۱۳۹۶ بهمن ۷, شنبه

آشنایی با برخی از کاخ سفید نشینانی که مهارکننده ی تصمیمات ترامپ هستند

سال های متمادی است که تصمیمات رئیس جمهور آمریکا پیوسته اوقات توسط "کنگره ی آمریکا" و هرچند گاه نیز بوسیله ی انواع "رسانه ها" کنترل و مهار می شود. بر اساس گزارشات گوناگون، در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ علاوه بر کنگره و رسانه ها، این کنترل توسط  برخی افراد شاغل در کاخ سفید و یا تشکیلات دولتی نیز انجام می شود. نمونه ها عبارتند از:

جان فرنسیس کلی (زادهٔ ۱۱ مهٔ ۱۹۵۰) از ۲۸ ژوئیه ۲۰۱۷ به عنوان رئیس ستاد کارکنان کاخ سفید منصوب شده است. او پیش از این از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ پنجمین وزیر امنیت ایالات متحده در دولت دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا بوده است. جان کلی ژنرال بازنشسته ی سپاه تفنگداران دریایی آمریکاست. کلی پیشتر از فوریه ۲۰۰۸ تا فوریه ۲۰۰۹ به عنوان ژنرال فرمانده ی نیروی چند ملیتی در غرب عراق، و در اکتبر ۲۰۰۹ به عنوان فرمانده ی نیروهای ذخیره تفنگداران دریایی و تفنگداران دریایی شمال فعالیت کرد. برخی دیگر از مشخصات "جان کلی" از این قرار است:
تحصیلات: دانشگاه ماساچوست (کارشناسی هنر) - دانشگاه جرج ‌تاون (فوق لیسانس)/ نام همسر او: کارن هرنست/ تعداد فرزندان: ۳ / یک پسر او که تفنگدار دریایی بود در افغانستان کشته شد - یک پسر دیگر او نیز در سپاه تفنگداران دریایی است
*
 جان کلی آنچه را که رسانه ‌ها درباره ترامپ می‌ نویسند، کنترل می‌ کند و به برخی از گفتگو های تلفنی ترامپ نیز گوش می‌ دهد. حتی صحبت‌ های ایوانکا ترامپ، دختر رئیس جمهور هم پیش از گفتگو با پدرش چک می ‌شوند.

استیون میلر (زادهٔ ۲۳ اوت ۱۹۸۵) نویسنده و کارمند سیاسی آمریکایی است که هم اکنون به عنوان مشاور ارشد سیاستگذاری دونالد ترامپ مشغول به کار است. او پیشتر مدیر کل ارتباطات سناتور جف سشنز از آلاباما بود.  جف سشنز اکنون به عنوان دادستان کل ایالات متحده آمریکا مشغول به کار است. میلر در یک خانواده ی یهودی متمایل به لیبرالیسم در سنتا مونیکا، کالیفرنیا زاده شد. با این که والدینش دمکرات بودند، میلر با خواندن کتاب تفنگ‌ها، جرم و آزادی نوشتهٔ مدیرعامل انجمن ملی سلاح محافظه‌کار شد. میلر در سال ۲۰۰۷ مدرک لیسانس علوم سیاسی را از دانشگاه دوک دریافت کرد.  تهیه و تدوین بیشتر سخنرانی تحلیف ترامپ به میلر، و استیو بنن، نسبت داده شده‌است. میلر از جمله عوامل اصلی صدور فرمان اجرایی ۱۳۷۶۹ است، که موقتاً سفر و مهاجرت اتباع هفت کشور و ورود پناهندگان سوری را به طور نامشخص به آمریکا را ممنوع کرد.
*
به گفته جی برگمن، از دانشگاه کنکتیکت، استیون میلر سیاستمدار۳۲ ساله، ایده ‌های رئیس جمهور را به سخنرانی‌ های سیاسی تبدیل می ‌کند. مت مک‌کویاک، از مشاوران جمهوریخواه براین عقیده است که "میلر، نقطه نظرات ترامپ را از نظر لفظی و سیاسی درک می‌کند و این همان چیزی است که او را برای گروهی موثر و برای گروهی دیگر خطرناک می‌کند". میلر به کمک چهار شیوه‌ (قهرمان کردن رهبر - مرزهای امن - حمله به رسانه‌ها - ترویج ایده اول آمریکا) بر دونالد ترامپ تاثیر می‌گذارد.

دونالد مَکْ گَن مشهور به دان مَکْگَن (زادهٔ ۱۶ ژوئن ۱۹۶۸) مشاور حقوقی کاخ سفید برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست که از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ مشغول به کار است. او وکیل امور مالی کمپین‌ های سیاسی، و عضو سابق کمیسیون فدرال انتخابات است. مکگن از ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ مشاور ارشد حقوقی کمیته ملی جمهوریخواه کنگره بود. در سال ۲۰۰۸ از سوی جرج دبلیو بوش برای عضویت در کمیسیون فدرال انتخابات نامزد شد و تا سال ۲۰۱۳ در این سمت بود. برخی دیگر از مشخصات دان مَکْ گَن از این قرار است:
تحصیلات: آکادمی نیروی دریایی آمریکا - دانشگاه نوتردام (کارشناسی هنر) - دانشگاه ویندر (دکترای جی دی) - دانشگاه جرج ‌تاون (مدرک ال‌ ال‌ ام)/ نام همسر: شانن/ نوع فعالیت: مشاوره حقوقی و مهار تصمیمات رئیس جمهور آمریکا
*
 با تهدید دونالد مَکْ گَن، ترامپ از تصمیم خود برگشت: روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» نوشت دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا ژوئن گذشته تصمیم گرفت رابرت مولر، دادستان ویژه را برکنار کند، ولی بعد زمانی که دونالد مک گن مشاور کاخ سفید تهدید به استعفاء کرد، ترامپ از تصمیم خود برگشت

★ "دفتر اخلاق حرفه‌ای در دولت آمریکا" که به نام های دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا و دفتر اخلاق دولت آمریکا نیز خوانده می شود، نهادی مستقل در دولت است که از لحاظ رعایت اصول اخلاق حرفه‌ ای و جلوگیری از تضاد میان منافع شخصی مقامات دولتی با وظایف کاریشان، بر آنها نظارت می‌کند. این دفتر یکی از عوامل مهارکننده ی تصمیمات رئیس جمهور آمریکاست.

★ به گزارش پایگاه اینترنتی نشریه ی آمریکایی هیل، والتر شاوب، مدیر پیشین «دفتر اخلاق دولت آمریکا»، در پیام توییتری خود (خطاب به ترامپ) نوشت: آیا تو اذعان می کنی زمانی که از جیمز کومی رئیس وقت اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آی) خواستی کاری به کار فلین نداشته باشد از این موضوع اطلاع داشتی که او به اف بی آی دروغ گفته است؟ شاوب در ادامه توییت‌هایش با اذعان به اینکه دیگر نتوانسته در قبال موضوع فلین سکوت اختیار کند، از ترامپ می‌پرسد: آیا زمانی که دان مک‌گن، مشاور حقوقی کاخ سفید، سالی ییتس، دادستان کل موقت آمریکا، را به سبب هشدارهایش درباره فلین مورد تمسخر قرار داد، تو از دروغگویی مشاور امنیت ملی خود اطلاع داشتی؟ آیا چند روز بعد و زمانی که ییتس را به سبب افشاگری اش اخراج می کردی، می دانستی که فلین به اف بی آی دروغ گفته است؟ شاوب همچنین در این توییت ها تأکید کرد اگر دولت کنونی آمریکا دچار فساد بی‌ شرمانه نبود، توییت ترامپ درباره فلین ممکن بود به قیمت از دست دادن ریاست‌جمهوری‌اش تمام شود.

ایوانکا ترامپ (زادهٔ ۳۰ اکتبر ۱۹۸۱) هم اکنون در دولت پدرش دونالد ترامپ چهل و پنجمین رئیس جمهور آمریکا به عنوان دستیار ویژهٔ رئیس جمهور مشغول به کار است. مادرش ایوانا ورزشکار و مانکن اهل چکسلواکی است. والدین او در سال ۱۹۹۱ هنگامی که او ۱۰ ساله بود طلاق گرفتند. او دو برادر، یک خواهر ناتنی و یک برادر ناتنی دارد. از فیلم‌ها یا برنامه‌های تلویزیونی که ایوانکا ترامپ در آن نقش داشته است می‌توان به "کارآموز" اشاره کرد. ایوانکا ترامپ دو سال در دانشگاه جرج‌تاون تحصیل کرد، و سپس به مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا در دانشگاه پنسیلوانیا (محل تحصیل پدرش) منتقل شد، و در سال ۲۰۰۴ با لیسانس اقتصاد با افتخار از آنجا فارغ‌ التحصیل شد. در سال ۲۰۰۹، پس از تحصیل نزد خاخام الی وینستاک از مکتب راماز ارتدکس مدرن، ترامپ به یهودیت به طور ارتدکس گروید و نام یائل را اختیار کرد. جرد کوشنر (زادهٔ ۱۰ ژانویهٔ ۱۹۸۱) بازرگان، سرمایه‌گذار و مشاور ارشد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، شوهر ایوانکا ترامپ است.
*
علاقه ترامپ به ایوانکا و نفوذ ایوانکا در پدر تا جایی است که رسانه ها به او القاب مختلفی از جمله «قدرت خموش پشت صحنه ی تاج و تخت»، «نیمه ی بهتر پدر» و «بانوی اول واقعی آمریکا» را داده اند. هرچند ایوانکا به شدت از پدر ستایش می کند، اما در مصاحبه ای که در سال ۲۰۱۳ با نشریه ی فوربس انجام داده مرزی برای حمایت از پدرش قائل شده و گفته بود:«من پشتیبان پدرم هستم، اما با هر چیزی که می گوید، موافق نیستم».
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
جان فرنسیس کلی: بخش های انگلیسی و فارسی تارنمای ویکی پدیا/ کنترل های جان کلی: تارنمای خبرگزاری دانشجویان ایران/
استیون میلر: بخش های انگلیسی و فارسی تارنمای ویکی پدیا/ میلر چقدر بر دونالد ترامپ نفوذ دارد: تارنمای بی بی سی/  دان مَکْ گَن: تارنمای ویکی پدیا/ با تهدید دونالد مَکْ گَن ترامپ از تصمیم خود برگشت: تارنمای فردا/ دفتر اخلاق حرفه‌ای در دولت آمریکا: تارنمای بی بی سی/ گزارش پایگاه اینترنتی نشریه ی آمریکایی هیل: تارنمای روزامه/ ایوانکا ترامپ: تارنمای گزیده ای از نوشتارها/ علاقه ترامپ به ایوانکا: تارنمای فرصت امروز
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2018/01/blog-post_27.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها