۱۳۹۹ تیر ۲, دوشنبه

جان بولتون و اشاره به "ایران" در تازه ترین کتاب او

John R Bolton official photo crop slight retouch.jpg
جان رابرت بولتون زاده ۲۰ نوامبر ۱۹۴۸ وکیل و دیپلمات آمریکایی و مشاور امنیت ملی ایالات متحده آمریکا از ۹ آوریل ۲۰۱۸ تا ۹ سپتامبر ۲۰۱۹ بود. او در دولت‌های مختلف حزب جمهوری‌خواه فعالیت کرده‌است. بولتون از اوت ۲۰۰۵ تا دسامبر ۲۰۰۶ از سوی رئیس‌جمهور جرج دابلیو بوش به عنوان سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد مشغول به کار بود. جرج بوش او را در بازه تعطیلات کنگره ایالات متحده آمریکا بدون رای اعتماد منصوب کرده بود. او در دسامبر ۲۰۰۶ استعفا داد، گرچه انتصاب او که در زمان تعطیلات کنگره صورت گرفته بود نیز به هر روی پایان یافته بود، چرا که محتمل نبود او بتواند از مجلس سنای ایالات متحده آمریکا که از ژانویه ۲۰۰۷ در کنترل حزب دموکرات بود رای اعتماد بگیرد بولتون یک «باز جنگ‌طلب» خوانده شده و از مدافعان تغییر رژیم در کره شمالی است. وی بارها خواهان پایان دادن به برنامه جامع اقدام مشترک با ایران شده‌است. بولتون از طرفداران سازمان مجاهدین خلق ایران است و بارها خواستار بمباران ایران شده‌است. او از حامیان جنگ عراق بود و همچنان از این تصمیم خود دفاع می‌کند. او از اقدام نظامی و تغییر رژیم در سوریه و لیبی دفاع کرده‌است. او طرفدار استفاده از زور نظامی در هر زمینه و همه جا برای پیشبرد اهداف خود است و می‌گوید هر کشوری که مخالفتی با آمریکا داشته باشد باید تنها با حمله نظامی، سرکوب شود. بولتون هم‌اکنون عضو پیوسته ارشد در مؤسسه امریکن انترپرایز و از صاحبنظران فاکس نیوز است. او از مشاورین سیاست خارجی میت رامنی نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۲ بود. بولتون همچنین با اندیشکده‌های محافظه‌کار بسیاری چون انجمن ملی سلاح، پروژه‌ای برای قرن آمریکایی جدید، بنیاد یهودی امور امنیت ملی، و کمیته صلح و امنیت در خلیج همکاری داشته‌است. او در ۱۹ شهریور ۹۸ از سمت مشاور امنیت ملی امریکا توسط ترامپ برکنار شد
*
کتاب جان بولتون و ایران
 جان بولتون مشاور پیشین امنیت ملی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ۷۵۳ بار نام ایران را در کتاب خود آورده است. بعد از ایران، نام کره شمالی ۴۵۹ بار تکرار شده است.
ترامپ: بولتون دیوانه باید بهای بسیار سنگینی بپردازد  قاضی آمریکایی چاپ کتاب «بولتون» را مجاز دانست
بولتون همچنین در کتاب خود ۱۶۷ بار از اروپا، ۱۲۴ دفعه از عراق، ۱۰۲ بار از اسرائیل، ۶۷  بار از داعش و ۴۹ بار از عربستان سعودی نام برده است. «جان بولتون» در این کتاب با نام «اتاقی که در آن اتفاق افتاد» به شرح خاطرات خود از دوران خدمتش در کاخ سفید می‌پردازد که قرار است طی روزهای آینده منتشر شود و جنجال‌های زیادی را ایجاد کرده است.
روز شنبه .۳ خرداد ۱۳۹۹، قاضی فدرال دادگاه واشنگتن با رد درخواست کاخ سفید برای جلوگیری از انتشار کتاب جنجالی مشاور سابق امنیت ملی آمریکا، اجازه انتشار این کتاب را صادر کرد.
دولت آمریکا روز جمعه با طرح شکایت در دادگاه ناحیه واشنگتن دی‌سی از قاضی فدرال آن خواست تا مانع از انتشار کتاب جان بولتون مشاور سابق امنیت ملی کاخ سفید شود.
کاخ سفید مدعی است که کتاب بولتون شامل اطلاعات طبقه بندی شده و محرمانه‌ای است که می‌تواند امنیت ملی آمریکا را به خطر بیندازد.

تدوین
دکتر منوچهر سعادت نوری
=======