۱۳۹۷ شهریور ۱۰, شنبه

یادداشتی در مورد زندگی و درگذشت سناتور جان مک‌کین

ماجرای زندگی او
جان مک‌کین (زادهٔ ۲۹ اوت ۱۹۳۶ – درگذشتهٔ ۲۵ اوت ۲۰۱۸) سیاست‌مدار آمریکایی و سناتور ایالات متحده از ایالت آریزونا بود. او در تاریخ بیست و پنج اوت ۲۰۱۸ (سوم شهریور ۱۳۹۷) در سن ۸۱ سالگی به علت "سرطان مغز پیشرفته" درگذشت.
 تحصیلات: لیسانس از آکادمی نیروی دریایی آمریکا 
تخصص: خلبان
 اقامتگاه: فینیکس، آریزونا، ایالات متحده ی آمریکا
بستگی سیاسی: عضو حزب جمهوری ‌خواه
برخی از فعالیت های او: شرکت در جنگ ویتنام و اسارت او بمدت ۵ سال. اسارت جان مک‌کین از ۲۶ اکتبر ۱۹۶۷ آغاز شد. او در حال انجام بیست و سومین مأموریت بمباران بر فراز ویتنام شمالی بود که هواپیمای او با اصابت موشکی بر فراز هانوی سقوط کرد. هر دو بازو و یک پای او هنگام خروج از هواپیما شکست و هنگامی در دریاچه تروک باک فرود آمد در آستانهٔ خفگی بود. برخی ویتنامی‌های شمالی او را نجات دادند و او را به زندان مرکزی هانوی بردند.
برخی از مشاغل او: سناتور ایالات متحده از آریزونا (۱۹۸۷ – ۲۰۱۸) - رئیس کمیته نیروهای مسلح سنا (۳ ژانویه ۲۰۱۵ – ۲۵ اوت ۲۰۱۸) - رئیس کمیته امور سرخپوستان سنا (۲۰۰۵ – ۲۰۰۷ ) - رئیس کمیته بازرگانی سنا (۲۰۰۳ – ۲۰۰۵) - عضو  مجلس نمایندگان ایالات متحده از آریزونا (۳ ژانویه ۱۹۸۳ – ۳ ژانویه ۱۹۸۷) 
 همسران: کرول شب (از ۱۹۶۵ تا۱۹۸۰) - سیندی لو هنسلی (از ۱۹۸۰ تا زمان مرگ) 
فرزندان: ۷ فرزند (شامل مگان مک‌کین دختر او که با برخی از برنامه ه‌ای تلویزیونی آمریکا همکاری دارد) 
برخی نظریات او درباره ی ایران
 جان مک کین از طرفداران سخت‌گیری بیشتر ایالات متحده در برخورد با ایران  بود. بنا بر گزارش تارنمای بی بی سی: "در میان مردم آمریکا سناتور مک‌کین به اتخاذ سیاست های سخت‌گیرانه علیه کشورهایی که آمریکا دشمن خود تلقی می‌کند شهرت داشت. او بارها از تغییر رژیم در ایران سخن گفت و در جریان کارزار نامزدی ریاست جمهوری خود هم از بمباران ایران سخن به میان کشید که با انتقاد شدید مخالفان جنگ روبرو شد".
 برخی نظریات درباره ی او
از سناتور مک کین به عنوان برترین اخلاق ‌مدار حزب جمهوری‌خواه یاد می‌شد. او در طول چهار دهه فعالیت سیاسی خود دو بار برای ورود به کاخ ‌سفید نامزد شد اما نتوانست وارد کاخ‌‎ سفید شود. با وجود این، از او به عنوان یکی از محبوب‌ترین چهره ‌های سیاسی آمریکا که مردم به چشم یک "رهبر" به او نگاه می‌کردند یاد می‌شود. جیمی کارتر و جرج دبلیو بوش روسای جمهور سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌های مجزا نسبت به مرگ مک‌ کین ابراز تاسف کرده و "شجاعت، اخلاق ‌مداری و انسانیت" او را ستودند. جورج دبلیو بوش که مک کین را در انتخابات مقدماتی سال ۲۰۰۰ شکست داد، او را "میهن پرستی تراز اول" توصیف کرد. باراک اوباما رئیس‌جمهور سابق آمریکا که در سال ۲۰۰۸ با جان مک ‌کین برای ورود به کاخ ‌سفید رقابت کرد گفت که  سناتور مک کین به چیزی متعالی تر در زندگی وفادار بود. باراک اوباما، با صدور بیانیه‌ ای نوشت: "من و جان مک کین از دو نسل متفاوت، دو دیدگاه متفاوتیم و در بالاترین سطح سیاسی روبروی هم رقابت کرده‌ایم. اما در یک چیز با هم مشترک بودیم. در ایدئولوژی که چندین نسل آمریکایی و مهاجران برای آن جنگیده و جان فدا کرده‌اند. این عقیده که آمریکا سرزمینی است که همه چیز در آن ممکن است". دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا هم که بارها از مک کین به تندی انتقاد کرده بود و حتی دوران اسارات او به عنوان سرباز جنگی در ویتنام را به سخره گرفته بود در توییتر به خانواده ی مک‌کین تسلیت گفت. او در بیانیه ای گفت: "علیرغم اختلافات ما در عالم سیاست، من برای خدمات سناتور جان مک کین به کشورمان احترام قائلم و به احترام او دستور نیمه برافراشته ماندن پرچم های ایالات متحده تا روز خاکسپاری او را داده ام". جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا هم درگذشت مک‌کین را تسلیت گفت و از او به عنوان یک وطن‌پرست شجاع یاد کرد.
خاطرات زندانبان ویتنامی "جان مک کین" از او
خلبان نیروی دریایی، جان مک کین، به عنوان اسیر جنگی در زندان مخوف هانوی موسوم به "هانوی هیلتون" اسیری سرسخت، صادق و عاشق کتاب شناخته می شد که بحث های تندی را با زندانبانان ویتنامی خود بر سر جنگ براه می انداخت. یکی از این زندانبانان، که رییس زندان مخوف هائو لو در هانوی بوده، مشاجرات لفظی با زندانی مشهور این زندان را به یاد داشته و می گوید که سرسختی و ماندن مک کین بر نظرات و باورهایش در مورد جنگ باعث شده که وی به عنوان رییس زندان او را تحسین کند. سرهنگ بازنشسته "تران ترونگ دویت" در این باره می گوید: ”سرسختی و لجاجت، دیدگاه ثابت و استوار او بود که هنگام بحث کردن برایم جذابیت داشت”.
برخی مرثیه خوانی ها در مورد او
مرثیه ی جرج دبلیو بوش
مرثیه ی جرج دبلیو بوش/ در ویدیویی دیگر
مرثیه ی باراک اوباما
مرثیه ی باراک اوباما/ در ویدیویی دیگر
مرثیه ی مگان مک‌کین
https://www.youtube.com/watch?v=LYcHx3n3Rss
اجرای ترانه ی محبوب جان مک کین در مراسم سوگواری او
"دنی بوی" ترانه ی محبوب و بسیار مورد علاقه ی جان مک کین بود. ترانه ی "دنی بوی" توسط "رنه فلمینگ" در مراسم سوگواری مک کین در روز شنبه اول سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۰ شهریور ۱۳۹۷) به نحوی شایان تحسین بمورد اجرا گذاشته شد:
https://www.youtube.com/watch?v=9ygJD8dxi3o
باید یادآور ساخت که "رنه فلمینگ" خوانندهٔ مشهور اپرا در ایالات متحده است و به عقیده بسیاری، در صدای او رنگی از رنج وجود دارد که آن ‌را منحصربه‌ فرد می‌ کند. از رنه فلمینگ در محافل هنری با لقب "الهه ی‌ مغرور" یاد می‌شود.
وصیت ‌نامه ی او
به گزارش اسپوتنیک به نقل از شبکه تلویزیونی امریکایی ان بی سی، جان مک‌کین سناتور امریکایی که بر اثر بیماری سرطان مغز درگذشت، در وصیت‌نامه‌اش برای آخرین بار شهروندان امریکا را خطاب قرار داد و به‌طور غیرمستقیم از سیاست دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده امریکا انتقاد کرد. مک‌کین در وصیت‌نامه‌اش نوشته است که قدرت و عظمت رو به ضعیف ‌شدن است، به گفته وی، امریکا به‌دلیل اینکه به‌جای نابود کردن دیوارها، در عقب آنها پنهان می‌شود، عظمت ‌اش را از دست می‌ دهد. احتمالاْ منظور این سیاست‌مدار امریکایی از ساخت دیوار در مرز با مکزیک برای مبارزه با مهاجران بوده است، اما وی نامی از رئیس جمهور امریکا نبرده است. مک‌کین در وصیت‌نامهٔ خود از امریکایی‌ها به خاطر "دادن افتخار خدمت به آنها و زندگی که وی در طول خدمت در ارتش و سیاست داشته است" سپاسگزاری کرده است. سیاست‌مدار فقید امریکایی نوشته است: "من سعی کردم با افتخار به کشور م خدمت کنم. من اشتباه هم کرده‌ام اما امیدوارم که عشق من به امریکا سمت دیگر ترازو را سنگین‌تر کرده باشد". در ادامهٔ وصیت‌نامهٔ مک‌کین آمده است: ما شهروندان عظیم‌ترین کشور جهان هستیم و ملت ما ملت آرمان هاست. ما مورد عنایت خداوند قرار گرفته‌ایم و با حفظ آرمان ‌ها، لطف پروردگار را به کل بشریت هدیه می‌کنیم
مراسم سوگواری و خاک سپاری او
در مراسم سوگواری مک کین در روز شنبه اول سپتامبر ۲۰۱۸ دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا حضور نداشت زیرا بر اساس گزارش ‌ها خانواده ی مک کین از او دعوت نکرده بودند. اما، ایوانکا دختر ترامپ، جرد کوشنر داماد ترامپ، جان کلی رئیس دفتر و جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و هنری کیسینجر وزیر خارجه اسبق آمریکا در کلیسا حضور داشتند. پیکر جان مک کین روز یکشنبه دوم سپتامبر ۲۰۱۸ (۱۱شهریور ۱۳۹۷) طی یک مراسم خاص در اکادمی نیروی دریایی ایالات متحدۀ امریکا در شهر آناپولیس، پایتخت ایالت مریلند در کنار آرامگاه دریا سالار چارلز لارسن (همکلاس سابق وی در آکادمی) به خاک سپرده شد.
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
منابع و مآخذ
جان مک‌کین: تارنمای ویکی‌پدیا/ برخی نظریات او درباره ی ایران: تارنمای ویکی‌پدیا و تارنمای بی بی سی/ برخی نظریات درباره ی او (جان مک‌کین، سناتور برجسته آمریکایی): تارنمای بی بی سی/ درگذشت سناتور مک‌کین و پرچم کاخ سفید: تارنمای بی بی سی/ ادای احترام روسای جمهور سابق به جان مک‌کین: تارنمای بی بی سی/ خاطرات زندانبان ویتنامی "جان مک کین" از او: تارنمای پیشگامان/ برخی مرثیه خوانی ها در مورد او: تارنمای یوتیوب/ ترانه ی "دنی بوی" توسط "رنه فلمینگ": تارنمای یوتیوب/ رنه فلمینگ: تارنمای ویکی‌پدیا/ وصیت ‌نامه ی جان مک‌کین: تارنمای اسپوتنیک/ مراسم سوگواری و خاکسپاری او: بسیاری از تارنماها
*
==========