۱۳۹۶ آذر ۱۸, شنبه

ده (۱۰) دانستنی درباره ی بوریس جانسون وزیر خارجه ی انگلیس


۱ - آلکساندر بوریس دو ففل جانسون در بیمارستانی در شهر نیویورک آمریکا در ۱۹ ژوئن ۱۹۶۴ زاده شد. تولد او توسط مقامات آمریکا و نیز کنسولگری انگلیس در این شهر ثبت شد و بدین ترتیب هر دو تابعیت بریتانیایی و آمریکایی به او داده شد. چند سال پیش او ادعا کرد حاضر است به خاطر نشان دادن وفاداری اش به نظام و حکومت انگلستان تابعیت آمریکایی اش را لغو کند که البته هنوز خبری از لغو تابعیت نیست.
۲ - بوریس جانسون روزنامه‌نگار، سیاستمدار و تاریخ‌نگار بریتانیایی است. وقتی هنوز نوجوانی بیش نبود در تاریخ یونان باستان و زبان لاتین سرآمد اطرافیانش بود و البته عشق و علاقه خاصی هم به راگبی داشت.
۳ - وی از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۶ به عنوان شهردار لندن فعالیت می‌کرد. جانسون که از حزب محافظه کار به عالم سیاست راه پیدا کرده بود در اولین برنامه خود به عنوان شهردار، مصرف مشروبات الکلی در وسایل حمل و نقل عمومی را ممنوع کرد. در دوره ی دوم شهرداری خود بر برگزاری المپیک ۲۰۱۲ لندن نظارت کرد. او که خودش به عنوان یک دوچرخه سوار در شهر مشهور بود، یک سیستم حمل و نقل دوچرخه عمومی را طراحی و معرفی کرد که به بوریس بایک معروف و خیلی زود همه گیر شد. این طرح در جولانی ۲۰۱۰ شروع به کار کرد و تا ۱۰ هفته بعد بیش از یک میلیون نفر از دوچرخه ها استفاده کرده بودند. همچنین همان طور که در انتخابات قول داده بود، مسیرها و اتوبوس های هیبریدی جدیدی را به ناوگان اتوبوس های قرمز رنگ لندن اضافه کرد تا مرکز این شهر شلوغ آرامش بیشتری پیدا کند.
۴ - بوریس جانسون از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۸ نماینده پارلمان از حوزهٔ انتخابیهٔ هنلی بود. از ۲۰۱۵ نمایندگی پارلمان از حوزه انتخابیهٔ آکسبریج و رویسلیپ غربی را به عهده دارد.
۵ - وی از ژوئیه ۲۰۱۶ به عنوان وزیر مشاور در امور خارجه و مشترک‌المنافع مشغول به کار است.
۶ - در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مطلبی در حمایت از نامزدی هیلاری کلینتون نوشت، اما در آن او را به "پرستار سادیست یک تیمارستان" تشبیه کرد.
۷ - وقتی دونالد ترامپ در جریان تبلیغات انتخاباتی گفت که بخش‌هایی از پاریس و لندن آنقدر ناامن است که پلیس جرأت رفتن به آن ها را ندارد، بوریس جانسون که در آن زمان شهردار لندن بود این ادعا را رد کرد و در مقابل گفت از رفتن به برخی جاها در نیویورک خودداری می‌کند چون "خطر مواجهه با دونالد ترامپ" وجود دارد.
۸ - در یک شعر هجو رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را به خودارضایی و رابطه جنسی با بز متهم کرده بود و برای این شعر برنده هزار پوند جایزه شد
۹ - بوریس جانسون مردی است که تا پیش از اینکه وزیر خارجه ی انگلیس شود، تمام فکر و ذکرش دوچرخه و اتوبوس های شهر بود و دوست داشت با دوچرخه در شهر بگردد و هر بار جلوی دوربین قرار می گیرد، کلی ادا و اطوار در میاورد؛ مردی که هنوز کسی نمی داند آیا تا به حال موهایش را شانه کرده است یا نه؛ مردی که عادت ندارد زیپ های لباس اش را ببندد و اگر تا قبل از این او را با کوله پشتی اش در شهر می دیدید، هرگز نمی توانستید حدس بزنید او شهردار لندن و وزیر امور خارجه آتی لندن است. اما شلختگی تنها بخشی از خصوصیات آقای حالا دیگر «وزیر» است و رفتار و گفتار او هم باعث شده بوریس جانسون که از ازدواج دومش دو دختر و سه پسر دارد و تمام ثروتش دو میلیون دلار تخمین زده می شود، احتمالا خاص ترین وزیر امور خارجه انگلستان تا این جای تاریخ شود
۱۰ - بوریس جانسون نمی خواهد با ترامپ مقایسه شود. معروف است که ترامپ دقایق طولانی جلوی آینه می ایستد و با سشوار و برس آن قدر ور می رود تا موهایش حالت بگیرند. بوریس جانسون که در نگاه اول شباهت زیادی به ترامپ دارد، با شانه نکردن موهایش سعی دارد از او فاصله بگیرد!
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
بوریس جانسون: تارنمای ویکی‌پدیا
بوریس جانسون نمی خواهد با ترامپ مقایسه شود: تارنمای برترین ها
جنجال‌های بوریس جانسون در یک نگاه: تارنمای بی بی سی
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2017/12/blog-post_9.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها
====