۱۳۹۲ آذر ۲۹, جمعه

درخت : در زنجیری از ترانه ها ی این زمانه

 

واژه ی درخت

١ - درخت (شجر - نهال - دار) : هر گیاه خشبی که دارای ریشه و ساقه و شاخه است  - "شجر" از "دار" ضعیف تر است - غالباً درخت به گیاهانی گویند که ساق قوی دارند: تارنمای لغت نامه دهخدا

٢ - درخت یا "دار" : گیاهان بزرگ چوبی دیرپا را گویند. در گیاه‌ شناسی درخت یکی از بادوام ترین گیاهان است که با رشد کردن ساقه یا تنه از برگ ‌ها نگهداری می‌کند. در برخی از تعریف ‌ها از کاربرد های درخت از جمله این است که تنها گیاه چوبی است و تنها گیاهی است که از آن "چوب" به دست می‌آورند: تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا

ترانه ها

١ - تک درخت - ترانه سرا: اسمعیل نواب صفا - اجرا: پوران
آهنگساز: عباس شاپوری - پیانو: انوشیروان روحانی

تک درختی تیره بختم/ که در سکوت صحرا/ فریاد من شکسته در گلویم
تک درختی بی پناهم/ که دشت آرزو ها/ گردید آخر مزار آرزویم
خشک و بی بارم/ پس سحرم کو/ آن شادابی آن برگ و برم کو
دور از یاران بی توشه و برگم/ هم خانه ی محنت/ همسایه ی مرگم
بر رخسارم غبار غم نشسته/ طوفان از من چه شاخه ها شکسته
چو نهال زهرآلوده همه کس از من بگریزد
نه کسی با من بنشیند/ نه کسی با من آمیزد
گویم غم خود را با خار بیابان/ در سینه نهفتم اسرار فراوان
در دل شب/ سکوت صحرا/ و بختم افزا آه
از تو جدا بگویم/ ای مه/ حدیث خود با ماه
تک درختی تیره بختم/ که در سکوت صحرا/ فریاد من شکسته در گلویم
تک درختی بی پناهم/ که دشت آرزو ها/ گردید آخر مزار آرزویم...
 
٢ - تک درخت - ترانه سرا: اسمعیل نواب صفا - اجرا: شکیلا
آهنگساز: عباس شاپوری - تنظیم آهنگ: کاظم عالمی
تک درختی تیره بختم/ که در سکوت صحرا/ فریاد من شکسته در گلویم
تک درختی بی پناهم/ که دشت آرزو ها/ گردید آخر...
 
٣ - تک درخت - ترانه سرا: هما میر افشار - اجرا: اکبر گلپایگانی
آهنگساز: اسد الله ملک

پس از تو نمونم برای خدا/ تو مرگ دلم را ببین و برو
چو طوفان سنگین ز شاخه ی غم/ گل هستی ام را بچین و برو
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش/ ز خشم طبیعت شکسته
ندونستم این را به عالم/ نمی مونه عشقت برایم
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش/ ز خشم طبیعت شکسته
ندونستم ای بی خبر ز دلم/ که بی اعتباره وفای تو هم
که هستم من اون تک درختی/ که در کام طوفان نشسته
همه شاخه های وجودش/ ز خشم طبیعت شکسته
تو اکنون ز عشقم گریزونی/ غمم را ز چشمم نمی خونی
ازین غم چه حالم ، نمی دونی
 
٤ - تک درخت - ترانه سرا: ناشناس - اجرا:کورش یغمایی

مثل تک درخت با شاخه های پیر/ تنها مونده ام تو قلب کویر
گرد زانوهام پیرهن تنم/ تازه موندنم نیاز رستنم
غروب فصل من شروع رفتنه/ طلوع فصل سرد/ فصل سر برام شکستنه
شیار زخمی ام تو خاک بیقرار/ با من همیشه موندگار
شب و روز نگاهم همش به سوی آسمونه/ تا یه پرنده بیاد شعر بارونو بخونه
بهار دست من پناه عاشقان/ به راه خستگان منم یه سایه بان
سرنوشت من توی دست باد/ توی سینه ام شکسته فریاد
غروب فصل من شروع رفتنه/ طلوع فصل سرد/ فصل سر برام شکستنه...
 
۵ - درخت - ترانه سرا: ایرج جنتی عطائی - اجرا: ابی
آهنگ ساز: سیاوش قمیشی - تنظیم آهنگ: شوبرت آواکیان

توی تنهایی یک دشت بزرگ/ که مثل غربت شب بی انتهاست
یه درخت تن سیاه سربلند/ آخرین درخت سبز سرپاست
رو تنش زخمه ولی زخم تبر/ نه یه قلب تیر خورده نه یه اسم
شاخه هاش پر از پر پرنده هاست/ کندوی پاک دخیل و طلسم
چه پرنده ها که تو جاده ی کوچ/ مهمون سفره ی سبز اون شدن
چه مسافرها که زیر چتر اون/ به تن خستگیشون تبر زدن
تا یه روز تو اومدی بی خستگی/ با یه خورجین قدیمیه قشنگ
با تو نه سبزه نه آینه بود نه آب/ یه تبر بود با تو با اهرم سنگ
اون درخت سربلند پرغرور/ که سرش داره به خورشید میرسه/ منم منم
اون درخت تن سپرده به تبر/ که واسه پرنده ها دلواپسه/ منم منم
من صدای سبز خاک سربی ام/ صدایی که حنجرش رو بخداست
صدایی که تو ی بهت شب دشت/ نعره ای نیست ولی اوج یک صداست
رقص دست نرمت ای تبر بدست/ با هجوم تبر گشنه و سخت
آخرین تصویر تلخ بودنه/ توی ذهن سبز آخرین درخت
حالا تو شمارش ثانیه هام / کوبه های بی امونه تبره
تبری که دشمن همیشه ی این درخت محکم و تناوره
من به فکر خستگی های پر پرنده هام/ تو بزن، تبر بزن
من به فکر غربت مسافرام/ آخرین ضربه رو محکمتر بزن
 
٦ - من وتو درخت وبارون -  ترانه سرا: احمد شاملو - اجرا: شهرزاد سپانلو

من باهارم تو زمین/ من زمینم تو درخت/ من درختم تو باهار
ناز انگشتای بارون تو باغم می کنه/ میون جنگلا طاقم می کنه
تو بزرگی مث شب/ اگه مهتاب باشه یا نه/ تو بزرگي مث شب
خود مهتابی تو/ اصلا خود مهتابی تو/ تازه وقتی بره مهتاب و هنوز
شب تنها باید راه دوری رو بره تا دم دروازه ی روز
مث شب گود و بزرگي/ مث شب/ تازه، روزم كه بياد/ تو تميزي
مث شبنم/ مث صبح/ تو مث مخمل ابري/ مث بوي علفي
مث اون ململ مه نازكي/ اون ململ مه
كه رو عطر علفا، مثل بلاتكليفي/ هاج و واج مونده مردد
ميون موندن و رفتن/ ميون مرگ و حيات...
 
٧ - درخت بی سایه - خواننده، آهنگساز، ترانه سرا و نوازنده ی گیتار: سعید محمدی

آرزوهامون یه حباب رو آبه/ زمزمه ی باد و خیال تو خوابه/ یه درخت بی سایه
دیروز ما قصه کولی و کوچه/ امروز ما خالی و فردا چه پوچه/ یه درخت بی سایه
مثل یه سایه داری گم میشی/ آروم آروم روی جاده
با خودم میگم کاشکی بباره بارون اما چه فایده/ بغضمو می ریزم تو چند حرف ساده
آرزوهامون یه حباب رو آبه/ زمزمه ی باد و خیال تو خوابه/ یه درخت بی سایه
ساکت و بی حرف و هیاهو/ می گریزی از عشق چو آهو
سفره اگه از نون خالی بود/ زمزمه و شور و حالی بود
یه آسمون عشق بود و ماهش خیالی بود
مثل یه سایه داری گم میشی آروم آرروم توی جاده...
 
 
بر روی دشت ودامنه ی کهسار/ یک آبشار_عشق به جریان ست
از آفت_ خزان به تن_ اشجار/ بس رود و جویبارچه گریان ست
ابراز عشق آب ،  به هر گلزار/ راز_نهفته نیست که عریا ن ست
قلب طبیعت است زخون سرشار/ تا آب_سرخ_عشق به شریان ست

دکتر منوچهر سعادت نوری