۱۳۹۶ دی ۶, چهارشنبه

ده (۱۰) نصرت الله دست اندرکار در عرصه ی سیاست و دانش و هنر ایران

در عرصه ی سیاست
۱ - نصرت‌ الله معینیان: سیاستمدار ایرانی، وزیر راه، وزیر اطلاعات و رئیس دفتر مخصوص در دوران محمدرضا شاه پهلوی بود. نصرت ‌الله معینیان فرزند محمود در سال ‌۱۳۰۰ در اصفهان دیده به جهان گشود.  وی دیپلم خود را در هنرستان راه‌آهن اصفهان گرفت و همزمان با تحصیل در بخش راه‌ آهن تهران مشغول به کار شد. در سال ۱۳۲۴ به دعوت راه ‌آهن تهران به این شهر رفت و به ریاست کارگزینی بخش حرکت برگزیده شد و پس از یک سال رئیس دایره تعلیمات اداره بهره‌برداری راه‌ آهن دولتی گردید.  نصرت‌الله معینیان ورود به عرصه مطبوعات و نگارش مطالب روزنامه را از اصفهان شروع کرد. پس از عزیمت به تهران وی در روزنامه‌ آتش شروع به نگارش مقاله نمود و در سال ۱۳۲۶ به سمت سردبیری روزنامه رسید. در فاصله ی ۲۵ تا ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ سرمقالاتی با امضای "پیر سیاست" در روزنامه ی آتش علیه حکومت وقت انتشار داد. به لحاظ تبحر وی در تنظیم مقالات در کابینه ی فضل الله زاهدی به معاونت اداره کل تبلیغات و رادیو رسید و در سال ۱۳۳۵ و دولت حسین علا به ریاست اداره کل تبلیغات و در سال ۱۳۳۷ به سرپرستی اداره انتشارات و تبلیغات و معاونت نخست‌وزیر منصوب شد. معینیان در سال ۱۳۴۱ در کابینه ی اسدالله علم به وزارت راه منصوب شد. پس از خروج معینیان از اداره انتشارات و رادیو، جهانگیر تفضلی جایگزین وی در آن اداره گردید که وی در کمتر از سه ماه از این پست کنار گذاشته شد و معینیان با حفظ سمت وزارت، به این نهاد بازگشت. معینیان از اعضای هیئت اجرائیه حزب ایران نوین که توسط حسنعلی منصور در ۶ بهمن ۱۳۴۲ تأسیس شد بود. پس از نخست وزیری حسنعلی منصور در اواخر سال ۱۳۴۲، نام سازمان انتشارات و رادیو تغییر کرد و تبدیل به وزارت اطلاعات شد. حسنعلی منصور معینیان را که رئیس سازمان انتشارات و رادیو بود، به سمت وزارت اطلاعات منصوب نمود. در سال ۱۳۴۲ اسدالله علم به وزارت دربار منصوب شد و در آذرماه ۱۳۴۵ طی حکمی از طرف شاه، نصرت الله معینیان به سمت ریاست دفتر مخصوص شاه انتخاب شد و حدود دوازده سال در این سمت باقی ماند. وی در ۲۶ دیماه ۱۳۵۷ به همراه محمدرضا شاه، ایران را ترک کرد. وی اینک مقیم اروپاست.
★ نصرت‌الله معینیان از دیدگاه دکتر عباس ميلاني
۲ - دکتر نصرت‌الله کاسمی (زادهٔ ۱۲۹۰ - درگذشتهٔ ۱۳۷۴) فرزند میرزا اسدالله خان کاسمی (ملقب به "دبیر حرم")، از شاعران  معاصر، پزشک و نمایندهٔ مجلس بود. تحصیلات ابتدایی را در ساری و تحصیلات متوسطه را در شعبه علمی دارالفنون به پایان رسانید. سپس وارد دانشکده پزشکی دانشگاه تهران شد و در سال ۱۳۱۴ به اخذ دانشنامه دکتری در پزشکی نائل آمد. در زمان وزارت فرهنگ اعتماد الدوله قراگوزلو به نظارت چاپ کتابهای دبستانی گماشته شد. از سال ۱۳۱۸ در دانشکده پزشکی دانشگاه تهران به تدریس پرداخت و از سال ۱۳۱۹ به مقام استادی دانشگاه نائل آمد او در ابتدای کار سازمان خدمات اجتماعی، به عنوان معاون مدیرعامل مشغول به کار شد و در تعدادی از روستاهای کشور درمانگاه‌هایی تأسیس کرد. در دوره شانزدهم به عنوان نماینده مردم ساری در مجلس شورای ملی انتخاب شد و به عضویت کمسیون مخصوص نفت درآمد. همین کمسیون بود که در سال ۱۳۲۹ پیشنهاد ملی شدن صنعت نفت را به مجلس تقدیم کرد. هنگامی که دکتر منوچهر اقبال حزب میلیون را تشکیل داد، دکتر کاسمی معاون دبیرکل حزب شد.
۳ - نصرت‌ الله امینی اراکی (زاده ۱۲۹۴، اراک - درگذشته ۳۱ فروردین ۱۳۸۸، در واشنگتن آمریکا) فعال سیاسی ملی‌گرای ایرانی بود. وی فعالیت سیاسی را همزمان با نهضت ملی شدن صنعت نفت آغاز کرد و در دوران نخست وزیر محمد مصدق رئیس بازرسی دفتر وی و همچنین مدتی نیز شهردار تهران بود. او پس از انقلاب در دولت موقت مهدی بازرگان به سمت استانداری استان فارس منصوب گردید و از مهمترین اقدامات او در این سمت مقاومت او به کمک مردم مرودشت در برابر اقدام صادق خلخالی در تخریب پارسه بود. وی پس از چندی از این سمت استعفا داد. نصرت‌الله امینی بامداد روز دوشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۸۸، در ۹۴ سالگی، در بیمارستانی در حومه واشنگتن آمریکا چشم از جهان فروبست.
۴ -  نصرت‌الله نوح با نام اصلی نصرت‌الله نوحیان (متولد ۱۳۱۰ در سمنان) شاعر، روزنامه‌نگار و طنزپرداز اهل ایران است. نصرت الله «نوح» نوحیان در سال ۱۳۲۹ زادگاهش را ترک کرد و به تهران آمد واز همان زمان فعالیت‌های ادبی – سیاسی اش را نیز آغاز کرد. نخستین شعر او به سال ۱۳۳۰ در «روزنامه فکاهی – سیاسی چلنگر» (با مدیریت محمدعلی افراشته) انتشار یافت. پس از آن اشعار و آثار او در دیگر نشریات با امضای (نوح) منتشر می‌شد.
در عرصه ی دانش پزشکی
۵ - دکتر نصرت الله فیروزیان: که مقیم کشور آلمان است، سال گذشته به دعوت بنیاد بیماری های نادر ایران برای معاینه رایگان بیماران به ایران سفر کرده بود. به گفته مدیر روابط عمومی بنیاد بیماری های نادر ایران، حضور پروفسور فیروزیان در سال گذشته نتایج اثربخشی در تشخیص انوع سرطان بیماران داشت و برخی از مراجعان که بیماری‌شان سرطان تشخیص داده شده بود پس از معاینه دکتر فیروزیان مشخص شد که به سرطان مبتلا نیستند.... به گزارش ایرنا، کارشناسان اعلام کرده اند که سرطان، سومین عامل مرگ و میر ایرانیان است و هر سال حدود ۹۰ هزار بیمار جدید مبتلا به سرطان در ایران شناسایی می‌شوند.
۶ - دکتر نصرت الله پورافکاری: در هشتم ارديبهشت سال ۱۳۲۱ در تبريز به دنيا آمد. وي پس از اتمام تحصيلات دوره متوسطه از دبيرستان طالقاني (منصور سابق) در سال ۱۳۳۳، تحصيلات دكتراي پزشكي را در دانشكده پزشكي تبريز در سال ۱۳۳۹ آغاز و در سال ۱۳۴۶ موفق به اخذ درجه دكتر پزشكي شد. افكاري در سال ۱۳۵۳ تحصيلات تخصصي را در دانشگاه پنسيلوانياي شهر پتسبورگ آغاز و تخصص روان پزشكي را از دانشگاه ويرجينيا در سال ۱۳۵۶ اخذ و به عنوان استاد يار دانشكده پزشكي تبريز از سال ۱۳۵۶ مشغول فعاليت شد. تأليفات دكتر پورافكاري شامل چهار كتاب در پنج جلد است. دكتر پورافكاري افتخارات متعدد از جمله مترجم برگزيده كتاب سال دانشگاه‌ ها در سال‌های ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ استاد نمونه دانشگاه در سال ۱۳۷۳، دارنده ي لوح تقدير از استاندار آذربايجان شرقي، پژوهشگر نمونه دانشكده پزشكي ۱۳۷۸، استاد برگزيده به انتخاب موسسه ی "ای بی سی كمبريج انگلستان" در سال ۲۰۰۵ میلادی و دارنده ي نشان دانش، همت و سرآمدي دانشكده پزشكي تبريز در سال ۱۳۸۸ و تربيت ۸۳ نفر روانپزشك از ديگر افتخارات دکتر نصرت الله پورافکاری است
در عرصه ی هنر
۷ - نصرت‌الله محتشم (زادهٔ ۱۲۹۸ تهران - مرگ ۱۳۵۹ تهران) هنرمند سینما و تئاتر، و دوبلور اهل ایران بود. وی فعالیت هنری را از سال ۱۳۰۸ با بازی در تئاتر فرهنگ رشت شروع کرد و بعد آن را تئاترهای استودیو درام کرمانشاهی، نکیسا، تهران و فردوسی ادامه داد. فعالیت سینمایی را از سال ۱۳۱۴ با بازی در فیلم شیرین و فرهاد آغاز کرد. از دهه ۱۳۲۰ به فعالیت در رادیو مشغول شد؛ و از سال ۱۳۳۱ در دوبله نیز به فعالیت پرداخت. وی دو دوره در سال‌های ۱۳۳۱ و ۱۳۴۱ ریاست اداره نمایش کشور را به عهده داشته است. وی همسر ژاله علو و روح‌ انگیز سامی‌نژاد بود.
۸ - نصرت‌الله کریمی (زادهٔ ۱ دی ۱۳۰۳ در تهران) نصرت الله كريمي يكي از قديمي ترين بازيگران تئاتر، سينما و كارگردان سينماي ايران. فارغ التحصيل دانشكده سينمايي پراگ در رشته كارگرداني سينما و تلويزيون كه فعاليت هنري خود را از سال ۱۳۲۱ در تئاترهاي فردوسي، سعدي و جامعه باربد، به عنوان گريمور، بازيگر و گاه كارگردان شروع كرد.
۹ - نصرت‌الله وحدت (زاده ۱۳۰۴ - اصفهان) بازیگر تئاتر و سینمای ایران است. وحدت یکی از پایه گذاران تئاتر اصفهان بود و از ۱۸ سالگی در تئاتر حرفه‌ای حاضر شد. شیرینی بیان و کلامش دلها را شاد و مجذوب خویش می‌کرد و سر انجام به دنیای شیرین کمدی و شادی آفرینی روی آورد. نخستین نمایش او «خلیفه یک روزه» در تئاتر المپ بود و پس از آن سال‌ها به همراه رضا ارحام صدر در این تئاتر و تئاتر سپاهان فعالیت کرد.
۱۰ - نصرت‌الله کنی (زاده ۱۳۰۹ در تهران - درگذشته ۱۳۸۳در كانادا) فیلم‌ بردار، بازیگر و تدوین‌ گر اهل ایران بود. آغاز فعاليت هنري از سال  ۱۳۲۸ با حضور در جامعه باربد و تئاتر شهرزاد و پارس. فعاليت در سينماي سال ۱۳۳۵ به عنوان مدير تداركات، متصدي بخش چاپ و لابراتوار استوديو «عصر طلايي». بازيگري از سال ۱۳۳۶ با «مادموازل خاله»، دستياري كارگردان از سال ۱۳۳۷ با فيلم «سايه». آغاز فيلمبرداري از سال ۱۳۴۳ با فيلم «افسانه ي دهكده».
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
نصرت‌ الله معینیان: تارنمای ویکی پدیا/ نصرت‌الله معینیان از دیدگاه دکتر عباس ميلاني: تارنمای یوتیوب/ دکتر نصرت‌الله کاسمی: تارنمای ویکی ‌پدیا / نصرت‌الله امینی اراکی: تارنمای ویکی پدیا/ نصرت‌الله نوح: تارنمای ویکی پدیا/ دکتر نصرت الله فیروزیان: تارنمای خبرگزاری سلامت و بهداشت/  دکتر نصرت الله پورافکاری: تارنمای خبرگزاري فارس/ نصرت‌الله محتشم: تارنمای ویکی پدیا/ نصرت‌الله کریمی: تارنمای ویکی پدیا/ مراسم بزرگداشت نصرت كريمي: تارنمای مگ ایران/ نصرت‌الله وحدت: تارنمای ویکی پدیا/ نصرت‌الله کنی: تارنمای ویکی پدیا/ زندگي نامه ي نصرت‌الله کنی: تارنمای سوره ی سینما
*
همچنین نگاه کنید به
معینیان نخستین وزیر اطلاعات ایران در یک نگاه: تارنمای آفتاب/ نصرت الله کاسمی: تارنمای فرهنگی راسخون/ مجموعه مقالات دکتر نصرت‌الله کاسمی: تارنمای دنیای اقتصاد
همین نوشتار با تصاویر نصرت الله ها: تارنمای ایرانیان ایرون
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2017/12/blog-post_27.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها