۱۳۹۵ اسفند ۲۱, شنبه

هنرمندان ایران و ترانه های مشهورشان: ۳۱ و ۳۲ - مهسا و مرجان وحدت


ماجرای زندگی مهسا وحدت
مهسا وحدت خواننده و نوازنده ی موسیقی سنتی ایرانی است. او خواهر مرجان وحدت، دیگر خواننده ی ایرانی است و تاکنون کارهای مشترکی با او انجام داده است. مهسا وحدت (متولد ۱۳۵۲ در تهران.) از چهارده سالگی مقدمات موسیقی را با نواختن پیانو (کلاسیک) آغاز کرد. آواز ایرانی (سنتی) را نزد پری ملکی ‌آموخت و نزد مهدی فلاح و مدت کوتاهی هم در کنار محسن کرامتی شیوه دیگر آواز سنتی را فرا گرفت. آموزش ساز سه تار را نزد رامین کاکاوند آغاز نمود و نزد مسعود شعاری ادامه داد. در سال ۱۳۷۸ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر با مدرک لیسانس موسیقی دانش‌آموخته شد. در دانشگاه هنر از راهنمایی استادانی چون شریف لطفی، هوشنگ ظریف، بهنام وادانی، عبدالرضا سجادی، احمد پژمان، هوشنگ کامکار، محمدرضا درویشی، ساسان فاطمی بهره‌مند شد. مهسا وحدت ترانه هایی را در فیلم عیسی می‌آید در سال ۱۳۸۰و نیز در فیلم آتش سبز در سال ۱۳۸۶ اجرا نمود
کنسرت‌های مهسا وحدت
۳ تیر ۱۳۸۶ – کنسرت کلیسای قدیمی وارالو. کلیسای قدیمی وارالو، ایتالیا
۲۷ مرداد ۱۳۷۶ – کنسرت آوازهایی از باغ ایرانی.اسلو، نروژ، کنسرتی به مناسبت چاپ آلبوم «آوازهایی از باغ ایرانی» با همکاری گروه ایرانی و نروژی
آلبوم ها و همکاری ‌های ‌هنری مهسا وحدت
آلبوم حوا منم (منتشر شده در ۱۱ شهریور ۱۳۸۷)/ آلبوم لالایی‌های محور شرارت/ آلبوم ریشه در خاک/ آلبوم آوازهایی از باغ ایرانی (منتشر شده در ۱ خرداد ۱۳۸۶)/ آلبوم بوی خوش وصل (منتشر شده در آبان ۱۳۸۸ هم‌آوایی با مایتی سم مک کلین، جشنوارهٔ جهانی موسیقی اسلو، نوامبر ۲۰۰۹)/ آلبوم آیینه شراب (مهسا وحدت و گروه کُر اسکروک خرداد و تیرماه ۱۳۸۹ این آلبوم در دو کلیسای یاکوب و ولدا در شهر اسلو در نروژ ضبط شده‌است) آلبوم رنگ بی‌تابی با همراهی مایتی سم مک کلین./ آلبوم دارم امیدی به همراهی مرجان وحدت/ همکاری ‌های ‌هنری: مهسا وحدت ترانه هایی را در فیلم عیسی می‌آید در سال ۱۳۸۰و نیز در فیلم آتش سبز در سال ۱۳۸۶ اجرا نمود: تارنمای ویکی پدیا

ماجرای زندگی مرجان وحدت
مرجان وحدت (متولد ۱۳۵۵ در تهران.) از کودکی مقدمات موسیقی و ساز پیانو را نزد مینو محبی آغاز کرد. آواز ایرانی سنتی را نزد پری ملکی فراگرفت و نزد مهدی فلاح و سیما بینا ادامه داد. ساز سه‌ تار را نزد رامین کاکاوند آموخت و نزد مسعود شعاری دنبال کرد.
کنسرت‌های مرجان وحدت
۲۳ فروردین ۱۳۸۷: پاریس، فرانسه. سالن تئاتر شهر.
۲۷ مرداد ۱۳۸۶: اسلو، نروژ، کنسرتی به مناسبت چاپ آلبوم «آوازهایی از باغ ایرانی» با همکاری گروه ایرانی و نروژی.
۳ تیر ۱۳۸۶: کلیسای قدیمی وارالو، ایتالیا، آواز و دف از مرجان و مهسا وحدت، سه‌تار اتابک الیاسی و نی پاشا هنجانی.
۱ تیر ۱۳۸۶: موزه باستان‌شناسی شهر تورین ِ ایتالیا و خرابه‌های «تئاترو رومانو» صحنه برگزاری این کنسرت بود. همانند کنسرت وارالو، در این کنسرت آواز و دف ِ مرجان و مهسا وحدت را سه‌تار اتابک الیاسی و نی پاشا هنجانی همراهی می‌کرد.
۷ خرداد ۱۳۸۶: سومین دوسالانه هنر آواز، سیته دِلا موزیک، پاریس، فرانسه. آواز و دف از مرجان و مهسا وحدت و نی از امیر اسلامی.
۱۰ تیرماه ۱۳۸۵: اینترنشتال مارکْت فستیوال، در ادامه پروژه لالایی‌های محور شرارت، آرندال، نروژ، به همراه نوت ری‌یرسترود (گیتار)، آندرس انگن (درامز)، اودن ارلین (گیتار)، دیوید والومرود (کیبورد)، مرجان (آواز و دف) و مهسا وحدت (آواز)
اول خردادماه ۱۳۸۶: کنسرت «آوازهایی از باغ ایرانی» در باغ سفارت ایتالیا در تهرای به نفع کودکان افغان و ایرانی ساکن زاهدان و با حمایت صندوق کودکان سازمان ملل برگزار شد. در این کنسرت یک گروه ایرانی همراه گروه نروژی به رهبری کنوت ریرسترود، مرجان و مهسا وحدت را همراهی کردند.
۳ تیر ۱۳۸۶: کلیسای قدیمی وارالو، ایتالیا، آواز و دف از مرجان و مهسا وحدت و سه‌تار اتابک الیاسی.
۱۳۸۲ فستیوال ِ ورلد موزیک ِ اسلو، اسلو، نروژ -- اجرای مشترک با خوانندگان کری برمنس از نروژی، ریم بنّا فلسطین، هلابصام از عراق، مهسا وحدت از ایران.
۱۳۸۱: فستیوال سپیک مک‌کی، پنجاب، هندوستان– با مهسا وحدت و گروه رومیبه سرپرستی رضا آبایی.
۱۳۷۹: فستیوال موسیقی شرقی، تالار من دوپاس، پاریس
۱۳۷۸: کنسرت در کلیسای سنت بارتولمه، نیویورک.
۱۳۷۷ و ۱۳۷۸: دانشگاه واشنگتن، سیاتل، واشنگتن، دانشگاه آستین، تگزاس،کنسرت و همکاری با رضا درخشانی
۱۳۷۶: کلن، مرکز نوا،کنسرت با گروه همنوابه سرپرستی مجید درخشانی
۱۳۷۵: فرهنگسرای نیاوران، تهران،کنسرت با گروه خنیا، به سرپرستی پری ملکی
آلبوم ‌ها و همکاری ‌های ‌هنری مرجان وحدت
آلبوم لالایی‌های محور شرارت/ آلبوم دارم امیدی/ آلبوم دشت آبی
همکاری با اریک هیل ِستا، هنرمند نروژی، در سی‌دی لالایی محور شرارت. این سی‌دی شامل آوازهای لالائی از کشورهای ایران، عراق، فلسطین، دانمارک، سوئد و نروژ/ همکاری با فرهاد مرفه در سی‌دی فرهنگ‌ها/ همکاری با اتابک الیاسی درآلبوم حوا منم: تارنمای ویکی پدیا 
گفتگوی عباس شکری پژوهشگر خبرگزاری نروژ، با مرجان وحدت:
تارنمای عصر نو

برخی از اجراهای مهسا و مرجان وحدت
ترانه ی سوسوها و چشمک‌ های امید - اجرا: مهسا و مرجان وحدت
https://www.youtube.com/watch?v=qgX3RpzKKmM&list=PLSTf--_1BjVEAVWwEyITJpTrmeovvpBr8
ترانه ی سکوت - اجرا: مهسا وحدت
https://www.youtube.com/watch?v=-y0qjr-ZwyA
ترانه ی بی من مرو - اجرا: مرجان وحدت
https://www.youtube.com/watch?v=u8nS1IZJYC8