۱۳۹۷ فروردین ۳۰, پنجشنبه

مجموعه ی آشنایی با برخی نامداران جهان: ۱۶ - " تمیژو شولتس " خلبان بانوی نامدار آمریکائی

Image result for temmi jo Shults
تمیژو شولتس، خلبان پرواز شماره ۱۳۸۰ شرکت ساوث وست، روز سه شنبه ۱۷ آوریل ۲۰۱۸ (۲۸ فروردين ۱٣۹۷) از فرودگاه لاگاردیا در نیویورک راهی دالاس در تگزاس بود که به علت آسیب دیدگی یکی از موتورهایش مجبور به فرود اضطراری در فیلادلفیا شد. این بوینیگ ۷۳۷ در مجموع ۱۴۳ مسافر و ۵ خدمه داشت. حدود ۲۰ دقیقه پس از پرواز یک موتور هواپیما منفجر شد که به بخش هایی از بال، بدنه و یک پنجره آن آسیب زد. ارتفاع پرواز هواپیما ناگهان کاهش پیدا کرد و مسافران وحشت زده مجبور به استفاده از ماسک اکسیژن شدند. با شکسته شدن یکی از پنجره ها همچنین یک زن مسافر تقریبا به بیرون مکیده شد که مسافران موفق شدند او را به داخل هواپیما برگردانند. این مسافر در اثر جراحات وارده در بیمارستان درگذشت؛ هفت نفر هم دچار جراحات سطحی شدند. بعضی از مسافران به رسانه ها گفته اند که فکر می کردند ج  ان سالم بدر نخواهند برد. آنها خلبان را به خاطر حفظ آرامش خود و فرود موفق قهرمان خوانده اند.
★ آلفرد تاملیسنون، ساکن ایالت تگزاس، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که خلبان تمیژو شولتس، "اعصاب فولادین" دارد. او افزود: " خانم شولتس، را تحسین می کنم. برایش یک کارت تبریک کریسمس خواهم فرستاد". دایانا مک‎برایت، یک مسافر دیگر هم در فیس بوک نوشت: " خانم شولتس، برگشت تا شخصا با تک تک ما صحبت بکند. او یک قهرمان آمریکایی واقعیست".
★ تمیژو شولتس در گذشته ۱۰ سال خلبان هواپیمای جنگی بوده است؛ او در نیروی دریایی آمریکا سابقه خدمت دارد. نیروی دریایی آمریکا می گوید وی یکی از اولین خلبان های زن بوده که بعد از ترک ارتش به پرواز هواپیماهای مسافربری مشغول شده است.
★ بنا بر گزارش روزنامه ی "سان" خلبان تمیژو شولتس، مادر دو فرزند است.
.★ روز  ۱۸ آوریل ۲۰۱۸ (۲۹ فروردين ۱٣۹۷) مارتا اسکالی نماینده ی یکی از نواحی ایالت آریزونا و عضو حزب
جمهوریخواه در مجلس نمایندگان امریکا  مصوبه ای را برای اعلام نام تمیژو شولتس به عنوان "قهرمان آمریکا" خواستار شد

تمیژو شولتس گفت: "تنها آفریدگار و پروردگار بزرگ بود که مرا و سرنشینان پرواز شماره ۱۳۸۰ را از خطر نجات داد و ما را سالم به زمین باز آورد".
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
منابع و مآخذ
تمجید از خلبان آمریکایی 'قهرمان' در پی فرود هواپیما با یک موتور: تارنمای بی بی سی/ خلبان تمیژو شولتس (به زبان انگلیسی): تارنمای روزنامه ی "سان"/  گزارش پرواز شماره ۱۳۸۰ شرکت ساوث وست (به زبان انگلیسی): تارنمای ویکی  پدیا/ مارتا اسکالی و اعلام نام تمیژو شولتس به عنوان "قهرمان آمریکا" (به زبان انگلیسی): تارنمای مارتا اسکالی