۱۳۹۶ بهمن ۱, یکشنبه

نظریاتی پیرامون دنیا و کنترل آن


★ دنیا در فرهنگ واژه ها
دنیا = این گیتی و جهانی که در آن هستیم - عبارت است از آنچه شب و روز را در بر دارد و آنچه را که آسمان بر آن سایه افکنده و زمین آن را متحمل است. 
دنیا یا گیتی یا جهان = عبارت است از کل زمان و فضا و محتویات آن که شامل سیارات، اقمار، ریزسیارات، ستارگان، کهکشانها و محتویات فضای میان کهکشانی و در واقع کل ماده و انرژی می‌شود. گاهی در زبان فارسی واژگان کائنات، روزگار، کیهان و طبیعت نیز در معنای مشابهی به‌کار رفته‌اند. اندازه کل جهان همچنان جزو نادانسته‌ها به شمار می‌رود اما فرضیات متعددی در مورد شکل گیری و تکامل آن مطرح شده است. نخستین مدلهای علمی جهان توسط فلاسفه یونان و هند باستان پدید آمدند که زمین-مرکز بودند و زمین را مرکز جهان می‌دانستند. در گذر سده‌های پس از آن، مشاهدات نجومی دقیقتر به نیکلاس کوپرنیک  کمک کرد تا مدل خورشید-مرکزی را برپایه مرکزیت خورشید در منظومه شمسی ارائه دهد. با بهره‌گیری از کارهای کوپرنیک و همچنین تیکو براهه و قوانین گردش سیارات کپلر، سر ایزاک نیوتن (۱۶۴۳–۱۷۲۷) قانون جهانی گرانش را معرفی نمود. در مشاهدات بعدی نیز مشخص شد که منظومه شمسی در کهکشانی به نام راه شیری قرار دارد که تنها یکی از کهکشان‌های پرشمار موجود در جهان است. چنین تصور می‌شود که کهکشان‌ها به شکل یکنواخت پراکنده شده‌اند و در همه جهات یکسان هستند در نتیجه جهان گوشه یا مرکز ندارد. مشاهدات اوایل قرن بیستم نشان داد که جهان آغازی داشته‌است و با نرخی فزاینده در حال انبساط است. بیشتر جرم موجود در جهان در قالب نوعی ناشناخته از ماده است که ماده تاریک نامیده می‌شود. جهان از ۴٫۹٪ ماده معمولی، ۲۶٫۶٪ ماده تاریک و ۶۸٫۵٪ انرژی تاریک تشکیل شده‌است.
چگونگي پيدايش دنیا از ديدگاه قرآن
قرآن مجيد در سورة انبياء آيه ی ۳۰  به چگونگي آفرينش اوليه جهان اشاره كرده و مي‌فرمايد:
«اَوَلَم يرالذين كفروا ان السموات و الارض كانتا رتقاً ففتقناهما و جعلنا من الماء كل شيء حي افلا يؤمنون».
(آيا كساني كه كافرند نمي‌دانند كه آسمان ها و زمين پيوسته بود و ما از هم بازشان كرديم و هرچيز زنده را از آب آفريديم پس چرا ايمان نمي‌آورند؟)
★ دنیا واقعاً در دست کیست؟ از ديدگاه مسیحیت‏
شاهدان یَهُوَه (در کتاب مقدّس خدای قادر مطلق خود را یَهُوَه خوانده‌است) یکی از شاخه‌ های مسیحیت می‌باشد؛ که در سده ی ۱۹ میلادی بوجود آمد. گفته می‌شود بر پایه آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۳ بیشتر از ۸ میلیون نفر پیرو این شاخه از دین مسیحیت بوده‌اند که در مجله‌ای به نام برج دیده‌بانی نظرات و عقاید خود را براساس کتاب مقدس، منتشر می‌کنند. این مجله به ۲۲۰ زبان دنیا از جمله فارسی منتشر می‌شود. بر اساس تارنمای شاهدان یَهُوَه پاسخ کتاب مقدّس در مورد " آیا دنیا در دست خداست؟‏ در دست نوع انسان ‌است؟‏ یا در دست نوع دیگری است؟‏ " از این قرار است: ‏
۱ - حکمرانی شیطان محکوم به نابودی است.‏ یَهُوَه خدا با عزمی راسخ می‌خواهد که سلطه و حاکمیت شیطان بر انسان‌ها را پایان دهد.‏ او وعده داده است که «ابلیس را به‌ زیر کِشد» و تمام صدماتی را که او بر بشر زده است،‏ از میان بردارد.‏
۲ - خدا،‏ عیسی مسیح را برای حکمرانی بر این دنیا انتخاب کرده است.‏ عیسی با حکمران ظالم و خودخواه این دنیا کاملاً متفاوت است.‏ خدا در مورد حکمرانی عیسی چنین وعده داده است:‏ «بر ضعیفان و نیازمندان رحم می‌کند و آنها را از ظلمِ ظالم و از شر بدخواهان می‌رهاند".‏
۳ - خدا نمی‌تواند دروغ گوید.‏ کتاب مقدّس به وضوح می‌گوید:‏ «محال است خدا دروغ بگوید».  زمانی که یَهُوَه وعده‌ای می‌دهد،‏ به حتم آن را عملی می‌سازد.‏
ساعت پایان دنیا
«ساعت پایان جهان،‏ ساعتی ابداعی و نمادین است.‏ این ساعت نشان می‌دهد که بشر با تکنولوژی‌های زیانباری که به وجود آورده تا چه حد خود را به خطر نابودی نزدیک کرده است.‏ اولین و مهم‌ترین فناوری در این میان تسلیحات اتمی است،‏ اما در کنار آن‌ها می‌توان از فناوری تغییر آب‌وهوا،‏ زیست‌فناوری و نیز تکنولوژی سایبری نام برد که آسیب‌های قطعی به زندگی یا به سیّارهٔ ما می‌زند که می‌تواند عمداً،‏ از روی اشتباه در محاسبات یا اتفاقی صورت گیرد».
آیا دنیا تحت کنترل است یا از کنترل خارج شده است؟‏
سال ۲۰۱۷ با اعلامیه‌ای اسفبار از طرف جامعهٔ دانشمندان آغاز شد.‏ در ماه ژانویه هیئتی از دانشمندان اعلام کردند که دنیا بیش از هر زمان در خطر بدترین فاجعهٔ ممکن است.‏.. دانشمندان می‌خواهند در سال ۲۰۱۸ بار دیگر تخمین بزنند که تا چه حد به پایان جهان نزدیک شده‌ایم.‏ آیا ساعت پایان جهان همچنان مشخص‌کنندهٔ فاجعه‌ای حتمی و بی‌ سابقه خواهد بود؟‏ نظر شما چیست؟‏ آیا دنیا از کنترل خارج شده است؟‏ شاید برای شما پاسخ به این پرسش دشوار باشد.‏ در واقع حتی کارشناسان نیز عقاید مختلفی در این مورد دارند و همه بر این عقیده نیستند که قطعاً پایانی برای دنیا وجود دارد.‏ در واقع میلیون‌ها انسان چشم ‌انتظار آینده‌ای روشنند.‏ آنان بر این عقیده‌اند که شواهدی قطعی نشان می‌دهد که بشر و سیّارهٔ ما برای همیشه در امان خواهد ماند و زندگی بسیار بهتری در انتظارماست.‏ آیا این شواهد،‏ شواهدی قابل اعتماد است؟‏ آیا دنیا تحت کنترل است یا از کنترل خارج شده است؟‏
 واقعاً وضعیت دنیا تا چه حد ناگوار است؟‏
اگر رگبار اخبار ناگوار نگران و هراسانتان می‌کند،‏ بدانید که شما تنها نیستید،‏ بسیاری چنین احساسی دارند.‏ در سال ۲۰۱۴ باراک اوباما،‏ رئیس‌جمهور آمریکا در آن زمان،‏ اشاره کرد که به دلیل تمامی اخبار بدی که در مطبوعات گزارش می‌شود،‏ بسیاری نتیجه‌گیری می‌کنند که «دنیا با سرعت می‌چرخد و کسی قادر به کنترل آن نیست‏»‏. اندکی پس از این گفته،‏ او با شور و حرارت تدابیری را ذکر کرد که برای حل بسیاری از مشکلات امروز دنیا ریخته‌شده است.‏ او برخی ابتکارات حکومت‌ها را «اخبار خوش» خواند و گفت «اساساً امیدوار» است و «از صمیم دل خوش‌بین.‏» به زبان دیگر،‏ او به تلاش‌های افرادی خوش‌نیّت اشاره کرد که قادرند دنیا را تحت کنترل قرار دهند و از فاجعه‌ای جهانی جلوگیری کنند.‏ بسیاری همچون او خوش‌بین هستند.‏ برای نمونه برخی به علم امید بسته‌اند و پیش‌بینی می‌کنند که پیشرفت سریع تکنولوژی می‌تواند دنیا را سامان بخشد.‏ یکی از کارشناسان در زمینهٔ فناوری دیجیتال و نوآوری با اطمینان پیش‌بینی کرد که در سال ۲۰۳۰ «تکنولوژی هزاران برابر و تا سال ۲۰۴۵ میلیون‌ها برابر قدرتمندتر خواهد بود». او در ادامهٔ صحبت‌هایش گفت:‏ «خیلی خوب پیش می‌رویم.‏ درست است که با مشکلاتی بزرگ و بی‌سابقه روبروییم،‏ اما توانایی ما در حل این مشکلات از آن‌ها پیشی خواهد گرفت».‏ واقعاً وضعیت دنیا تا چه حد ناگوار است؟‏ آیا به‌راستی در لبهٔ پرتگاه مصیبتی جهانی هستیم؟‏ با این که برخی دانشمندان و سیاستمداران سخنان امیدوارکننده و دلگرم‌کننده می‌زنند،‏ بسیاری از مردم به آینده امیدی ندارند و آن را نامعلوم می‌دانند.‏... طبق تحقیقاتی که در ناسا،‏ سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا انجام شده است،‏ احتمال وقوع «توفان‌های سخت،‏ موج کشندهٔ گرما و چرخهٔ سیل و خشکسالی بالا رفته است». آیا طبیعت بشر را نابود خواهد کرد؟‏ شاید تهدیدات جدّی دیگری ذهنتان را مشغول کرده باشد.‏ مسلّم است که با تحلیل وقایع ناگوار امروز،‏ نمی‌توان پاسخی رضایت‌بخش برای آینده یافت.
★ آیا دنیا دست دین و مذهب است؟
نظرسنجی ای که موسسه گالوپ در سال ۲۰۰۹ در ۱۱۴ کشور انجام داده، ‌نشان می دهد که در ۱۰ کشور از جمله بنگلادش،‌ نیجر،‌ یمن و اندونزی دست کم ۹۸ درصد از مردم می گویند که مذهب در زندگی آنها اهمیت دارد. همه مذهبی ترین کشورهای جهان، نسبتا فقیرند و درآمد سرانه آنها زیر ۵۰۰۰ دلار است. بر عکس، در کشورهایی که درآمده سرانه بالاتری دارند تنها ۴۷ درصد از مردم می گویند که مذهب برای آنها اهمیت دارد. استونی، با ۱۶ درصد کمترین تعداد افراد مذهبی را دارد. این رقم در سوئد ۱۷ درصد و در دانمارک ۱۹ درصد است. در میان کشورهایی که مردم مذهبی کمتری دارند، سه کشوری که درآمدشان کمتر از بقیه است، جزو بلوک شوروی سابق بودند. حتی در میان کشورها با درآمد بیشتر، باور به مذهب با هم فرق دارد. آمریکایی ها، نسبت به اروپایی ها، عموما اهمیت بیشتری به مذهب می دهند. در اروپا میزان کسانی که به کلیسا می روند رو به کاهش است. در داخل آمریکا هم اهمیت مذهب در نقاط مختلف آن متفاوت است. مثلا ساکنان می سی سی پی می گویند که مذهبی ترین هستند. در آنجا ۸۲ درصد می گویند که دین در زندگی آنها نقش مهمی دارد. در حالی که در نیوهمشایر تنها ۳۶ درصد از مردم دین را مهم می دانستند. ادعا می شود که مسیحیت، شامل شاخه های کاتولیک و پروتستان، با دو میلیارد و ۱۰۰ میلیون نفر پیرو، بزرگترین مذهب دنیاست. این تعداد ۳۲ درصد کل جمعیت دنیاست. گفته می شود که دین اسلام یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون نفر پیرو دارد که ۲۳ درصد جمعیت دنیا را (در سال ۲۰۰۹) تشکیل می داد.
آیا دنیا دست سفید پوست هاست؟
برتر پنداری نژاد سفید یک ایدئولوژی نژادی متمرکز بر این عقیده و ترویج آن است که سفید پوستان در برخی مشخصه‌ها، صفات و ویژگی‌ها از مردم دیگر پیش زمینه ‌های نژادی برتر اند و در نتیجه سفید پوستان باید از نظر سیاسی، اقتصادی و اجتماعی بر مردم غیر سفید پوست حکمرانی کنند. برتر پنداری نژاد سفید در نژادگرایی علمی ریشه دارد و غالباً برای به تصویر کشیدن برتری نژاد سفید بر استدلال ‌های شبه‌ علمی تکیه می‌ کند.
★ آیا دنیا دست آمريكا و انگليس است؟
۱ - روایت صادق زیباکلام از شاه: شاه می‌گفت همه‌چيز زير سر آمريكا و انگليس است
۲ - آشنایی با دکترین آمریکایی کنترل جمعیت جهان: چه کشوری پیش از دیگران سیاست کنترل جمعیت را اتخاذ کرد؟ اهداف پنهان ترویج سیاست کنترل جمعیت چه بود؟ چه افرادی در این سیاست مرموز نقش داشتند؟ نقش بانک جهانی در این میان چه بود؟ کتاب «بمب جمعیت» تالیف "پائول ارلیش" که در سال ۱۹۶۸ انتشار یافت به عنوان کتاب مقدس معتقدان به تئوری ضد انسانی کاهش جمعیت عمل کرد. در این کتاب "پائول ارلیش" در مورد ازدیاد نوع بشر هشدار داده و دولت آمریکا را تشویق می کند تا تدابیر کنترل جمعیتی سخت گیرانه ای به کار بندد. ارلیش از دولت آمریکا می خواهد هم در داخل کشور و هم در کشورهای جهان سوم سیاست هایی را برای کاهش نرخ رشد نوع بشر اتخاذ کند.پیشنهادهای ارلیش به سرعت مورد توجه برنامه ریزان سیاست های خارجی آمریکا قرار گرفت.
۳ - بحران های امروز جهان: نوام چامسکی گفت: "بدترین شکل شکنجه، بازگردان یا تحویل افراد است. تحویل افراد به این معناست که شما کسی را که مظنون به کاری است به دیکتاتور مورد علاقه تان تحویل دهید تا مورد شکنجه قرار گیرد به این امید که شاید از این شکنجه چیزی بدست بیاید. این نوع تحویل افراد کار عجیبی است. کشورهایی که در این کار مشارکت داشته اند، دیکتاتوری های خاورمیانه بوده اند زیرا این کشورها جایی است که افراد را برای شکنجه شدن به آنها تحویل می دادند و اروپا، و بیشتر کشورهای اروپایی از جمله انگلستان در این زمینه مشارکت کرده اند".
آیا دنیا دست کامپیوتر و فضای مجازی است؟
دکتر رسول رمضانیان در نوشتاری در تارنمای شفاف می نویسد؛ "امروزه با رشد چشم‌گیر فناوری اطلاعات، شبکه‌های اجتماعی و بازی‌های کامپیوتری، دیگر جای تعجب نیست که این بار انسان کلی‌نگری خود از هستی را برگرفته از تجربه‌ خُرد خود در شبیه ‌سازها و بازی ‌های کامپیوتری قرار دهد و خدا را نه به مثابه "کوزه‌گرِ دهر" (اشاره به سروده ای از خیام که گفت: این کوزه‌گرِ دهر چنین جام لطیف/ می‌سازد و باز بر زمین می ‌زندش) بلکه به مثابه "برنامه‌نویسِ دهر" معنا کند، و جهان را یک برنامه‌ کامپیوتری بداند که از کد برنامه و متغییرهای حافظه تشکیل شده است و دارای مرتبه پیچیدگی محاسبه زمانی و حافظه است.... آیا ممکن است جهان ما یک برنامه کامپیوتری باشد؟ اگر ما بتوانیم هر آنچه را در جهان ادراک می‌کنیم در یک برنامه کامپیوتری شبیه‌سازی کنیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم که بله، این امکان وجود دارد که جهان ما یک برنامه کامپیوتری باشد و ما همه عامل های هوشمندی هستیم که خودمان نیز از کدهای برنامه و متغیرهای حافظه تشکیل شده ایم و همه اشیایی که ادارک می‌کنیم نیز بوسیله یک کد برنامه کامپیوتری به وجود آمده‌ اند".
آیا دنیا دست سرمایه داران است؟
برخی بر این باورند که دنیا دست سرمایه داران است. اما کدام سرمایه دار، این معلوم نیست. بنا بر گزارش ویکی پدیا مشهورترین ثروتمندان جهان "بیل گیتس" بنیانگذار مایکروسافت و "کارلوس اسلیم" سرمایه‌دار مکزیکی لبنانی ‌تبار می باشند: "مجله فوربز، در ارزیابی سالانه خود، اموال و دارایی‌ های ثروتمندان جهان را تحت عنوان میلیاردرهای جهان منتشر می‌ نماید. این فهرست از سال ۱۹۸۷ تاکنون، هر ساله در ماه مارس منتشر می‌شود، ولی از سال ۲۰۰۲ تاکنون، این فهرست و دارایی افراد درج شده در آن، بصورت روزانه محاسبه و به‌روز می‌گردد. در طول ۲۰ سال گذشته، میلیاردر آمریکایی بیل گیتس ۱۵ بار در صدر این لیست قرار گرفته‌است. وی از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۰۹ به‌عنوان ثروتمندترین فرد جهان، شناخته می‌شد، ولی سال ۲۰۱۰ کارلوس اسلیم (بازرگان و سرمایه‌دار مکزیکی لبنانی‌تبار و مالک شرکت آمریکا موویل) در صدر این فهرست قرار گرفت و برای ۴ سال پیاپی عنوان ثروتمندترین فرد جهان را به خود اختصاص داد. در سال ۲۰۱۴ این بنیانگذار مایکروسافت بود، که پس از ۴ سال که در رتبه دوم این لیست جای داشت، بار دیگر در صدر فهرست قرار گرفت".
نظریات  برخی از سرایندگان ایران در مورد معمای دنیا
اسرار ازل را نه تو دانی و نه من/ وین حرف معما نه تو خوانی و نه من
هست ار پس پرده گفتگوی من و تو/چون پرده  بر افتد نه تو مانی و نه من: حکیم عمر خیام
*
گفتم: از راز طبیعت خبرت هست؟ بگو/ منتهایی بوَدش، یا بودش مبدایی؟
گفت: از اندازة ذرات محیطش چه خبر؟/ حَیَوانی که بجنبد به تک دریایی
گفتم: آن مهرمنور چه بوَد؟ گفت: بوَد/ در بر دهر، دل_ سوختة ی شیدایی
گفتم این گوی مدور که زمین خوانی چیست/ گفت سنگی است کهن خورده بر او تیپایی!
گفتم: این انجم رخشنده چه باشد به سپهر؟
گفت: بر ریش طبیعت، تف سربالایی ... : ملک ‌الشعرای بهار
*
آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می کند
در شگفتم من نمی پاشد ز هم دنیا، چرا... : محمدحسین بهجت تبریزی متخلص به شهریار
★ نظریات  برخی از ایرانیان پیرامون کنترل دنیا
دنیا دست کیست؟ سوالی است که "محمد باقر عطاریانی" توسط آن به سراغ برخی از ایرانیان رفت تا ببیند واکنش آن ها در برابر این سوال چیست؟ پاسخ گروه های گوناگون مردم داخل ایران از این قرار است:
دنیا دست پولدارهاست/ دنیا دست آن هایی است که نبض بازار دست آن هاست/ دنیا دست صاحب خانه هاست/ دنیا دست آقا زاده هاست/ دنیا دست سیاستمداران است/ نمی دانیم دنیا دست کیست فقط می دانیم دست ما نیست
یادداشت پایانی
 ۱ - در مورد ''پایان دنیا " مباحث طولانی و گوناگونی بین کارشناسان مسائل تاریخی و پژوهشگران وجود داشته است. برای آگاهی از این مباحث، علاقه مندان می توانند به نوشتارهایی تحت عنوان " ۹ تئوری محتمل برای پایان دنیا " و " پیش بینی های سال ۲۰۱۸ توسط نوستراداموس فرانسوی" که در بخش منابع و مآخذ به آن ها اشاره شده است مراجعه نمایند
 ۲ - نگارنده نیز در رباعی "حیران و بی خبر" اشاره ی کوتاهی به "ما نمیدانیم دنیا دست کیست؟" دارد:
در حیرتیم ز اوضاع_ روزگار/ ما نمیدانیم دنیا دست کیست؟
ماییم بیخبر ز نگار و ز کار و بار/ حیران که چرخش گردون برای چیست؟
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
واژه ‌ی دنیا: تارنمای واژه نامه‌ی پارسی ویکی/ واژه ‌ی دنیا یا گیتی یا جهان: تارنمای ویکی پدیا/ چگونگي پيدايش دنیا از ديدگاه قرآن: بسیاری از تارنماها/ شاهدان یَهُوَه: تارنمای ویکی پدیا/ دنیا واقعاً در دست کیست؟ ‏پرسش تارنمای شاهدان یَهُوَه/ ساعت پایان دنیا/ «بولتن دانشمندان اتمی» مأخذ انگلیسی - آیا دنیا تحت کنترل است یا از کنترل خارج شده است‏: تارنمای شاهدان یَهُوَه/ در جستجوی پاسخ "واقعاً وضعیت دنیا تا چه حد ناگوار است": تارنمای شاهدان یَهُوَه/ از این سو تا آن سوی دنیا - آیا دنیا دست دین و مذهب است: تارنمای بی بی سی/ برتر پنداری نژاد سفید: تارنمای ویکی پدیا/ روایت صادق زیباکلام از شاه: تارنمای آفتاب/ آشنایی با دکترین آمریکایی کنترل جمعیت جهان: تارنمای مشرق/ بحران های امروز جهان در گفتگو با نوام چامسکی: تارنمای یورونیوز/ آیا جهان ما یک برنامه کامپیوتری است؟ (نوشتاری از دکتر رسول رمضانیان): تارنمای شفاف/ ثروتمندترین افراد جهان: تارنمای ویکی پدیا/ دنیـا دست کیسـت؟ گزارش محمد باقر عطاریانی: تارنمای نخست نیوز/ ۹ تئوری محتمل برای پایان دنیا (نویسنده: بابک قهرمانی): تارنمای زومیت/ پیش بینی های سال ۲۰۱۸ توسط پیشگوی مشهور فرانسوی نوستراداموس: تارنمای یوتیوب/ رباعی حیران و بی خبر: تارنمای گلچینی از سروده ها
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2018/01/blog-post_21.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها