۱۳۹۶ بهمن ۹, دوشنبه

سخنرانی سالیانه‌ ی "وضعیت آمریکا" و نظریاتی پیرامون آن


سخنرانی سالیانه‌ ی وضعیت آمریکا
رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا در جلسه مشترک نمایندگان مجلس نمایندگان و سنای کنگره ایالات متحده آمریکا سخنرانی سالیانه‌ ای انجام می‌دهند که اصطلاحاً "سخنرانی وضعیت کشور" نام دارد. در این سخنرانی‌ها روسای جمهور عمده‌ ترین برنامه ‌های کاری خود را در عرصه ی داخلی و خارجی برای یک سال بعد تشریح می‌کنند . این سنت از زمان ریاست جمهوری جرج واشنگتن نخستین رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا بطور مرتب و هر ساله برگزار می‌شود.
محور های سخنرانی امسال دونالد ترامپ
به گفته یکی از مقام های ارشد کاخ سفید، دونالد ترامپ ۵ محور اساسی برای سخنرانی سالیانه خواهد داشت که شامل: کار، زیرساخت‌های بنیادین کشور، وضعیت مهاجرین، تجارت، و امنیت ملی خواهد بود. به گفته این مقام کاخ سفید، کم‌کردن مالیات صاحبان صنایع، افزایش چشمگیر بازار بورس، کم‌شدن میزان بیکاری سیاه‌ پوستان و مکزیکی‌تبارها و همینطور زنان از مواردی هستند که دونالد ترامپ به آنها اشاره خواهد کرد..
تکرار سخنرانی داووس در کنگره آمریکا به دور از انتظار نیست
پیش بینی می شود بخش عمده سخنرانی ترامپ در جمع اعضای کنگره امریکا و دیگر میهمانان این مراسم به تجلیل از موفقیت های خود و برنامه های اقتصادی دولت کنونی اختصاص یابد. وی در سخنرانی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس در هفته گذشته نیز به شکل ملموسی از خود تجلیل کرد و اقداماتی همچون کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصت های جدید شغلی و اجرای قانون اصلاح نظام مالیاتی را در تاریخ امریکا بی سابقه خواند. تکرار این سخنان در کنگره امریکا نیز دور از انتظار نخواهد بود. به علاوه پیش بینی می شود ترامپ از فرصت حضور در جلسه مشترک کنگره استفاده کند تا ضمن حملات لفظی به رقبای دموکرات خود، آنان را مقصر بروز تعطیلی سه روزه فعالیت های دولت فدرال و ناکامی در رسیده به توافق بر سر برنامه های مهاجرتی معرفی کند. درحال حاضر، موضوع مهاجرت های غیرقانونی به ویژه مهاجرانی که در کودکی به شکل غیرقانونی به امریکا آورده شده اند و به«رویاپردازان» شهرت دارند، این کشور را به دو پاره تقسیم کرده است تا جایی که برای حل معضل قریب به هشتصد هزار «رویاپرداز»، فعالیت های دولت فدرال امریکا سه روز متوقف شد؛ پیش بینی می شود ترامپ در سخنرانی «وضعیت اتحاد» رئوس برنامه های ضد مهاجرتی خود را تشریح کند.  از سوی دیگر در سال های اخیر، سهم مباحث امنیتی و سیاست خارجی در سخنرانی های سالیانه روسای جمهوری امریکا در نشست مشترک کنگره افزایش داشته است. از این رو قابل انتظار است که ترامپ روز سه شنبه بار دیگر برخی کشورها نظیرروسیه، چین، ایران و کره شمالی را مورد حمله لفظی قرار دهد و مناسبات حاکم بر نظام بین الملل را به چالش بکشد. روبرتا رامپتون در گزارشی برای رویترز نوشت، هرچند سخنرانی ترامپ عمدتا بر موضوعات داخلی متمرکز خواهد بود اما وی به لزوم افزایش بودجه نظامی به منظور مقابله با تهدیدات کره شمالی و موشک های بالستیک آن نیز اشاره خواهد کرد. از دید جریان ملی گرای امریکایی که ترامپ آن را نمایندگی می کند، امریکا باید دوباره شکوه خود را بازیابد و برای رسیدن به این هدف، نادیده گرفتن منافع دیگران، نادیده گرفتن قواعد بین المللی و نادیده گرفتن اراده جامعه جهانی در دستور کار ترامپ قرار گرفته است که شعار اول امریکا را سر می دهد. پیش بینی می شود روز سه شنبه همین شعار محور کانونی سخنرانی ترامپ را تشکیل دهد.
دولت دونالد ترامپ با ضرب‌العجلی برای رسیدن به توافقی قطعی بین دمکرات‌ها و جمهوری‌ خواهان رو‌بروست
دونالد ترامپ در حالی سخنرانی سالیانه را ایراد خواهد کرد که دولتش پس از یک تعطیلی سه روزه، با ضرب‌العجلی دو هفته‌ای برای رسیدن به توافقی قطعی بین دمکرات‌ها و جمهوری‌خواهان رو‌به‌ روست. اگر تا روز هشتم فوریه توافقی در خصوص وضعیت مهاجرانی که در کودکی به آمریکا آورده شدند، بیمه سلامت کودکان و همینطور بودجه دیوار در مرز آمریکا و مکزیک صورت نگیرد، دولت ترامپ یک‌بار دیگر در معرض تعطیلی قرار خواهد گرفت.
تحریم سخنرانی سالانه ترامپ
پرامیلا جایاپال نماینده ی دموکرات از ایالت واشنگتن اعلام کرد سخنرانی سالانه ی دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا در کنگره را تحریم خواهد کرد. او از جمله دلایل خود برای تحریم این سخنرانی را اظهارات اخیر ترامپ درباره ی برخی کشورهایی که مهاجرانشان در آمریکا حضور دارند از جمله اشاره به این کشورها با لفظ زشت "چاه مستراح" عنوان کرد. جایاپال، ترامپ را از بابت اینکه کلیت کشورها را با مطرح کردن الفاظ مبتذل و توهین آمیز تحقیر می‌کند،‌ محکوم کرد. پیش از وی چهار نماینده ی دموکرات دیگر آمریکا شامل "جان لوئیس، فردریکا ویلسون، ارل بلومنور و ماکسین واترز" با توجه به اظهارات اخیر ترامپ سخنرانی سالانه او را تحریم کرده بودند. چند دموکرات دیگر نیز اعلام کردند که به شیوه‌ های دیگر به سخنرانی ترامپ واکنش نشان خواهند داد. نانسی پلوسی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا و چند نماینده ی زن دموکرات دیگر گفته‌اند می‌خواهند به نشانه ی همبستگی با قربانیان سوء استفاده‌ های جنسی در آمریکا لباس مشکی در سخنرانی ترامپ به تن کنند.
جوزف کندی علیه ترامپ سخنرانی می‌کند
جوزف کندی، نماینده جوان کنگره آمریکا که از خانواده معروف کندی در این کشور است روز سه‌شنبه در برابر سخنرانی سالانه دونالد ترامپ در کنگره این کشور سخن خواهد گفت و از مواضع حزب دموکرات دفاع خواهد کرد. بسیاری معرفی این نماینده جوان که می تواند یادآور جان اف کندی فقید برای مردم آمریکا باشد را تلاش دموکرات‌ها برای بازسازی وجهه خود ارزیابی کرده‌اند. جوزف کندی سوم، ۳۷ ساله، پیش‌تر هم در برابر ترامپ موضع‌گیری کرده بود و از رئیس‌جمهور آمریکا به علت تلاشش برای ملغی‌کردن طرح بیمه همگانی باراک اوباما انتقاد کرده بود. کندی که از سوی مردم ایالت ماساچوست در شمال‌شرق آمریکا به کنگره راه یافته یکی از چهره‌های در حال اوج حزب دموکرات معرفی شده است.
"وضعیت کشور" در فیلم های سینمایی
تاکنون دو فیلم سینمایی در مورد "وضعیت کشور" تهیه شده و به روی صحنه آمده است:
۱ - «وضعیت کشور» یک فیلم آمریکایی در سبک درام به کارگردانی فرانک کاپرا است که در سال ۱۹۴۸ تهیه شد. فیلم‌نامه ‌نویس «وضعیت کشور» آنتونی ویلر و برخی از بازیگران آن عبارت بودند از اسپنسر تریسی، کاترین هپبورن، ون جانسون، و آنجلا لنسبوری.
۲ - «وضعیت کشور» که برخی آن را به نام "تریپل اکس دولت متحد" نیز خوانده اند محصول سال ۲۰۰۵ و به کارگردانی لی تاماهوری است. در این فیلم بازیگرانی همچون آیس کیوب، ویلم دفو، اسکات اسپیدمن، پیتر اشتراوس، سامو ئل ال. جکسون، ایگزیبیت، سانی میبری، نونا گی و مایکل روف ایفای نقش کرده‌اند.

تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
سخنرانی وضعیت کشور آمریکا: بخش های انگلیسی و فارسی تارنمای ویکی پدیا/ محور های سخنرانی امسال دونالد ترامپ: تارنمای تلویزیون ملی ایران/ تکرار سخنرانی داووس در کنگره آمریکا به دور از انتظار نیست (از امیرعلی ابوالفتح): تارنمای پارس امروز/ دولت دونالد ترامپ با ضرب‌العجلی برای رسیدن به توافقی قطعی بین دمکرات‌ها و جمهوری‌ خواهان رو‌بروست: تارنمای رادیو فردا/ تحریم سخنرانی سالانه ترامپ: تارنمای دنيای اقتصاد/ جوزف کندی علیه ترامپ سخنرانی می‌کند: تارنمای بی بی سیوضعیت کشور (فیلم): بخش های انگلیسی و فارسی تارنمای ویکی پدیاتریپل اکس دولت متحد: بخش های انگلیسی و فارسی تارنمای ویکی پدیا
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2018/01/blog-post_48.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها