۱۳۹۸ اسفند ۲۵, یکشنبه

تلاش برای تهیه ی واکسن کرونا در ایران و جهان


ویروس کرونا در بیش از ۸۰ کشور پخش شده است و روزانه هزاران مورد جدید ابتلا به این ویروس از سراسر دنیا گزارمی‌شود. در حال حاضر هیچ واکسنی که بتواند از مردم در برابر این بیماری محافظت کند وجود ندارد. اما چقدر با ساخت چنین واکسنی فاصله داریم؟ پژوهشگران واکسن‌هایی ساخته‌اند که قرار است به زودی روی حیوانات آزمایش شوند. اگر این آزمایش‌ها با موفقیت همراه باشد، در ادامه سال می‌توان آزمایش‌ها روی انسان را نیز آغاز کرد. اما حتی اگر دانشمندان بتوانند تا پایان سال چنین واکسنی بسازند، تولید انبوه آن چیزی نیست که به راحتی انجام شود.
چین و استرالیا در تلاشند تا واکسن کرونا را بسازند
کوریه اینترناسیونال در صفحه اینترنت خود به موضوع شیوع کرونا ویروس پرداخته و می‌نویسد دانشمندان در سراسر جهان به ویژه در چین در تلاش‌اند تا واکسن ضد این ویروس را در اسرع وقت بسازند.
کوریه اینترناسیونال به نقل از روزنامه انگلیسی‌زبان هنگ‌ کنگی، می‌نویسد که پس از شیوع گسترده "کرونا ویروس" در چین، دانشمندان در این کشور تلاش‌های خود برای یافتن واکسن این ویروس را ۲ برابر کرده‌اند. در ادامه این گزارش می‌خوانیم که علاوه بر پژوهشگران چینی، چندین کشور دیگر از جمله استرالیا در پی دست‌یافتن به واکسن کرونا ویروس هستند. 
یک موسسه ی پژوهشی اسرائیل به زودی واکسن کرونا را تولید می‌ کند
جروزالم پست به نقل از وزیر علوم اسرائیل گزارش داده است که "موسسه تحقیقی میگال" موفق شده واکسنی برای ویروس کرونا بیابد و آنرا ظرف سه هفته آینده تولید می‌کند. بنابر همین گزارش عرضه این واکسن به بازار ۹۰ روز طول می ‌کشد.
شمارش معکوس برای ساخت واکسن وداروی قطعی ویروس کرونا در ایران
رییس دانشگاه علوم پزشکی خبرهای خوشی را به مردم ایران داد و گفت: «اجرای سه پروژه علمی توسط محققان، پزشکان و دانشمندان ایرانی برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا آغاز شده است و امیدواریم به زودی به درمان قطعی این بیماری دست پیدا کنیم.» رییس دانشگاه علوم پزشکی گفت: «از هفته گذشته کمیته های علمی دانشگاه های علوم پزشکی برای ساخت داروی قطعی ویروس کرونا و ارائه جدیدترین روش های درمانی و بهبود مبتلایان فعال شده است. خروجی این جلسات علمی، تبادل تجریبات پزشکان و در نهایت کاهش آمار مرگ و میر مبتلایان ویروس کرونا نسبت به روزهای اول است.» دکتر«علیرضا جلالی» همچنین خبرهای خوشی را به مردم ایران داد و گفت: در هفته گذشته سه پروژه جدید برای ساخت واکسن و داروی قطعی کرونا کلید زده شده است. پیش بینی ما این است که از این پروژه ها خروجی جدی داشته باشیم
نظریه ی دکتر بیژن الماسیان مدیر گروه پژوهشی تهیه ی واکسن کرونا در دانشگاه ییل 
دانشمند ایرانی دکتر بیژن الماسیان مدیر گروه پژوهشی تهیه ی واکسن کرونا در دانشگاه ییل (قدیمی‌ترین و معتبرترین دانشگاه‌ آمریکا و جهان) گفت: ساخت قطعی واکسن کرونا و تایید مقامات علمی جهت استفاده از ان ممکن است حدود سه سال طول بکشد

پژوهش و تدوین
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
=============