۱۳۹۲ خرداد ۲, پنجشنبه

عروس نامه : برخی نوشتارها و سروده ها پیرامون "عروس"




عروس : در فرهنگ واژه ها

١- زن_ به خانه ٔ شوی رفته : یادداشت دهخدا در لغت نامه دهخدا
٢ - زنی که تازه زناشویی کرده ، در مقابل داماد : فرهنگ فارسی تالیف معین
٣ - عروس وام‌ واژه‌ای از عربی است و برابر فارسی آن وِیو، وَیوگ یا بَیوگ است و به حشن ازدواج هم جشن بیوگانی گفته می‌شود : دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
٤ - در فارسی عموما به زنی که تازه شوهر کرده گفته می شود، کنایه از هر چیز زیبا : واژه نامه ی نوین تالیف محمد قریب
برخی دانستنی ها پیرامون "عروس" و  " عروسی" در طول تاریخ

١ - در طول تاریخ مردم سراسر جهان آیین های متنوع و عجیبی داشته اند اما بر طبق یک رسم عجیب در بخشی از چین عروس در هنگام برگزاری مراسم عروسی اش باید گریه کند. این رسم که در ایالت «سیچوآن» مرسوم بوده است در طول قرن ۱۷ طرفداران زیادی داشته و تا سال ۱۹۱۱ میلادی نیز ادامه یافته است. بر طبق این رسم عروس در شب مراسم عروسی اش مجبور است، گریه کند و در صورتی که قادر به گریه کردن نبود افراد حاضر در مجلس از او به عنوان فردی ضعیف یاد می کرده اند. گفته شده است در یکی از این مراسم عروس که قادر به گریه کردن نبوده است مورد ضرب و شتم مادرش قرار می گیرد. همچنین این رسم در بخش های مختلف ایالت «سیچوآن» به روش های متنوع برگزار می شده است؛ به طور مثال در غرب این ایالت، عروس مجبور است از یک ماه پیش از برگزاری مراسم عروسی اش گریه کند.
٢ - لباس عروس لباسی است که عروس در میهمانی عروسی یا در پای سفره عقد به تن می‌کند. رنگ و مدل لباس عروس به فرهنگ رسوم قومیتی بستگی دارد. لباس عروس همواره در طول تاریخ اهمیت فراوانی داشته ‌است. همه عروس‌ها، مایل بودند زیباتر به نظر برسند. گاهی جواهرات نصب شده بر لباس عروس از لباس وی پر اهمیت تر بوده‌است و لباس عروس چنان با جواهرات پوشیده می‌شد، که فقط جواهرات به چشم می‌آمد. زیاده روی در این کار باعث شد تا در قرن پانزدهم میلادی در انگلستان، شاهزاده مارگریت مجبور شود به دلیل سنگینی لباسش، برای راه رفتن از دو همراه کمک بگیرد. رسم پوشیدن لباس عروس به رنگ سفید، به انگلستان در دوره ملکه ویکتوریا باز می‌گردد. با وجود فراگیر شدن رنگ سفید در برخی از کشورها، عروس‌های هندی، چینی، ویتنامی و ژاپنی همچنان از رنگ‌های ملی خود برای لباس عروس استفاده می‌کنند.
٣ - بلندترین لباس عروس جهان با ٣٠٠٠ متر طول در کتاب رکوردهای جهانی گینس به ثبت رسید. به گزارش سرویس «حوادث» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دوخت بلندترین لباس عروس جهان نزدیک به ١٠٠ روز زمان برد. این رکورد در مارس سال ٢٠١٢ میلادی در رومانی بدست آمد.
٤ - جريان يك عروسي ايراني (از عقدكنان تا پاتختي) در دوره ی قاجاريه : "سوزني ترمه‌اي می‌انداختند و مجلس عقد را طوري ترتيب می‌دادند كه در موقعي كه در اطاق مجاور ملا مشغول خواندن خطبه عقد می‌شود، عروس رو به قبله نشسته و آئينه قدي و يك جفت جار دو سه الي پنج شاخه كه از خانه داماد با خونچه اسفند و رنگ و حنا آورده بودند، بايد در اين مجلس حاضر باشد، آئينه روبه‌روي عروس به ديوار تكيه داشت و جارها در طرفين گذاشته شده بود و از وقتي عروس قدم به اطاق عقد می‌ گذاشت تا خاتمه تشريفات شمع‌هاي آن اگر چه روز و اطاق هم روشن بود، بايد بسوزد..." : از تاريخ اجتماعي و اداري دوره ی قاجاريه نوشتة ی عبدالله مستوفي - بیشتر
٥ - آخرین عروسی سلطنتی در ایران :  گزارش بی بی سی فارسی درباره ی عروسی پهلوی دوم با فرح دیبا و اشاراتی به عروسی های او با فوزیه و ثریا اسفندیاری - بیشتر
پر هزینه ترین عروسی های تاریخ

۱ - اولین عروسی پر هزینه ی دنیا متعلق به شیخ محمد حاکم دبی و پرنسس سالما بود که در سال ۱۹۸۱ یکصد میلیون دلار هزینه داشت.
٢ - دومین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به ازدواج وانیشا میتال دختر مالک بزرگترین کمپانی فولاد جهان با آمیت باتی از ثروتمند ترین سرمایه داران هندی در انگلستان در سال ۲۰۰۵ می باشد : مخارج = ۷۸ میلیون دلار.
عروسی آنها شش روز طول کشید و ۱۲ جت جهت انتقال میهمانان به بیروت پایتخت لبنان به پرواز درآمدند ، ۴۵ سرآشپز مسئولیت تهیه غذا را برعهده داشتند و یک کیک بزرگ و ۱۰ هزار شاخه گل نیز برای جشن سفارش داده شد. آنها همچنین با حضور در یک فیلم بالیوودی نحوه آشناییشان را به تصویر کشیدند.
٣ - سومین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به عروسی پرنس چارلز و دیانا اسپنسر بود که با هزینه ۷۰ میلیون دلار در سال ۱۹۸۱ اتفاق افتاد.
٤ - چهارمین عروسی گران قیمت دنیا مربوط به ازدواج کیت میدلتون و پرنس ویلیام در سال ۲۰۱۱ بود : مخارج = ۳۴ میلیون دلار. ازدواج پرنس ویلیام و کیت میدلتون نیز مانند دیگر ازدواج های خاندان سلطنتی پرخرج برگزار شد. به هزینه های اصلی این جشن می توان به حلقه ۱۳۶ هزار دلاری، کیک ۸۰ هزار دلاری، لباس ۷۰ هزار دلاری، گل ٨٠٠ هزار دلاری، پذیرایی میهمانان ۶۰۰ هزار دلار و ۵۵۰ هزار دلار برای اقامت میهمانان در هتل به ازای هر شب اشاره کرد. سایر عروسی های پر هزینه که البته برخی از آنها به طلاق منجر شده است:
١ - ازدواج لیزا ماینللی و دیوید گست در سال ٢٠٠٢ : مخارج = ٥/٣ ملیون دلار
٢ - ازدواج پل مك كارتنی و هدر میلز در سال ٢٠٠٢ : مخارج = ٣ ملیون دلار
٣ - ازدواج الیزابت هارلی ( مدل ) و آرون نایار ( تاجر هندی ) در سال ٢٠٠٧ : مخارج = ٥/٢ ملیون دلار
٤ - ازدواج تام كروز و كتی هولمز در سال ٢٠٠٦ : مخارج = ٢ ملیون دلار
٥ - ازدواج الیزابت تیلور و لاری فورتنسكی در سال ١٩٩١ :  مخارج = ٢ ملیون دلار
٦ - ازدواج كریستینا آگوئلر و جردن براتمن در سال ٢٠٠٥ :  مخارج= ٢ ملیون دلار
٧ - ازدواج التون جان و دیوید فرنیش در سال ٢٠٠٥ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
٨ - ازدواج مایكل داگلاس و كاترینا زتا جونز در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
٩ - ازدواج تایگر وود و الین نوردگرن در سال ٢٠٠٤ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٠ - ازدواج ادی مورفی و نیكول میتچل در سال ١٩٩٣ :  مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١١ - ازدواج پیرز برازنان و كلی شای اسمیت در سال ٢٠٠١ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٢ - ازدواج مدونا و گای ریتچی در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥/١ ملیون دلار
١٣ - ازدواج دونالد تامپ و ملینا نوز در سال ٢٠٠٥ : مخارج = یك ملیون دلار
١٤ - ازدواج توری اسپلینگ و چارلی شانن در سال ٢٠٠٤ : مخارج = یك ملیون دلار
١٥ - ازدواج براد پیت و جنیفر انیستون در سال ٢٠٠٠ : مخارج = یك ملیون دلار
١٦ - ازدواج دیوید و ویكتوریا بكهام در سال ١٩٩٩ : مخارج = ٨٠٠ هزار دلار
١٧ - ازدواج اشلی جود و داریو فراچیتی در سال ٢٠٠١ : مخارج = ٧٥٠ هزار دلار
١٨ - ازدواج ماریا كری و تومی موتالا در سال ١٩٩٣ : مخارج = ٥٠٠ هزار دلار
١٩ - ازدواج مارك آنتونی و دیانا را تورز در سال ٢٠٠٠ : مخارج = ٥٠٠ هزار دلار
٢٠ - ازدواج نیكول كیدمن و كیت اوربان در سال ٢٠٠٦ : مخارج = ٢٥٠ هزار دلار
عروس در فرهنگ جغرافیائی ایران

١ - عروس محله : دهی جزء دهستان حومه ٔ بخش مرکزی شهرستان لاهیجان . سکنه ٔ آن ٢١٦ تن . محصول آن برنج و مختصری چای . آب آن از پلرود است : تارنمای لغت نامه دهخدا به نقل از فرهنگ جغرافیایی ایران
٢ - عروس محله ، روستایی از توابع بخش رحیم‌آباد شهرستان رودسر در استان گیلان ایران است. این روستا در دهستان سیارستاق ییلاقی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن زیر سه خانوار بوده‌است : دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
کتب و آثاری که در آن ها  از عروسی ها نوشته شده است

١ - كتاب شب عروسی بابام :  نوشته ی عباس پهلوان است. نثر و طرح داستان ‌های عباس پهلوان، رنگ و شتابی ژورنالیستی یا روزنامه‌نگارانه دارد. انگار که سردستی نوشته شده باشند و قرار بوده که در آخرین ساعت به چاپخانه برسد! زبان او نشات گرفته از زبان مردم کوچه و بازار و گفت‌وگوی آدم‌ها و قصه‌های او غنی از اصطلاحات روزمره، ضرب‌المثل‌ها و تکیه‌کلام‌های رایج همان مردم است. در داستان کوتاه «شب عروسی بابام» جدا از این زبان محاوره، عادات و سنت‌های مرسوم در نزد مردم این قشر از جامعه را هم می‌بینیم. از سفرۀ حضرت صغرا، و حمام رفتن دست‌جمعی داماد و دوستانش، تا جشن عروسی‌هایی که با رقص تخته‌حوضی همراه است و رسم پشت در حجله ایستادن زن‌ها. داستان کوتاه «شب عروسی بابام»، با همۀ هیجان و شوخ و شنگی ماجراهای آن، در ضمن غم‌نامۀ زن ایرانی نیز هست، مادر «جمال» (راوی قصه) یکی از نمونه‌های آن است. زنی که «لام تا کام» چیزی نمی‌گوید و چنان گم و کمرنگ، که جز در یک جمله و به اشاره‌ای گذرا، حتی در خود داستان هم دیده نمی‌شود. «. . . یاد روزی افتادم که تو بازار ارسی‌دوزا، مادرم منو گم کرده بود و داشتم از غصه می ‌مردم. . .». روی دیگر این سکۀ نارواج، «معصومه» زن‌بابای تازه و جوان است که دل در گروی «تقی»، آن جوان غزلخوان دارد و هنوز یاد آواز کوچه‌باغی خواندن‌های او را به‌خاطر دارد
٢ - کتاب نامزدی و عروسی در فرهنگ کردها :  نوشته ی آمد تیگریس و ترجمه ی عباس فرهادی است. در این کتاب ، نویسنده و مترجم سعی دارند بخشی از سنت های خوب کردها را در باب نامزدی و عروسی احیا کنند .آدابی که مدتی است دارد رو به فراموشی می رود و مثل سنن اقوام دیگر تحت تاثیر فرهنگ های مسلط ، در حال نابودی است. 
٣ - كتاب عروسي : ترجمه ی شهرزاد فتوحي و براي ثبت و نگهداري وقايع و خاطرات عروسي است. این کتاب شامل همه ی جوانب برنامه ریزی، از دعوت از مهمانان و خرید گل گرفته تا سازمان دهی کل مراسم است. توصیه هایی نیز درباره ی آداب معاشرت و رسوم و سنت ها و برگزاری بی نقص مراسم ازدواج دارد. سیاهه ی تفصیلی کارهایی که باید انجام شود، ایجاد اطمینان می کند از این که هیچ چیز از قلم نیفتاده است
٤ - كتاب عروسي خونين پاريس : نوشته ی هاينريش مان و  ترجمه ی محمود حدادي است. «پاريس، ٢٤ اوت ١٥٧٢، در گرگ و ميش سحر، بين ساعت سه و چهار، زنگ هاي خطر به صدا درآمدند، به علاوه دو ناقوس كوچك كه به ناقوس هاي جنگ شهرت داشت و در يك آن شايع شد كه شاه اجازه داده كه سر همه هوگنوها را ببرند و خانه هايشان را غارت كنند. پس در سراسر پاريس چنان كشتاري درگرفت كه در كوتاه زماني نماند، حتي يك كوچه كه در آن كسي جان نبازد و آنقدر خون در خيابان ها ريخته شد كه انگاري باران باريده است» ... اين جملات روايت شاهدان «شب بارتلمي» و «عروسي خونين پاريس» است، قتل عامي كه اوج نبردهاي خونيني بود كه در عصر رنسانس براي ٣٦ سال تمام فرانسه را به ورطه جنگ داخلي ميان كاتوليك ها و پروتستان ها كشاند.
۵ - عروسي خون : نمايشنامه ايست اثر فدريكو گارسيا لوركا. خلاصه داستان : در يكي از روستاهاي اسپانيا پسري عاشق دختر عموي خود بود. اما از بد روزگار پدر دختر آدم طماعي بود و به آنها اجازه ازدواج نميداد. بهرحال پسر كه اسمش آلفردو بود با دختر ديگري ازدواج كرد. پس از مدتي خبر رسيد دختر قصد ازدواج دارد با مردي از روستاي ديگر. آلفردو بمحض شنيدن خبر به خانه عموي خود ميرود و خبر را درست ميبيند. بساط عروسي مهيا ميشود اما آلفردو با دختر عمويش قرار فرار ميگذارند واز وسط مراسم عروسي فرار ميكنند. داماد بمحض خبردار شدن با گروهي از دوستانش به تعقيب آنها ميپردازد و بالاخره آنها را پيدا ميكنند. داماد و آلفردو به روي هم كارد ميكشند و در يك لحظه به همديگر ضربه اي وارد ميكنند وجلوي چشم دختر هر دو ميميرند.
شايد داستان كليشه اي باشد و شايد هم در اين چند جمله حس داستان منتقل نشود اما اين داستاني بود كه توسط يك گروه اسپانيايي بصورت باله به اجرا درآمد همراه با يك موسيقي جاودانه اثر آلفرد دو ديه گو .
اين داستان توسط زنده ياد احمد شاملو با سبك آهنگين و منحصربفرد خود او به فارسي ترجمه شده است. در سال ١٣٧٧ خورشیدی جشنواره تاتر به كارگرداني علي رفيعي براي نخستين بار به روي صحنه رفت. فرزاد دانشمند در گوشه صحنه با يك گيتار موسيقي زنده آنرا به عهده داشت. البته آهنگ اصلي نبود اما در پرده هايي ملودي اصلي بود .در بعضي جاها هم از آهنگهاي پاكو پنيا استفاده كرده بود و در بعضي جاها هم قطعاتي از خود دانشمند بود. اين نمايش پس از اين در دو نوبت ديگر هم به اجرا در آمد و در هر بار هم انبوهي از مردم از آن استقبال كردند.
٦ - «عروس نیل» : نوشتة ی "محمد بهارلو" ست .  "میترا داور" در مروری بر اين کتاب مي نويسد : "مكان وقوع داستان عروس نيل مسافرخانه اي است قديمي در جزيره اي متروكه. نامي از جزيره نيست اما لهجه جنوبي مردمان آن ورسم ورسوم شان نشان مي دهد كه احتمالا اين جزيره يكي از جزاير جنوب ايران  است. زمان داستان كاملا مشخص نيست اما خواننده در مي يابد كه در اين جزيره به هر علتی خبري از تلفن و يا تلويزيون نيست. مبحث بسيار مهم ديگر دراين رمان زبان داستان است. نويسنده با بازگشايي فرهنگ جنوب موفق شده است كلمات بسيار زيبا و قابل فهمي را وارد فرهنگ گفتگوهاي فارسي كند و اين امر موجب پويايي زبان گرديده است . فرهنگ بومي جنوب در اين رمان بدون جداسازي فرهنگي موفق شده دنياي جديدي را به سوي خواننده باز نمايد".
عروس در ترکیب برخی از واژه ها

کرسی عروس - شکل عروس ؛ نام قضیه ٔ فیثاغورس است در هندسه که در هر مثلث قائم الزاویه مجموع مربعات اضلاع زاویه ٔ قائمه مساوی است با مربع وتر.
گنج عروس ؛ در موسیقی ، نام یکی از تصنیفات باربد است
لباس عروس ؛ لباس که در هنگام زفاف پوشند. لباس که در جشن عروسی در برکنند
بیت العروس ؛ حجله . حجله گاه . خانه ٔ عروس . عروس خانه
عروس عرب ؛ کنایه از مکه ٔ معظمه - کعبه ٔ معظمه
تازه عروس ؛زن که تازه عروسی کرده باشد. زن که اخیراً زناشوئی کرده است . نوعروس
عروسان باغ ؛ کنایه از گلها و میوه ها و نهالهای نوبرآمده و درخت میوه دار
عروسان چمن ؛ بمعنی عروسان باغ است ، که کنایه از نهالها و گلها و میوه های نورسیده باشد
عروسان خُلد ؛ کنایه ازحوران بهشتی
عروسان درخت ؛ کنایه از شاخه های نورسته
عروسان عور ؛ کنایه از ستارگان
عروس اَرغنون زَن ؛ کنایه از ستاره ٔ زهره (رب النوع طرب ) است و آسمان سوم جای اوست
عروس تاک ؛ شراب
عروس جَهان ؛کنایه از جهان باشد به طریق اضافه ، یعنی عروسی که آن جهان است
عروس چرخ ؛ کنایه از آفتاب جهان گرد است . (برهان ) (آنندراج ). عروس چهارم فلک . عروس خاوری . عروس روز. عروس نه فلک .
عروس چهارم ؛ کنایه از آفتاب
عروس چهارم فلک ؛ کنایه از خورشید جهان آرا باشد. بمناسبت این که خورشید را در فلک چهارم فرض می کردند - عروس چرخ - عروس خاوری - عروس روز - عروس نه فلک
عروس خاوری ؛ به معنی عروس چرخ است که آفتاب جهان تاب باشد
عروس خشک پستان ؛ زنی که عقیمه بود یعنی هرگز نزاییده باشد - زن نازا
عروس زَر ؛ کنایه ازآتش
عروس سبا ؛ اشاره به بلقیس ملکه ٔ سبا است
عروس عَدن ؛ کنایه از ماه
عروس در برخی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ های فارسی

به کلاغ گفتند چرا سرت سیاه است گفت عروس خاله ام شده ام. یعنی از بس توسری از خاله ام خورده ام . کنایه از بد بودن خاله با دختر خواهر
پا کشا کردن داماد و عروس : تازه داماد و عروس را دعوت کردن
خر را که به عروسی می برند برای خوشی نیست برای آبکشی است :آدم زحمتکش را برای کار دعوت می کنند
 عروسی که مادر شوهر ندارد اهل محل مادرشوهرش هستند
قرض عروسی را خدا می دهد: در تشویق به ازدواج می گویند
عروس بی‌جهاز، روزه بی‌نماز، دعای بی‌نیاز، قورمه بی‌پیاز
عروس تعریفی عاقبت شلخته درآمد
عروس که به ما رسید شب کوتاه شد
عروس میاد وسمه بکشه نه وصله بکنه
عروس نمی‌تونست برقصه می‌گفت: زمین کجه
عروس را که مادرش تعریف کنه برای آقادائیش خوبه
عروس مردني را گردن مادر شوهر نگذاريد
مرگ خران،‌ عروسي سگان است
حالا چند کلمه از مادر عروس بشنو
عروس جوان داماد پیر - سبد را بیار جوجه بگیر
عروس شدم خلاص شدم : اختیارم با خود شد و از قیدی که داشتم رستم
عروس مردنی را گردن خارسو نگذارید : این چیز خود معیوب است ، عیبش را متوجه دیگری نسازید
عروس در  برخی ترانه ها و موسیقی

شاه داماد / چه قشنگه تازه عروس - اجرا : ویگن
عروسی افغانی  و آهنگ ایرانی
رقص زیبا : جشن عروسی
آهنگ عروس با صدای نسرین
آهنگ عروسی با صدای شهناز تهراني
عروس در  برخی فیلم های سینمایی

فیلم سینمایی جنجالِ عروسی‌ - بابازی گوگوش و گرشا رئوفی
فیلم عروس - بابازی نیکی کریمی
فیلم مستند «عروس بختیاری» ساخته هوشنگ صالحی
عروسی لر های بختیاری
فیلم‌  «عروس افغانی»
فيلم عروسی محمد رضا گلزار
عروسی لیلا فروهر
فيلم عروس فرنگی
عروس : در زنجیری از سروده ها


مبارک باد بر ما ، این عروسی
خجسته باد ما را ، این عروسی
چو شیر و چون شکر بادا همیشه
چو صهبا و چو حلوا ، این عروسی... : مولوی

بیا که قصر امل ، سخت سست بنیادست
بیار باده ، که بنیاد عمر بر بادست
غلام همت آنم ، که زیر چرخ کبود
ز هر چه رنگ تعلق پذیرد ، آزادست...
نصیحتی کنمت ، یاد گیر و در عمل آر
که این حدیث ، ز پیر طریقتم یادست
غم جهان مخور و پند من مبر از یاد
که این لطیفه ی عشقم ، ز رهروی یادست
رضا به داده بده ، وز جبین گره بگشای
که بر من و تو در اختیار نگشادست
مجو درستی عهد ، از جهان سست نهاد
که این عجوزه ، عروس هزاردامادست... : حافظ


باز کن پنجره را من تو را خواهم برد
به عروسی_ عروسک های کودک_ خواهر_ خویش
که در آن مجلس جشن صحبتی نیست ز دارایی داماد و عروس
صحبت از سادگی و کودکی است چهره ای نیست عبوس
کودک خواهر من در شب جشن عروسی عروسک هایش می رقصد
کودک خواهر من امپراتوری پر وسعت خود را هر روز
شوکتی می بخشد... : حمید مصدق

او درین بستر به خود پیچید مگر
 رغبتی سوزنده را تسکین دهد
وان دگر هر شب به فرمان هوس
نو عروسی تازه را کابین دهد... : سیمین بهبهانی

(همین نگارنده)
خون دل خوردی و فریا د رسا ، سر دادی
باورت سا خت ، مسیحا نفسی بر آمد
به افق خیره شدی ، تا که پرستو بینی
زهی افسوس ، که کفتار بسی‌ بر آمد
آسمان را طلبیدی همه جا ، روشن و صاف
با د و طوفان بشد ، و خا ر و خسی‌ بر آمد
تا سخن یا قلم ات ، در راه آزاد به رفت
بر حذر ماندی ، و فوج عسسی‌ بر آمد
نوعروس ملک کابین گشته درچنگال خصم
فره هشیا ر : صدای جرسی بر آمد

***
سفره ی عقد بچینید و نشا نید بر آن ، مجمر عود
شمع و آیینه گذارید و بر آرید ز دل بانگ و سرود

کف زنید ، گل بفشا نید ، بسا زید بسی ولوله ها
جمع مجلس به سرورست و فضا گشته پر از هلهله ها

همه لب ها به تبسم ، همه جا شا دی ها ست
وقت پاینده ی عشق است و به پا ساز و نواست

چه مبارک سحری هست و چه فرخنده شبی
جشن داماد و عروس است و زمان ، کامرواست

دکتر منوچهر سعادت نوری
منابع و مآخذ
عروس : واژه نامه ی نوین تالیف محمد قریب
عروس: فرهنگ فارسی تالیف معین
عروس : تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا
عروس : تارنمای لغت نامه دهخدا
برخی دانستنی ها پیرامون "عروس" و  "عروسی" در طول تاریخ : تارنمای پايگاه خبری جهان نيوز - تارنمای آفتاب - تارنمای دانشنامهٔ آزاد ویکی‌پدیا و تارنمای بی بی سی فارسی
پر هزینه ترین عروسی های تاریخ : تارنمای کلوب - تارنمای گروه اینترنتی ایران ناز
کتب و آثاری که در آن ها  از عروسی ها نوشته شده است : تارنمای کتابناک -  تارنمای شبکه بخوان دات کام - 
تارنمای بابک بدر و بسیاری از تارنماها
مروری بر کتاب «عروس نیل» : تارنمای ديباچه
جريان يك عروسي ايراني (از عقدكنان تا پاتختي) در دوره ی قاجاريه : تارنمای ديباچه
عروس در فرهنگ جغرافیائی ایران : تارنمای لغت نامه دهخدا - تارنمای دانشنامهٔ ویکی‌پدیا - فرهنگ جغرافیا ئی ایران
عروس در ترکیب برخی از واژه ها : تارنمای لغت نامه دهخدا و بسیاری از تارنماها
عروس در برخی اصطلاحات و ضرب‌المثل‌ های فارسی : تارنمای لغت نامه دهخدا - تارنمای ویکی گفتاورد
عروس در ترانه ها و موسیقی : تارنمای یوتیوب
عروس در فیلم های سینمایی : تارنمای یوتیوب
عروس در برخی سروده ها : تارنمای گلچینی از سروده ها - تارنمای ایرانیان