism in its modern interpretation, is the antithesis, not of altruism, but of idealism": John Buchanan Robinson
"Let us try to teach generosity and altruism, because we are born selfish": Richard Dawkins
"Most men have always wanted as much as they could get; and possession has always blunted the fine edge of their altruism": Katherine Fullerton Gerould
"Altruism is a motive to increase another’s welfare without conscious regard for one’s self-interests": D. Myers

Altruism in Poetry
"What if we got outside ourselves and there
really was an outside out there, not just
our insides turned inside out? What if there
really were a you beyond me, not just
the waves off my own fire, like those waves off
the backyard grill you can see the next yard through,
though not well -- just enough to know that off
to the right belongs to someone else, not you.
What if, when we said I love you, there were
a you to love as there is a yard beyond
to walk past the grill and get to? To endure
the endless walk through the self, knowing through a bond
that has no basis (for ourselves are all we know)
is altruism: not giving, but coming to know
someone is there through the wavy vision
of the self's heat, love become a decision": Molly Peacock

"Our memories will grow with sensitivity and insight,
Live clean and be yourself;
For, loving yourself first means the love of all mankind
Here we are today,
Love is the power supreme;
True nobility is revealed in selfless unobtrosive service,
Love one another to crown the day.
To the voiceless and the disadvantage,
Do your best to bring smiles on their faces too;
Because, there is no vision except by faith.
Altruism, altruism, altruism
There is no faith except by hope;
So is the voice of hope to the love of one another": Edward Kofi Louis

And here is a link to the Persian poem on Eissaar (as Sacrifice) composed by Attar

Altruism in Music
Self-Sacrifice Project - Paparazzi, metal remix feat. Lady Gaga

Epilogues: 1 - The altruism and praising selflessness have been and will be always a part of Iranian beliefs and Persian Cultures. 2 - Here is the Persian text of a Poem referred to Eissaar composed by this author

از من درود باد به یاران به دوستان 
بر مردمان_ کشور_ ایران_ باستان

آن مهد_ مهر و عاطفه و ایثار
گنجینه ای ز علم و نقش و بسی آثار

آن سرزمین_کهنسال_ این جهان
آن یادگار_ عصر_ نیاکان_ آریان

از من درود باد ، به کاوه به مازیار
بر مرد و زن ، تمامی_ افراد_ آن دیار

دکتر منوچهر سعادت نوری  

References
Abdollahi, M.and Amini, S. (2007): Sociological Analysis of Altruism in Iran, Iranian Journal of Sociology: 8(3):28-50
Blogger Jeannette (2009): Online Article on the Reality of Altruism
Brainy Quote Website (2012): Online Quotations about Altruism
Cambridge Dictionaries Online (2012): Online Note on the Definition of Altruism
Columbia Encyclopedia (2007): Notes on Altruism
Louis, E. K. (2000): Online Poetry on Altruism
McDonnell, D. (2009): Online Aeticle on Studies into Human Altruism
Oxford Dictionary (2012): Online Note on the Definition of Altruism
Peacock, M. (2002): Online Poetry on Altruism
Saadat Noury, M. (2012): Various Articles on Persian Culture
Wikipedia Encyclopedia (2012): Online Article on Altruism

Collected and prepared by: Manouchehr Saadat Noury, PhD

۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۰, جمعه

ایرانیان : درپهنه ی سرزمین نیاکان آریایی - بخش دوم


در بخش نخست ، ضمن آگاهی از موقعیت جغرافیایی "سرزمین نیاکان آریایی" بنا بر منابع گوناگون ، به بعضی نشانه های فرهنگی ، هنری و موسیقی ایرانی در برخی نقاط  این سرزمین نیز اشاره شد. در این بخش ، این نشانه ها  را در چند نقطه ی دیگر سرزمین نیاکان آریایی پیگیری می کنیم:

در بالکان
زبان فارسی در بالکان/ نوشتاری از محمود فضیلت

در ارمنستان
ارمنستان مدت ها جزئی از ایران بوده است و فرهنگ آن از ایران تاثیر زیادی پذیرفته است... بیشتر
جاینام های ایرانی در ارمنستان : شهرها و آبادیهای بسیاری در ارمنستان نام های ایرانی داشته‌اند... بیشتر
پیوندهای دیرپای فرهنگ ارمنی با فرهنگ ایرانی : برگرفته از کتاب ایران و قفقاز- گردآوري و تنظيم از دکتر پرويز ورجاوند
جشن عروسی ایرانی ارمنی

در اوکراین
میخائیل گروشفسکی موسس مکتب فاسفه تاریخ در اوکراین ، که نفوذ فرهنگ های کشورهای شرقی مانند ایران ، مصر ، ترکیه ، ماوراء قفقاز و آسیای مرکزی را در تغییر فرهنگ اوکراین مورد تجزیه و تحلیل قرار داده به این نتیجه رسیده است که تاثیر فرهنگ ایران بر فرهنگ اوکراین قابل ملاحظه بوده و آثار این تغییرات در جای جای اوکراین به چشم می خورد
رقصی زیبا و هنرمندانه  : از ایرانیان اوکراین

در هندوستان
پارسیان هند در گذر تاریخ

در افغانستان
آهنگ هزاره ای - مغولی
ترانه ی هزارگی گل من
ترانه ی سرزمین من با اجرای داود سرخوش

در ایران
ایذه از شهرهای استان خوزستان و مرکز شهرستان ایذه در جنوب غرب ایران است که پیشینه تاریخی آن بنابر پژوهش‌های انجام شده و وجود آثار و سنگ نبشته‌های باستانی مربوط به دوران هخامنشیان و پیش از آن (ایلامیان) می‌باشد. تقریبا بیشتر باستان شناسان بر پیشینه تاریخی ۴۰۰۰ ساله ایذه اتفاق نظر دارند.
ایذه : گنجینه ی جاویدان نقش برجسته ها
نوای چنگ ، از دل سنگ نگاره ها و اعصار
رقص در ایران
معماری در ایران
برخیز شـتربانا بربند کجاوه : شعری از ادیب الممالک فراهانی - دکلمه: فریدون فرح اندوز

سخن ایران

بنگر مرا به عهد _ شکوه و بزرگی ام

منگر مرا به چهره ی غمگین و سوگوار
بنگر مرا ، به دوره ی شاد و سترگی ام

منگر مرا نحیف و ضعیفی به روزگار
بنگر مرا به عصر_ حماسی و جنگی ام

منگر مرا چنین که شدم زشت و بی عیار
بنگر مرا چو گلشن و گلهای_ رنگی ام

منگر مرا به شیون و بس ناله، زار زار
بنگر مرا ، به غرش_ شیر و پلنگی ام

منگر مرا چو ابر_ سیه فام_ پر غبار
بنگر مرا ، چو پرچم پاک_ سه رنگی ام

منگر مرا چنین، شده مغلوب_ کارزار
بنگر مرا ، چو آرش و تیر_خد نگی ام

بنگر مرا ، به دوره ی شاد و سترگی ام
بنگر مرا به عهد _ شکوه و بزرگی ام

دکتر منوچهر سعادت نوری


۱۳۹۲ اردیبهشت ۱۵, یکشنبه

ایرانیان: درپهنه ی سرزمین نیاکان آریایی - بخش نخست




سرزمین نیاکان آریایی کجاست؟

۱ - سرزمین نیاکان آریایی که بخشی از آن شامل ایران ویچ (سرزمین نیاکانی آریایی های ساکن در فلات ایران) می شود. به عقیده عده ای از صاحب نظران از جمله دکتر مهرداد بهار ایران ویچ در طرف شمال غربی رود ینی‌سِی واقع بوده است. به عقیده همان صاحب نظران رود ینی‌سِی یا ینی‌سئی همان رود دایتی یا دائیتی یا دائیتیا یا دایتیا در اوستا (دایتی --به معنی رود بزرگ یا "دریا" و وخشو که به معنی فزاینده و بالنده‌است) می باشد. رود ینی‌سِی از مغولستان سر چشمه گرفته و در روسیه به اقیانوس منجمد شمالی می ریزد: تارنمای لغت نامه دهخدا
٢- فلات ایران یا ایران زمین : نام یک منطقهٔ گسترده جغرافیایی و زمین شناختی در قارهٔ آسیا (اورآسیای مرکزی) در نیمکره شمالی است. این فلات در آسیای جنوبی، آسیای جنوب غربی و قفقاز گسترده شده است... این منطقه، زیستگاه اقوام ایرانی و محدودهٔ اصلی کشور ایران در دوره‌های مختلف تاریخی بوده است. بلندترین قله فلات ایران تیریچ میر با بلندی ۷۶۹۰ متر در افغانستان است. فلات ایران جزء مهم‌ترین فلات‌های آسیائی-اروپائی است. رشته کوه‌های آن ، مرزهای سیاسی دوران معاصر را شکل داده اند و نیز رشته کوه البرز در آن جای گرفته است : تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
٣- ایران بزرگ (همچنین ایران زمین و یا ایرانشهر) محدودهٔ جغرافیایی و حوزه تمدنی فلات ایران و جلگه‌های مجاور آن، شامل ایران کنونی، بخش اعظم قفقاز، افغانستان و آسیای مرکزی است که گهگاه از آن با عنوان پارس بزرگ هم یاد می‌کنند. عنوان ایران صرفا محدود به بخش غربی آن که هم اکنون به این نام خوانده می‌شود، نیست و تمام مرزهای سیاسی کشوری که تحت تسلط ایرانیان بود (بین النهرین و ارمنستان و جنوب قفقاز) را هم در بر می‌گیرد : تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
قوم آریایی
داریوش کیانی، پژوهشگر ایرانی در مقاله ای در سایت آذرگشنسپ اسناد تاریخی در زمینه ی مفهوم "قوم آریایی" جمع آوری کرده که در" این نشانی " قابل دسترسی است

نشانه ها و موسیقی ایران در برخی بخش های سرزمین نیاکان آریایی

نخستین ایرانیان در فلات ایران
در چین
ترانه ای با اجرای یک دختر تاجیک در چین
تاشغورگان شهر تاجیک نشین چین
تاجیکان چین در فلات پامیر
 نوروز در چین
در ازبکستان
ازبکستان کشوری است در آسیای میانه ، دارای مرز مشترک با کشورهای افغانستان، تاجیکستان، ترکمنستان، قرقیزستان، و قزاقستان. پایتخت این کشور شهر تاشکند است
زبان فارسی در ازبکستان
ترانه ای با اجرای منوچهر
نرگس منجذب خواننده ای از ازبکستان
در تاجیکستان
 تاجیکستان یا جمهوری تاجیکستان کشوری در آسیای میانه است. این کشور از جنوب با افغانستان، از باختر با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان، و از خاور با چین همسایه‌است. تاجیکستان یک کشور محاط در خشکی است که در گذشته راه ابریشم از آن گذر می‌کرده‌است
تلاش برای بازگشت به خط فارسی در تاجیکستان
در قفقاز
اوستیا منطقه‌ای در دو طرف رشته‌کوه‌های قفقاز است که ساکنانش عمدتا اوستیایی هستند، مردمانی ایرانی‌تبار که به زبان اوستیایی (یک زبان ایرانی شرقی از خانواده زبان‌های هندواروپایی) سخن می‌گویند. مردم اوستیا خود را ایرُن، و سرزمین خویش را «ایرستون» می‌نامند
نمونه ای از رقص ایرانی با ریتم تاجیکی و قفقازی : این رقص بر پایه رقص ایرانی و ترکیب شده با رقص تاجیک و قفقازی می باشد. این رقص در فستیوال رقص لهستان در ورشو اجرا شده است

 دکتر منوچهر سعادت نوری
گزیده ی نوشتارها