۱۳۹۳ آبان ۱, پنجشنبه

امید به زندگی و طول عمر در ایران و جهان

امید به زندگی یک شاخص آماری است که نشان می‌دهد متوسط طول عمر در یک جامعه چقدر است و یا به عبارت دیگر هر عضو آن جامعه چند سال می‌تواند توقع داشته باشد. هر چه شاخص‌های بهداشتی و همچنین درمانی بهبود یابد امید زندگی افزایش خواهد یافت و از این رو این شاخص یکی از شاخص‌های سنجش پیشرفت و عقب ماندگی کشورهاست. امید زندگی زنان در همه جوامع چند سال (در کل جهان چهار و نیم سال) بیشتر از مردان است. مطابق آمار سازمان ملل کشورهای ژاپن، هنگ کنگ، ایسلند، سویس و استرالیا به ترتیب در جهان مقام‌های اول را دارند که با حدود ۸۲ سال از میانگین جهانی ۲۲ درصد بالاتر است. کشورهای سوازیلند، موزامبیک، زیمباوه، سیرالئون و لسوتو نیز به ترتیب در پایینترین رده قراردارند. امید زندگی در این کشورها حدود ۴۲ سال است که ۳۸ درصد کمتر از میانگین جهانی و نصف کشورهای بالای جدول است. امید زندگی در ایران برای زنان ۷۲٫۶، برای مردان ۶۹٫۴ و در کل ۷۱ سال است که ۵٫۵ درصد از میانگین جهانی بالاتر است و ایران را در بین ۱۹۵ کشور در رتبه ۱۰۹ قرار می‌دهد. این در حالی است که میانگین سنی فوت‌شدگان تهرانی در سال ۱۳۸۸ به ۴۹ سال و چهار ماه کاهش پیدا کرده است.
گزارشی جدید از طول عمر مردم ایران و جهان: امید به زندگی و طول عمر بیشتر در تمامی جهان افزایش یافته است. گزارش تازه سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، کودکی که در سال ۲۰۱۲ به‌دنیا آمده است نسبت به متولد سال ۱۹۹۰ به طور متوسط ۶ سال بیشتر عمر می‌کند. سازمان بهداشت جهانی در گزارش سال ۲۰۱۴ خود راجع به امید به زندگی و طول عمر می‌‌گوید، این که که موالید سال ۲۰۱۲ نسبت به موالید سال ۱۹۹۰ به طور متوسط ۶ سال بیشتر عمر می‌کنند را باید نتیجه مبارزه علیه مرگ و میر کودکان و رشته‌ای از بیماری‌ها دانست. در این گزارش آمده که مانند گذشته زنان از مردان بیشتر (به طور متوسط ۶/ ۴ سال) عمر می‌کنند. زنان ژاپنی با طول عمر متوسط ۸۷ سال و مردان ایسلندی با طول عمر متوسط ۸۱ سال بیشترین طول عمر را در سراسر جهان دارا هستند. در کشورهای ایرلند، هلند، اتریش، پرتغال، بریتانیا، فنلاند و یونان نیز طول عمر متوسط مردان و زنان بالاست.
آمارهای ایران: خبرگزاری مهر با استناد به گزارش سازمان بهداشت جهانی می‌نویسد، ایران در سال ۲۰۱۲، ۷۶ میلیون و ۴۲۴ هزار نفر جمعیت داشته و بر اساس این گزارش، پسر و دختری که در سال ۲۰۱۲ در ایران به دنیا آمده‌‌اند می‌توانند به ترتیب ۷۲ و ۷۶ سال عمر کنند.
طول عمر در آلمان: آلمان با طول عمر ۸۳ سال برای زنان و ۷۸ سال برای مردان جزو ۱۰ کشور اول صدر جدول طول عمر در سراسر جهان به حساب نمی‌آید. با این همه طول عمر مردم آلمان نسبت به سال ۱۹۹۰ پنج سال بیشتر شده است. در آن سال طول عمر متوسط زنان و مردان آلمانی به‌ترتیب ۸۱ و ۷۶ سال عنوان شده بود.
بیشترین طول عمر: بیشترین طول عمر متوسط که ۸۴ سال است را ژاپنی‌ها دارند. بعد از آن کشورهای ایرلند، استرالیا، ایتالیا، اسرائیل، سن مارینو، سوئیس و سنگاپور قرار می‌گیرند که طول عمر متوسط در آنها ۸۳ سال است. رده بعدی متعلق به فرانسه، ایسلند، کانادا، لوکزامبورگ، موناکو، نیوزلند، نروژ، اسپانیا و سوئد با طول عمر متوسط ۸۲ سال است. در انتهای جدول، کشورهای آفریقایی سیرالئون (۴۶سال)، لسوتو (۵۰ سال)، جمهوری آفریقای مرکزی (۵۱ سال)، چاد (۵۱) سال، آنگولا (۵۱ سال)، جمهوری دمکراتیک کنگو (۵۲ سال)، ساحل عاج (۵۳ سال)، سومالی (۵۳ سال)، نیجریه (۵۴ سال)، سئوازیلند (۵۴ سال) و گینه بیسائو (۵۴ سال) قرار می‌گیرند.
بیشترین بهبود در زمینه امید به زندگی بین سال‌های ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۲ در میان کشورهای فقیر دیده می‌شود. سازمان بهداشت جهانی می‌گوید، در کشورهای در حال رشد، متوسط طول عمر ۹ سال افزایش یافته است. مارگارت چان، دبیر کل سازمان بهداشت جهانی در این باره گفته است: «یک دلیل مهم این است که امروز کودکان بسیار کمتری تا قبل از رسیدن به ۵ سالگی می‌میرند.» دلایل دیگر افزایش طول عمر متوسط در جهان مبارزه با بیماری‌هایی مانند سل و سرطان و همچنین بهبود اوضاع اقتصادی عنوان شده است. برای نمونه در اتیوپی امید به زندگی ۱۹ سال افزایش یافته و به ۶۴ سال رسیده است. طول عمر متوسط در کامبوج نیز با افزایشی ۱۸ ساله به ۷۲ سال رسیده است. مارگرت چان در این باره اظهار می‌کند: «با این حال هنوز هم میان کشورهای فقیر و ثروتمند شکافی عمیق وجود دارد.» او ادامه می‌دهد: «مردم کشورهایی با درآمد بالا نسبت به مردم کشورهایی با درآمد پایین شانس بسیار بیشتری برای زندگی طولانی‌تر دارند.»
جايگاه ايران و ٢٢٢ کشور جهان : محققان يک نقشه رنگي از تفاوت شگفت انگيز در اميد به زندگي و طول عمر در ٢٢٢ کشور جهان تهيه کرده اند. به گزارش مهر، اين نقشه نشان مي‌دهد چگونه مردم کشورهاي توسعه يافته با سيستم‌هاي بهداشت و درمان دولتي مانند ژاپن، کانادا و ايتاليا و فرانسه طول عمر بيشتري داشته و به طور ميانگين بيش از  سال عمر مي‌کنند. بر اساس اين نقشه کشور کوچک موناکو که ساکنان ثروتمند و خدمات بهداشت و درمان کاملا رايگان و دولتي دارد با  ٨٩  سال بيشترين طول عمر و اميد به زندگي را در بين ٢٢٢ کشور مورد بررسي دارد. اين ميزان طول عمر پنج سال بيش از هر کشور ديگري در جهان است. در اين گزارش آمده است کمترين طول عمر در کشور آفريقاي چاد است که مردم در آن فقط ٤٨ سال عمر مي‌کنند. بر اساس اين نقشه ايران با رتبه ١٤٧ يکي از کشورهاي داراي اميد به زندگي بالا است. در ايران طول عمر به طور متوسط ٧٠ سال است که اين امر براي مردان ٦٨ سال و براي زنان ٧٢ سال تخمين زده مي‌شود.
دویپه وله با ارائه آماری از طول عمر در ایران نوشت: آمار جدیدی درباره متوسط عمر در ایران وجود ندارد. بنا بر آمار سازمان بهداشت جهانی که متعلق به سال ۲۰۰۵ میلادی است، متوسط عمر مردان ایرانی ۶۸ سال و متوسط عمر زنان ۷۳ سال است. جامعه ایران، جامعه‌ای جوان است و طبق آمار اعلام شده دو سوم جمعیت ایران کمتر از ۳۵ سال سن دارند. شمار سالمندان در ایران ۵ درصد جمعیت کشور است. اما کم نیستند روحانیونی که طول عمرشان به بیش از ۷۰ و ۸۰ سال می‌رسد. این تارنما با اشاره به اینکه برخی از منابع دلیل طول عمر را ژنتیک می‌دانند، افزود: این دلیل می‌تواند در پهنه جمعیت یک کشورصحت داشته باشد. دویپه وله افزود: طبق تحقیقاتی که مجله آمریکایی فوربس انجام داده، نام ۱۰ کشور اعلام شده که سنت‌های غذایی آن‌ها به حفظ اندام مناسب و طول عمر کمک می‌کند که در این میان نام ایران مشاهده نمی‌شود. ژاپن، سنگاپور، چین، سوئد، فرانسه و کشورهای حوزه دریای مدیترانه رده‌های نخست این لیست را به خود اختصاص داده‌‌اند. دویچه وله نوشت: تحقیقات نشان داده است که کنترل استرس به جلوگیری از بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. اگرچه اکثر مردم نمی‌توانند به طور همیشگی از استرس دوری کنند، اما شواهد بسیاری نشان می‌دهد که افرادی که ورزش می‌کنند، عمر بیشتری دارند. ورزش منظم باعث کاهش بیماری‌های قلبی، سکته، دیابت، انواع سرطان‌ها و افسردگی می‌شود. ورزش همچنین موجب قوی‌تر شدن ذهن می‌شود.
این تارنما با اشاره به اینکه تحقیقات ۶ ساله پژوهشگران دانشگاه لومالیند کالیفرنیا بر روی بیش از ۷۰ هزار داوطلب نشان می‌دهد که که افراد گیاهخوار از طول عمر بیشتری برخوردارند، افزود: پژوهشگران سوئدی در تحقیقاتی که بر روی ۱۸۰۰ فرد سالمند برای مدت ۱۸ سال انجام دادند به این نتیجه رسیده‌اند که افرادی که فعالیت‌های تفریحی، جسمی، اجتماعی و تولیدی (مثل باغبانی) دارند به نسبت افرادی که فاقد این گونه فعالیت‌ها هستند بیشتر عمر می‌کنند. دویچه وله نوشت: دندانپزشکان نخ دندان را به عنوان یک راز طول عمر می‌شناسند و اعتقاد دارند استفاده از نخ دندان و خارج کردن جرم هایی که میان دندان‌هاست می‌تواند از بیماری های قلبی و گوارشی جلوگیری کرده و عمر ۱۰۰ ساله را تضمین می‌کند. آن‌ها همچنین بر این عقیده هستند که استفاده دائمی از مسواک در کنار نخ دندان یکی از واجبات به حساب می‌آید. این تارنما با اشاره به اینکه افراد با طول عمر بالا معمولا دیدگاهی مثبت ‌گرا نسبت به زندگی دارند. شخصیت این افراد شاد و خوشبخت است. محققان در تحقیقی که بر روی ۲۴ هزار نفر انجام دادند، به این نتیجه رسیدند افرادی که در طی روز هنگام خستگی و خواب آلودگی کمی چرت می زنند، ۳۷ درصد کمتر دچار بیماری‌های قلبی و به دنبال آن مرگ می‌شوند. تحقیقات نشان داده است که چرت زدن باعث کاهش هورمون‌های استرس زا می‌شود.


Life Expectancy in Iran and some other Countries
Abstract: Life expectancy is a statistical average of the number of years a human is expected to live; this will vary according to region and era. In the Bronze and Iron Age life expectancy was 26; the 2010 world average was 67.2. In Swaziland the average is 49.42 years; in Japan it is 82.6 years... While the average life expectancy in the world is 67 years, Iran's rate is six percent above the world average at 72 years, says a high-ranking health official in Iran. Read more here
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2014/10/life-expectancy-in-iran-and-some-other.html
MSN Selected Articles