۱۳۹۲ تیر ۲۰, پنجشنبه

موقعیت ایران در برخی رده بندی های جهانی



١ - رتبه اقتصاد ايران در جهان : رتبه ی ١٦٨ در ميان ١٧٧ کشور جهان 
 نشريه اقتصادي فوربس دو سال پيش در گزارشي که به بررسي عملکرد اقتصادي ١٧٧ کشور جهان پرداخت، ايران را در کنار ٩ کشور ديگر از جمله کشورهاي ماداگاسکار، ارمنستان، گينه، اوکراين، جامائيکا، ونزوئلا، قرقيزستان، سوازيلند و نيکاراگوئه به عنوان بدترين اقتصاد هاي جهان معرفي کرد. فوربس در اين گزارش چهار فاکتور "رشد توليد ناخالص داخلي"، "تورم"، "توليد ناخالص داخلي سرانه" به اضافه "تراز حساب هاي جاري" را ملاک قرار داد و با توجه به ميانگين آمارهاي سه ساله در اين خصوص ١٠ کشور را از ميان ١٧٧ کشور به عنوان بدترين اقتصادها دانست. اين گزارش در حالي منتشر شد که چندي پيش بانک جهاني در آخرين گزارش خود رشد اقتصادي ايران در سال ٢٠١٠ ميلادي را يک درصد اعلام و پيش بيني کرد اين رقم در سال ٢٠١١ به صفر و در سال ٢٠١٢ به سه درصد برسد. آمارهاي بانک جهاني نيز پس از آن انتشار يافت که صندوق بين المللي پول رشد اقتصادي ايران را براي سال ٢٠١٠ معادل يک درصد دانست و پيش بيني کرد که اين رقم در سال ٢٠١١ به صفر تنزل کند، اما وزير اقتصاد ايران اين آمار را غيرواقعي و سياسي دانست و چندي بعد معاون صندوق بين المللي پول در ديدار با معاون اقتصادي وزير اقتصاد از اصلاح آمارها بر اساس اطلاعات جديد خبر داد. نشريه اقتصادي فوربس بر پايه عملکرد اقتصادي ايران طي چند سال گذشته و با ادعاي سو ء مديريت دولتي، ايران را در رتبه دهم بدترين اقتصادهاي جهان قرار داد. براساس گزارش فوربس درآمد سرانه در ايران به ٤٩٣ ۵ دلار مي رسد. گرچه دولت ايران سعي کرده با حذف ٦٠ ميليارد دلار از يارانه هاي پرداختي به بخش انرژي اصلاحاتي را در اقتصاد اين کشور آغاز کند ولي اجراي اين طرح موجب رشد حتي ٢٠ برابري قيمت برخي کالاها شده است. صندوق بين المللي پول بر اين باور است که ايران براي حفظ نرخ تورم در سطح کمتر از ١٤ درصد با مشکلات زيادي روبرو است... بیشتر:

٢ - جایگاه نامناسب ايران در رده‌بندی جهانی از حیث سهولت محیط کسب و کار
در اسفند ۱۳۹۱ معاون وزیر اقتصاد با تشریح تصمیمات هیات مقررات زدایی برای بهبود فضای کسب و کار برخی از دلایل جایگاه نامناسب ايران در رده‌بندی جهانی را از حیث سهولت محیط کسب و کار تشریح کرد... بیشتر:

٣ - جای دانشگاه های ایران در رتبه بندی جهانی
از نظر برخی از کارشناسان، برخلاف ادعای مسئولان، در بین فهرست‌های معتبر گوناگونی که در زمینه کیفیت دانشگاه‌ها منتشر می‌شوند، دانشگاه‌های ایران تا کنون جایگاه در خور توجهی نداشته‌اند. در بهترین حالت این فقط دانشگاه‌های تهران و صنعتی شریف بوده‌اند که با رتبه‌هایی بین ۳۵۰ تا ۵۰۰ در فهرست پانصد دانشگاه برتر دنیا جای داشته‌اند. خبر جایگاه دانشگاه شریف در بین دانشگاه‌های جوان دنیا نیز از جمله خبرهایی است که با وجود اینکه صحیح است ولی نشان دهنده تغییر وضعیت این دانشگاه در بین دانشگاه‌های بزرگ دنیا نیست. برای مثال در فهرست موسسه تایم جایگاه دانشگاه شریف بطور مشترک با پنجاه دانشگاه دیگر، مابین ۳۵۱ تا ۴۰۰ است. رتبه این دانشگاه در رتبه بندی لایدن ۳۷۰ است و جایگاهی نیز در بین پانصد دانشگاه برتر رتبه بندی‌های دیگر ندارد... بیشتر:

٤ - جایگاه تیم‌ ملی فوتبال ایران در رده بندی فیفا
در  تیر ماه ١٣٩٢ فیفا تازه‌ترین رده بندی تیم‌های ملی فوتبال جهان را اعلام کرد که در این رده بندی تیم ملی فوتبال ایران با ۱۵ پله صعود در رده ۵۲ جهان قرار گرفت... بیشتر:

۵ - سقوط جایگاه ایران در رده‌بندی کشورهای گازخیز
با دستیابی آمریکا به تکنولوژی استخراج ذخایر نامتعارف گاز و شیل گس، از ابتدای سال ٢٠١٣ میلادی جایگاه ایران به رتبه چهارم جهان در رده بندی کشورهای دارنده مجموع ذخایر متعارف و نامتعارف گاز کاهش یافت... بیشتر:

٦ - جایگاه ایران از نظر آزادی مطبوعات
"سازمان گزارشگران بدون مرز" در بهمن ١٣٩١ فهرست شاخص سالانه ی"آزادی مطبوعات در جهان" را برای سال ٢٠١٣ منتشر کرد که در آن رتبه های "آزادی مطبوعات" در ١٧٩ کشور جهان دیده می شد. در این فهرست، ایران از نظر "آزادی مطبوعات" در میان تعداد کشورهای یاد شده در رتبه ١٧٤  قرار گرفته است. بر پایه اطلاعات این جدول، تنها پنج کشور سومالی، سوریه، ترکمنستان، کره شمالی و اریتره در زمینه "آزادی مطبوعات" جایگاه بدتری نسبت به ایران دارند. در رأس این رده بندی ، برای سومین سال پی در پی، فنلاند جایگاه خود را به عنوان نخستین کشور حفظ کرده و هلند و نروژ در رده های دوم و سوم جدول برای رعایت آزادی مطبوعات قرار گرفته اند. لوکزامبورگ، آندورا، دانمارک، لیختن اشتاین، نیوزلند، ایسلند و سوئد در رتبه های بعدی قرار دارند... بیشتر:

٧ - جایگاه ایران از نظر سرعت دسترسی کاربران به اینترنت
ایران از نظر سرعت دسترسی کاربران به اینترنت در رتبه ١٨٧ جهان قرار دارد. در این رده بندی ایران پایین تر از کشورهایی مانند ونزوئلا، بارابادوس، پورتوریکو، جامائیکا، کاستاریکا و حتی عراق و افغانستان و برخی کشور های گمنام دیگر قرار گرفته است  ... بیشتر:

دکتر منوچهر سعا دت نوری