۱۳۹۵ فروردین ۲۰, جمعه

زندگی و آثار "پل ماسون" روزنامه نگار بریتانیایی و مولف کتاب مشهور "پس از کاپیتالیسم/ گذار از سرمایه‌داری"

ماجرای زندگی او
پل ماسون زاده ی ۲۳ ژانویه ۱۹۶۰ میلادی (۱۳۳۹ خورشیدی) در شهرک "لی" واقع در منطقه ی لنکستر در شمال غربی انگلستان، روزنامه نگار و پژوهشگر اقتصاد و گوینده و مجری برنامه های رادیو تلویزیون است. وی مولف کتاب مشهور "پس از کاپیتالیسم/ راهنمایی هایی برای آینده ی ما" و برخی کتاب های دیگر است. او به عنوان استاد مدعو، در دانشگاه "والور همپتون" (از دانشگاه های مشهور و معتبر بریتانیا) نیز تدریس می کند. همسر او "جین بروتون" است که به شغل پرستاری اشتغال دارد. "جان ماسون" (راننده) پدر او و "ژولیا" (مدیر مدرسه ی سن مارگارت) مادر او بودند.
پل ماسون در مدرسه ی سن ژوزف (در شهرک لی) و کالج سالسین در بولتون (از شهرهای منچستر بزرگ در شمال غربی انگلستان) تحصیل کرد و در سال ۱۹۸۱ در رشته های "موسیقی" و "علوم سیاسی" از دانشگاه شفیلد فارغ التحصیل شد.  دانشگاه شفیلد در سال ۱۸۹۷ تاسیس شده و دارای اعتبار بین المللی در بسیاری از رشته هاست. وی بین سال های ۱۹۸۲ تا ۱۹۸۸ در لنکستر زیست و به عنوان آموزگار موسیقی کار کرد.
پل ماسون از سال ۱۹۸۸ مقیم لندن پایتخت انگلستان بوده است. وی در سال ۱۹۹۱ به عنوان روزنامه نگار کارمزدی (فری لنسر ژورنالیست) مشغول به کار شد و بین سال های ۱۹۹۵ و ۲۰۰۱ با سازمان اطلاعات بازرگانی "رید" همکاری داشت  و طی همین دوران مقالاتی در روزنامه های دیلی اکسپرس و پست یکشنبه (میل آن ساندی) انتشار داد. پل ماسون در اوت ۲۰۰۱ به "رادیو تلویزیون بی بی سی" پیوست. نخستین اجرای او در برنامه ی اخبار شب بی بی سی همزمان با واقعه ی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ بود. در حال حاضر مقالاتی از او به شکل منظم در روزنامه ی "گاردین" ، مجله ی "نيوستيتسمان" و برخی دیگر از نشریات معتبر بریتانیا چاپ و منتشر می شود (ترجمه ی همین نگارنده از منابع انگلیسی)

زندگی و برخی از تالیفات او به زبان انگلیسی
https://en.wikipedia.org/wiki/Paul_Mason_(journalist)

کتاب "پس از کاپیتالیسم/ راهنمایی هایی برای آینده ی ما" (به زبان انگلیسی)
https://en.wikipedia.org/wiki/PostCapitalism:_A_Guide_to_our_Future

مصاحبه ی سی بی سی با او
پیرامون کتاب "پس از کاپیتالیسم/ راهنمایی هایی برای آینده ی ما" و مسائل روز (به زبان انگلیسی)
http://www.cbc.ca/radio/ideas/the-end-of-capitalism-1.3334355

هم نام های او
افراد زیر با "پل ماسون" هم نام می باشند و نباید آن ها را با "پل ماسون روزنامه نگار بریتانیایی" اشتباه گرفت
۱ - در ورزشکاران: "پل ماسون" (زاده ی ۱۸۷۴ - درگذشته ی ۱۹۴۵) ورزشکار مرد رشتهٔ دوچرخه‌سواری اهل کشور فرانسه بود. وی بین سال‌ ‎۱۸۹۶ میلادی در مسابقات بازی ‌های المپیک تابستانی در مجموع ۳ مدال طلا کسب کرد.
https://es.wikipedia.org/wiki/Paul_Masson_(ciclista)
۲ - در استادان و پژوهشگران: مفهوم‌ فلسفه تطبیقی‌، برای‌ نخستین‌ بار، در آغاز سال های‌ بیست‌ سده‌ی‌ حاضر در رساله‌ی‌ دکترایی‌ با همین‌ عنوان‌ توسط‌ "پُل‌ ماسون‌ - اورسل"‌ که‌ بعدها استاد کرسی‌ ادیان‌ هندی‌ در بخش‌ ادیان‌ مدرسه‌ی‌ تتبّعات‌ عالی‌ بود در سوربن‌ طرح‌ شد. ماسون‌ - اورسل‌ سعی‌ داشت‌ تا در حد ممکن‌، به‌ طور دقیقی‌ به‌ تعریف‌ موضوع‌ فلسفه‌ی‌ تطبیقی‌ بپردازد.
http://www.bashgah.net/fa/content/show/22663
۳ - در سنگین وزن ها: "بریت پل ماسون" ۵۱ ساله که اهل ایپسویچ (شهرکی در شهرستان اسکس در ایالت ماساچوست در آمریکا) و پستچی بوده است بعد از اینکه فهمید برای زنده ماندن راهی جز کاهش وزن ندارد وزنش را از ۴۴۵ کیلو به ۳۱۱ کیلو رساند. ماسون روزانه بیش از ۲۰ هزار کالری مصرف می‌کرد و در سال ۲۰۰۰ میلادی آنقدر بزرگ شده بود که برای بردنش به بیمارستان جهت عمل جراحی، امدادگران مجبور شدند پنجره بزرگ خانه او را بردارند تا جرثقیل چنگک‌‌دار وارد خانه‌اش شود و او را بلند کند اما ماسون بعد از تحمل عمل جراحی و استفاده از رژیم‌های مخصوص حالا شرایط بهتری دارد.
http://www.avapress.com/prtcp0q1.2bqep8laa2.html
همچنین نگاه کنید به
گذار از سرمایه‌داری: گفت‌وگوی سعید رهنما با شماری از نظریه‌پردازان سرشناس جهانی
 http://asre-nou.net/php/view.php?objnr=37971

تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری


The Life and Works of Paul Mason, the British Journalist and the Author of "PostCapitalism"
Abstract: His Life Story and his Works/ A List of his Books/ The Interview of CBC with him

Collected and Prepared By
Manouchehr Saadat Noury, PhD
The link will be posted
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها