۱۳۹۷ تیر ۱۷, یکشنبه

ازغارهای آبی ایران تا غار آبی تام لوآنگ در تایلند

غارهای آبی ایران
مهمترین 'غارهای آبی ایران' عبارتند از:
غار علی صدر در همدان: یکی از غارهای تالابی ایران و از معدود غارهای آبی جهان است. علی صدر همچنین بزرگ‌ترین غار آبی جهان می‌ باشد. این غار در ارتفاعات ساری قیه نزدیک روستای علی‌صدر شهرستان کبودر اهنگ در استان همدان واقع شده‌ است. ارتفاع غار از سطح دریا ۲۱۰۰ متر است. محوطه غار دالان ‌های پیچ در پیچ و دهلیزهای متعددی دارد. از مجموعه رشته آبها، دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده و از این رو نفوذ به ژرفای غار تنها با قایق میسر است. غار علی صدر یکی از دیدنی‌های جهانگردی استان همدان و بیست و سومین اثر طبیعی ملی است که توسط سازمان میراث فرهنگی در ۱۵ دی ۱۳۸۷ در فهرست میراث طبیعی ایران قرار گرفت.
غار قوری قلا یا قوری قلعه: بزرگ‌ترین غار آبی خاورمیانه با پیشینهٔ ۶۵ میلیون سال است که در استان کرمانشاه قرار دارد. این غار در ۲۵ کیلومتری شهر روانسر، در دامنه کوه شاهو و مشرف بر جاده ی روانسر - پاوه و در همسایگی روستایی به همین نام جای گرفته‌ است. درازای این غار ۱۲ کیلومتر و ژرفای آن ۳۱۴۰ متر است و به عنوان یکی از هفت اثر طبیعی ملی ایران، به ثبت رسیده‌ است. در سال ۱۳۵۵ یک گروه از غارشناسان انگلیسی و در سال ۱۳۵۶ گروه دیگری از غارنوردان فرانسوی بخش هایی از غار را بطول پانصد و پنجاه متر بررسی و اکتشاف کردند. در دهه ی ۱۳۶۰ نیز گروهی از غارنوردان کرمانشاهی بخش های جدیدی از غار را تا عمق بیش از سه کیلومتر اکتشاف و شناسایی کردند. 
غار سهولان: این غار بسیار زیبا و دیدنی که "غار سهولان" نام دارد، پس از غار علی صدر در همدان دومین غار آبی ایران به شمار می رود. غار «سَهولان» در روستای سهولان، ۴۲ کیلومتری جنوب شرقی شهر مهاباد میان مهاباد - بوکان و همچنین در ۲۵ کیلومتری شهر بوکان در استان آذربایجان غربی واقع شده‌ا ست. ارتفاع سقف “غار سهولان” تا سطح دریاچه به ۵۰ متر و عمق آب در برخی جاها به ۳۰ متر می رسد. اختلاف دمای درون و بیرون غار بین ۱۰ الی ۱۵ درجه است. سهولان به زبان کردی به معنی یخبندان است و مردم محلی غار را «کونه کوتر» یعنی لانه کبوتر نیز می‌نامند. دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است. این غار در فهرست آثار طبیعی ملی ایران قرار دارد.
غار کتله‌ خور; غاری است خشکی - آبی که در استان زنجان، شهرستان خدابنده و در ۸۰ کیلومتری جنوب قیدار و۱۷۳کیلومتری شمال همدان و ۴۱۰ کیلومتری تهران واقع است. نخستین بار در بهار سال ۱۳۳۱ خورشیدی گروهی از سرشناس ترین کوهنوردان ایران از اعضای باشگاه "نیرو راستی" اقدام به کشف و بازدید غار کتله خور کردند. یکی از اعضای زنجانی گروه نامبرده به نام اسدالله جمالی اقدام به ثبت رسمی غار کرد. از آن پس غار کتله خور به عنوان پدیده ی شگرف طبیعی مورد توجه علاقه ‌مندان غارنوردی قرار گرفته است.
غار دانیال: یکی از غارهای آبی و رودخانه ‌ای ایران است که در رشته کوه البرز قرار دارد. این غار از نظر موقعیت جغرافیایی در بخش سلمان شهر شهرستان عباس‌آباد از شهرستان‌های استان مازندران واقع شده‌ است. طول این غار ۲۱۵۸ متر و عمق آن ۷۴٫۲ متر و ارتفاع دهانهٔ اصلی آن از سطح دریا ۱۶۰ متر می‌باشد و دارای یک دهانه است. غار دانیال دومین غار بزرگ رودخانه ای ایران بعد از غار قوری قلعه روانسر در کرمانشاه می‌باشد. آب داخل غار از چند چشمه کوچک که از شعب مختلف آن سرچشمه می‌گیرد تأمین می‌شود و کاملاً زلال و از نظر محلولات دارای درصد پایینی بوده و آن را قابل شرب می‌کند. زمان لازم برای پیمودن کامل غار برای یک تیم کوچک و سریع سه ساعت و نیم و برای یک تیم متوسط بین پنج تا هفت ساعت است.
غار آبی  تام لوآنگ در تایلند 
 عملیات نجات در غار تام لوآنگ تایلند: در ۲۳ ژوئن ۲۰۱۸، ۱۲ نوجوان پسر بین ۱۱ تا ۱۶ ساله، اعضای یک تیم فوتبال محلی به همراه مربی ۲۵ ساله‌یشان برای گردشگری به غار تام لوآنگ در پارک جنگلی کوه‌های دوی نانگ نان در استان چیانگ ری در کشور تایلند رفته بودند و بعد از یک بارندگی شدید و جاری شدن سیل و پر شدن این غار از آب در آنجا گیر افتاده بودند، در تاریخ ۲ ژوئیه ۲۰۱۸ ساعت ۲۲ به وقت محلی بعد از ۱۰ روز از زمان گرفتار شدن آنها در ۴۰۰ متری منطقه‌ای که احتمال داده می‌شد پناه گرفته باشند در عمق ۴ کیلومتری توسط تیم‌های غواص بین‌المللی از کشورهای تایلند، استرالیا، آمریکا، بریتانیا و چین پیدا شدند. دو غواص بریتانیایی به نام های جان ولانتن و ریک استنتون، اولین نفرهایی بودند که روز دوشنبه به نوجوانان فوتبالیست رسیدند.
 * روز یکشنبه ۸ ژوئیه ۲۰۱۸ تیم‌های غواصی توانستند چهار نوجوان را از غار خارج کنند و بعد از رساندن به مکان امن، آنها را با هلیکوپتر بیمارستان منتقل کردند.
* روز دوشنبه ۹ ژوئیه ۲۰۱۸، دومین روز عملیات چهار نوجوان دیگر نیز از غار خارج شده و نجات یافتند.
* روز سه‌شنبه ۱۰ ژوئیه ۲۰۱۸، آخرین چهار نوجوان و مربیشان که در غار باقی مانده بودند از غار بیرون کشیده شدند و نجات یافتند. عملیات نجات با شرکت نزدیک به ۱۰۰۰ داوطلب از ۱۰ کشور جهان صورت گرفت. همه ی نجات یافتگان به بیمارستان منتقل و تحت نظر در قرنطینه قرار گرفتند، وضعیت عمومی همه ی آن ها رضایت بخش است.
یادداشت پایانی
در بسیاری نقاط دنیا نجات نوجوانان تایلندی و مربی آن ها از غار تام لوآنگ را پس از نزدیک سه هفته نتیجه ی مهر و لطف پروردگار یکتا و توانا می دانند و شادمانه به ستایش آفریدگار پرداخته اند. شاید بی مناسبت نباشد که غزل " آفریدگار" سروده ی همین نگارنده را یکبار دیگر با هم مرور کنیم:
همه جا ، شاهد و ناظر به جهان باشی ، ‌تو/ چشم و بینائی_ این عالم هستی ، از توست
مظهر_ صبر و تحمل ، به زمان باشی ، ‌تو/ دل شکیبائی_ این عالم هستی ، از توست
ضامن_ بخشش و نیکی و وفا باشی ، ‌تو/ عشق و شیدائی_ این عالم هستی ، از توست
حامی_ کوشش و پاکی و صفا باشی ‌، تو/ جهد و پویائی_ این عالم هستی ، از توست
علم_ پایندگی_ نظم_ فلک ، از بنیاد/ کا ر _دانائی_ این عالم هستی ، از توست
غرش_ موج ز دریا و غزل خوانی_ باد/ شور و غوغائی_ این عالم هستی ، از توست
رویش_ سبزه و شادابی_ گل ، وقت_ بلوغ/ جان شکوفائی_ این عالم هستی ، از توست
نور_ خورشید و زرافشانی_ آن گوی_ فروغ/ پر‌تو آرائی_ این عالم هستی ، از توست
 دکتر منوچهر سعادت نوری
*
منابع و مآخذ
غار علی صدر در همدان: تارنمای ویکی‌پدیا/ غار قوری قلا یا قوری قلعه: تارنمای ویکی‌پدیا/ غار سهولان: بسیاری از تارنماها/ غار کتله‌ خور; تارنمای ویکی‌پدیا/ غار دانیال: تارنمای ویکی‌پدیا/ عملیات نجات در غار تام لوآنگ: تارنمای ویکی‌پدیا / غزل " آفریدگار": تارنمای گلچینی از سروده ها
*
===============