۱۳۹۶ بهمن ۴, چهارشنبه

آشنایی با کتاب هایی که مورد توجه مراکز خبری و سیاسی دنیاست


اخیرا تعدادی کتب قدیم و جدید توجه بسیاری از مجامع اقتصادی و مراکز خبری و سیاسی دنیا را به خود جلب کرده و مباحث و نوشتارهای را توسط کارشناسان و پژوهشگران به دنبال آورده است. برخی از این مباحث و نوشتارها را با یکدیگر بررسی و مرور می کنیم:
کتاب ‌های پیشنهادی دو میلیاردر آمریکایی: بیل گیتس، موسس ماکرو سافت و مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس‌بوک فهرستی از بهترین کتاب‌هایی که در سال ۲۰۱۷ میلادی خوانده‌اند را برای مطالعه به رهبران سیاسی و اقتصادی که برای مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس گردهم آمدند پیشنهاد کردند. این فهرست عمدتا شامل آثار داستانی و غیرداستانی غنی است، اما یک کتاب علمی-تخیلی به نام «مسئله سه جسم» از نویسنده چینی، لیو سیکشین نیز در آن دیده می‌شود. گیتس و زوکربرگ که دومین و چهارمین فرد ثروتمند جهان‌اند، هر دو اتفاق نظر درند که «فرشتگانِ محافظ وجود ما» کتاب ۸۰۰ صفحه‌ای استیو پینکر، روانشناس هاروارد، کتابی است که باید خوانده شود. به استدلال این کتاب اگرچه احساس می‌کنیم دنیا خطرناک‌تر شده، اما با نگاه عمیق‌تر به تاریخ بشر می‌بینیم که در واقع خشونت کاهش یافته‌است. وقتی گیتس برای نخستین بار در توئیتر خود درباره این کتاب نوشت: «تاثیر‌گذارترین کتابی که تا به حال در تمام عمرم خوانده‌ام» نام این کتاب به یکباره به بالای جدول کتاب‌های آمازون رسید. گیتس گفت: «پینکر نشان داد که دنیا چگونه در حال بهتر شدن است. به نظر مسخره می‌آید، اما واقعیت دارد. حالا ما در صلح‌آمیزترین دوران بشریت هستیم. این مهم است، چرا که وقتی فکر کنیم دنیا در حال بهبود است، می‌خواهیم این پیشرفت را بین انسان‌ها و جاهای بیشتری گسترش دهیم. این به معنی نادیده گرفتن مشکلاتی که با آنها روبه‌رو هستیم نیست. تنها به این معنی است که باور کنید آنها قابل حل هستند».
زاکربرگ نیز این کتاب را برای باشگاه کتاب فیس‌بوک خود انتخاب کرده بود. کتاب‌هایی که او انتخاب می‌کند بیشتر به پرفروش‌ترین‌ها تبدیل می‌شوند. او گفت: «ما در این کتاب می‌بینیم که چرا خشونت در طول تاریخ پیوسته در حال کاهش بوده و چگونه می‌توانیم این روند را ادامه دهیم.»این کتاب می‌تواند برای ۲۵۰۰ نفر از رهبران جهان، مدیران اقتصادی و سرمایه‌داران که در مجمع جهانی اقتصاد شرکت می‌کنند، مفید باشد چرا که امسال موضوع این مجمع «ایجاد یک آینده مشترک در یک دنیای متلاشی» است.
" آتش و خشم درون کاخ سفید ترامپ": کتابی نوشته مایکل ولف روزنامه‌نگار اهل ایالات متحده آمریکا می‌باشد که در ۵ ژانویه ۲۰۱۸ منتشر شد و نگاهی  انتقادی و افشاگرایانه به ریاست‌ جمهوری ترامپ و سیاست در ایالات متحده آمریکا دارد.
دونالد ترامپ گفت همه آنچه در کتاب "آتش و خشم" آمده، مزخرف و ساختگی است: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک بار دیگر در برابر ادعاهای فراوانی که در کتاب "آتش و خشم: درون کاخ سفید ترامپ" طرح شده، گفته او خودش را «یک نابغه با ثبات روانی» می‌داند.... رئیس‌جمهور آمریکا گفته است که از نظر روانی کاملاً سالم و باثبات است و همه آنچه در کتاب جدید مایکل وولف درباره سلامت روانی‌اش آمده، مزخرف و ساختگی است.‏
" ترامپوکراسی": دیوید فروم نویسنده، با وجود آگاهی از همه تهدیداتی که ممکن است متوجه‌اش شود کتابی تحت عنوان «ترامپوکراسی: فساد جمهوری‌خواهان آمریکا» نگاشته است و معتقد است تا پایان ریاست ‌جمهوری آمریکا سه سال باقی مانده است؛ سه سالی که می‌تواند پر از اتفاقات خبرساز و منفی با مرکزیت شخص دونالد ترامپ باشد. دیوید فروم پیش از این مسئولیت نوشتن سخنرانی‌های جورج بوش، دیگر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه آمریکا را به عهده داشت و یکی از طرفداران سرسخت جنگ آمریکا با عراق بود. فروم معتقد است دونالد ترامپ، علت به حساب نمی‌آید و یک نشانه است. نشانه از دست رفتن نظام تفکر و منطق در میان جمهوری‌خواهان؛ بی‌نظمی که دونالد ترامپ هنرمندانه از آن سوءاستفاده کرد و رئیس‌جمهور آمریکا شد. دلیلی که فروم پیش از آن به عنوان مخالفت با جمهوری‌ خواهان از آن نام برد و به هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها رأی داد. این روزنامه‌نگار مجله «آتلانتیک» در کتابش می‌نویسد: «هر چه بیشتر ترامپ تصمیمات عجیب گرفت، کنگره تلاش بیشتری کرد تا از او حمایت کند. این دولت مفهوم دیکتاتوری را وارد جامعه آمریکا کرد. او در این راه تنها نیست و باید به همه کسانی که به او اجازه دادند خدعه و سبعیت را وارد جامعه کند خرده گرفت. کاخ سفیدِ ترامپ، پر از اشتباه است و خود ترامپ بی‌شرم‌ترین دروغگوی تاریخ است.»
« چطور دموکراسی‌ها از بین می‌روند»: نوشته ی لویتسکی و زیبالت، دو دانشمند حوزه سیاست است. این کتاب دیدگاه خود را مانند فروم افراطی بیان نمی‌کند، اما نظری مشابه دارد. این دو معتقدند دونالد ترامپ تلاش می‌کند استانداردهای جامعه را به سمت فروپاشی سوق دهد. آنها چنین نوشته‌اند: «آنچه موجب حفظ آمریکا در تمام این سال‌ها شده، وجود استانداردهایی است که تلاش کرده‌ایم از آن محافظت کنیم. تحمل دوطرفه عقاید و افکار یا احترام بین دو حزب حاکم دو مورد از این استانداردها بود. سیاستمداران از قدرت خود برای انجام کاری در راستای رفاه جامعه و کشور بهره می‌بردند. حال ممکن است در این راه خطاهایی هم مرتکب شده باشند، اما هیچ کدام در پی سوءاستفاده از قدرت برای عملی کردن افکار معیوب خود نبودند. ترامپ در این یک سال تلاش کرده است این استانداردها را از بین ببرد. با درنظر گرفتن حقایق تاریخی شباهت عظیمی بین رفتارهای ساکنین کنونی کاخ سفید و رژیم نازی‌ها می‌توان یافت». نویسندگان «چگونه دموکراسی‌ها از بین می‌روند» معتقدند بیشتر هنجارشکنی ‌های کاخ سفید توسط روسای جمهور جمهوری‌خواه مرتکب شده است. «دموکرات‌ها بر خلاق رقبایشان هماهنگی‌شان را حفظ کرده‌اند اما جمهوری‌هان چنین نیستند و همین موضوع سبب شده است بی‌پرواتر به فکر دست یافتن به قدرت باشند». 
هر دو کتاب «ترامپوکراسی» و «چطور دموکراسی‌ها از بین می‌روند»: یک نقطه اشتراک دارند؛ در دوره‌ای زندگی می‌کنیم که کاخ سفید در چالشی بزرگ به سر می‌برد و مفهوم دولتی آزاد را زیر سؤال برده است. نویسندگان این دو اثر به آمریکایی‌ها هشدار می‌دهند و می‌گویند آنچه در سال‌های آینده رخ می‌دهد به تصمیم شما بستگی دارد. «شاید سال‌های حاضر از نظر سیاسی چندان بد نباشد و اتفاقات بدتری در دوره‌های آینده رخ دهد».
"جنون رسانه‌ای": نویسنده این کتاب هاروارد کورتز، تحلیلگر فاکس نیوز است. در بخشی از این کتاب به جلسه دولت آمریکا در اواخر ماه جولای برای بررسی سیاستی درباره ی افراد دو جنسیتی که در ارتش خدمت می‌کنند، اشاره می‌کند. همانند کتاب‌هایی که پیش از این منتشر شده‌اند، کتاب کورتز با عنوان "جنون رسانه‌ای: دونالد ترامپ، رسانه‌ها و جنگ با حقیقت" تصویری از کاخ سفید را به نمایش می‌گذارد که از درون، درگیر هرج و مرج‌های بسیار است. کورتز از سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۱۰ در واشنگتن پست فعالیت داشته است. وی در این کتاب می‌نویسد که حتی حامیان و نزدیکان ترامپ نیز به طور خصوصی از اصطلاح "اختلال مخالفت" برای رفتارهای ترامپ استفاده می‌کنند. این اصطلاح به این رفتار ترامپ اشاره می‌کند که وی خود را ملزم به انجام دادن کاری می‌داند که مشاورانش با آن مخالف هستند... کورتز می نویسد که به اعتقاد اطرافیان ترامپ، خود رئیس جمهور نیز به خبرنگاران دروغ می گوید. هر چند گاهی این دروغ ها غیر عمدی است. این کتاب ۲۹ ژانویه رسما منتشر می‌شود.
گفتگو پیرامون کتاب « ترامپوکراسی»: روز سه شنبه ۲۳ ژانویه ی ۲۰۱۸ دیوید فروم در برنامه ی "مسائل جاری روز" در شبکه ی تلویزیونی سی بی سی ضمن گفتگو پیرامون کتاب «ترامپوکراسی» گفت: دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ برای دموکراسی در آمریکا مانند ابتلا به بیماری "پیوره" است. "پیوره" ممکن است موجب مرگ انسان شود اما نه یک دفعه و ناگهانی. این عارضه و عفونت به تدریج سبب نابودی انسان می شود.

تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
کتاب ‌های پیشنهادی دو میلیاردر آمریکایی برای مجمع جهانی اقتصاد (گزارش از مهرناز زاوه): تارنمای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)/ آتش و خشم درون کاخ سفید ترامپ": تارنمای ویکی پدیا/ دونالد ترامپ گفت همه آنچه در کتاب "آتش و خشم" آمده، مزخرف و ساختگی است: تارنمای بی بی سی/ « ترامپوکراسی: فساد جمهوری‌خواهان آمریکا»/ به زبان انگلیسی: تارنمای باشگاه کامنولث/ کتاب های «ترامپوکراسی: فساد جمهوری‌خواهان آمریکا» و «چطور دموکراسی‌ها از بین می‌روند» (گزارش از سحر حسابی): تارنمای خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)/ "جنون رسانه‌ای"/ یک کتاب افشاگرانه دیگر علیه ترامپ: تارنمای دنيای اقتصاد/ گفتگو پیرامون کتاب « ترامپوکراسی» در برنامه ی "مسائل جاری روز"/ به زبان انگلیسی: تارنمای سی بی سی
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2018/01/blog-post_24.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها