۱۳۹۵ مرداد ۱۰, یکشنبه

همگونی ها و ناهمگونی های زندگی "ترامپ" و "پوتین"

زندگی "ترامپ"
۱ - دونالد جان ترامپ (متولد ۱۴ ژوئن ۱۹۴۶) بازرگان، شخصیت تلویزیونی آمریکا و نامزد حزب جمهوری خواه برای ریاست جمهوری در انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست. ترامپ از سال ۱۹۷۱ رئیس هیئت مدیره سازمان ترامپ بوده است. ترامپ در سال ۱۹۶۸ از مدرسه وارتون دانشگاه پنسیلوانیا فارغ‌التحصیل شد. او که حین تحصیل در دانشگاه در شرکت پدرش کار می‌کرد از سال ۱۹۷۱ کنترل این کسب ‌و کار خانوادگی را در دست گرفت و آن را به «سازمان ترامپ» تغییر نام داد. ترامپ در مدت فعالیتش هتل‌ها، کازینوها، زمین‌های گلف و ساختمان ‌های متعدد دیگری ساخته که بسیاری از آن ها نام او را بر خود دارند از جمله تفریگاه‌ های ترامپ (که هم اکنون در مالکیت کارل آیکان است). او نام ترامپ را وسیله ای پرارزش و متمایز کرده و جواز آن را به شرکت ‌های متعددی که در آن‌ ها سهمی ندارد یا سهم کمی دارد اعطا می‌ کند. ترامپ در سال ۲۰۰۰ برای کسب نامزدی حزب ریفورم در انتخابات ریاست جمهوری رقابت کرد و در انتخابات مقدماتی این حزب در دو ایالت پیروز شد و سپس کنار کشید. ترامپ که از سوی مجله فوربز در زمره ۴۰۰ فرد ثروتمند جهان بوده، کسب‌وکارهایش و نیز سه ازدواجش دهه‌ها پوشش گستردهٔ رسانه‌ای را به خود جلب کرده است. او از ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۵ میزبان شوی کارآموز در ان‌بی‌سی بوده است.
ترامپ در ۱۶ ژوئن ۲۰۱۶ بار دیگر رسماً نامزدی خود را برای انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری ۲۰۱۶، این بار به عنوان یک جمهوریخواه اعلام کرد. مبارزات انتخاباتی ترامپ مورد پوشش گستردهٔ رسانه‌ای قرار گرفت و به سرعت به پیشتاز نامزدی حزب جمهوریخواه تبدیل شد. اظهارات ترامپ در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌های مبارزات انتخاباتی عمدتاً مجادله برانگیز و گاهی همراه با شورش و اعتراض بوده است.
در ۳ مه ۲۰۱۶، پس از موفقیت او در پیروزی در بیشترین ایالت‌ها و کسب بیشترین آرای رقابت مقدماتی حزب جمهوریخواه، ترامپ عملاً نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا شد. چند هفته بعد آسوشیتد پرس گزارش کرد که او ۱۲۳۷ نماینده ی مورد نیاز برای کسب نامزدی حزب جمهوریخواه را به دست آورده است: بخش انگلیسی و فارسی ویکی پدیا
https://en.wikipedia.org/wiki/Donald_Trump
۲ - توماس فریدمن روزنامه نگار و نویسندهٔ آمریکایی اخیراً طی مقاله ای در نیویورک تایمز درمورد ترامپ و بی اطلاعی اش از مشکلات جهانی توضیح می دهد و رندانه سفاهت سیاسی و زنبارگی ترامپِ را به سخره می گیرد.
https://www.google.com
۳ - دونالد ترامپ میلیاردر آمریکایی برنامه دارد یک مرکز اداری شبیه به برج معروف ترامپ را در روسیه بسازد. ترامپ در طول سفر خود به مسکو برای حضور در مرحله نهایی مسابقه ی "ملکه ی زیبایی جهان ۲۰۱۳ " این مطلب را گزارش داد.
http://ir.sputniknews.com/persian.ruvr.ru/2013_11_09/124164543/
زندگی "پوتین"
۱ - ولادیمیر ولادیمیرویچ پوتین دومین و چهارمین رئیس جمهور روسیه بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی و از معتقدان کلیسای ارتدکس روسیه است. او رئیس حزب روسیه واحد (از ۱۵ آوریل ۲۰۰۸) است. پوتین از اوت ۱۹۹۹ تاکنون همواره پست ریاست‌جمهوری یا نخست‌وزیری روسیه را در اختیار داشته است. او متولد ۷ اکتبر ۱۹۵۲ در شهر سن پترزبورگ (در آن زمان، لنینگراد) است. ولادیمیر پوتین به عنوان رئیس جمهوری پُرکار شناخته می‌شود که اقتصاد روسیه را از بحران شدید دهه ۱۹۹۰ به ثبات و رشد در قرن بیست و یکم هدایت کرده‌ است. پوتین پیش از ریاست جمهوری روسیه، سابقه همکاری با کا.گ.ب را در دوران شوروی در کارنامه خود دارد. همچنین عده‌ای او را به عنوان ورزشکارترین رئیس‌جمهور دنیا می ‌شناسند. از وی با عنوان مرد آلفا نیز یاد شده است. او جودو کاری ماهر است و به بوکس، کونگفو، موی تای و بسیاری دیگر از هنرهای رزمی علاقه ‌منداست. او در راندن انواع و اقسام وسایل نقلیه مهارت دارد. وی زیردریایی هسته‌ای، هواپیما، لوکوموتیو و کامیون های عظیم‌الجثه را نیز به تنهایی هدایت کرده است. پوتین پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه لنینگراد از طرف کا.گ.ب دعوت به همکاری شد و بین سال‌ های ۱۹۸۵ تا ۱۹۹۰ از سوی این سازمان در آلمان خدمت کرد، وی از سال ۱۹۹۰ تا ۱۹۹۹ پست ‌های مختلفی از مشاور رئیس دانشگاه دولتی لنینگراد تا دبیرکلی شورای امنیت ملی روسیه را تجربه کرد و سرانجام در اوت ۱۹۹۹ به مقام نخست وزیری روسیه رسید، در دسامبر همان سال و در پی استعفای بوریس یلتسین به عنوان رئیس جمهوری موقت روسیه برگزیده شد و در مارس ۲۰۰۰ طی انتخابات ریاست جمهوری، رئیس جمهور روسیه شد، وی در انتخابات سال ۲۰۰۴ نیز در سمت خود ابقا شد و سرانجام در ماه مه سال ۲۰۰۸ در دولت تازه به قدرت رسیده دیمیتری مدودف پست نخست وزیری روسیه را به عهده گرفت. وی در انتخابات سال ۲۰۱۲ روسیه نیز با کسب ۶۳ درصد آرا به عنوان سومین بار رئیس جمهور روسیه گردید.
پوتین در سال ۲۰۱۳ پس از اتمام یک نمایشنامه اعلام نمود بصورت توافقی قصد طلاق گرفتن از لودمیلا پوتینا را دارد. آنها ضمن اینکه جداییشان را متمدنانه خواندند عامل اصلی آن را نداشتن وقت برای یکدیگر قلمداد کردند. یکی دیگر از دلایلی که راجع به عامل این طلاق شایعه شد رابطهٔ پوتین با آلینا کابائوا ورزشکار و فعال سیاسی روسی بوده است. شایعات به حدی بالا گرفت که اظهار شد پوتین از این زن جوان دو فرزند نیز دارد. این گفته‌ها از سوی دو طرف رد شد. شایعهٔ دیگری نیز وجود داشت که اظهار می ‌کرد پوتین دست بِزن دارد و همسرش را مورد آزار اذیت قرار می‌داده است. این اظهارات از سوی سرویس اطلاعاتی آلمان ادعا شده است. لنشن زن جاسوس آلمانی که در قرن گذشته توانست با همسر پوتین روابط نزدیکی برقرار کند ادعا کرده پوتین زنباره بوده و به همسرش خیانت می‌ورزید. با همهٔ وجود این گزارش‌ها تأیید شده نیستند: بخش انگلیسی و فارسی ویکی پدیا
https://en.wikipedia.org/wiki/Vladimir_Putin
۲ - ولادیمیر پوتین در سال ۲۰۰۷ به منظور شرکت در اجلاس روسای کشورهای حاشیه دریای خزر به ایران سفر کرد. او اولین رئیس جمهور روسیه است که طی ۵۰ سال گذشته به ایران سفر کرده است... در پی این سفر، با اینکه محور اصلی مذاکرات حقوق دریای خزر بود، انتظار عمومی بر این بود که مذاکرات جانبی در مورد مسایل هسته‌ای ایران انجام شود. اما محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به خبرنگاری که در این زمینه سوالی مطرح کرد، گفت: پوتین هیچ پیشنهادی درباره برنامه هسته‌ای نداشت. او در این سفر در مورد ارتباط ایران و روسیه گفت: ما با این کشور روابط حسن همجواری داشته و خواهیم داشت. در برخی از راستاها، به‌عنوان مثال در بخش انرژی- نفت، گاز، برق، انرژی هسته‌ای- ما شراکت بسیار مهمی داریم و تمامی این‌ها بررسی مشکلات در سطح عالی را مطالبه می‌کردند: بخش فارسی ویکی پدیا
https://fa.wikipedia.org/wiki/
حمایت متقابل ترامپ و پوتین از یکدیگر
۱ - پوتين از مواضع دونالد ترامپ استقبال کرد: ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه روز پنجشنبه ۷ مرداد ۱۳۹۵ دونالد ترامپ نامزد جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را فردی «برجسته و با استعداد» توصیف کرد.
http://www.beytoote.com/news/international/political-news15058.html
۲ - دونالد ترامپ اعلام کرد آماده است تا ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه را به واشنگتن دعوت کند. وی در گفتگو با روزنامه کوریر دلا سرا چاپ ایتالیا سخنان ولادیمیر پوتین در نشست بزرگ اقتصادی سن پترزبورگ را تفسیر کرد و گفت که آماده است تا مناسبات روسیه با امریکا را در فرمت کامل آن از سر بگیرد. وی توضیح داد: «من فکر می کنم که ولادیمیر پوتین درست گفته است. فکر می کنم که ما باید مناسبات را از سر بگیریم. من معتقدم که توافق با روسیه کار درستی است و بر تمام مسایل دنیا اثرات مثبت خود را خواهد گذاشت». وی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص دعوت پوتین به واشنگتن گفت: «من هیچ مشکلی با این قضیه ندارم، واقعا ندارم».
http://ir.sputniknews.com/politics/20160619/1610471.html
۳ - بوسه ی پوتین و ترامپ: "میندوگاس بونانو" هنرمند لیتوانی، با کشیدن تصویری خیالی از بوسه ی "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهور روسیه با "دونالد ترامپ" نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، سر و صدای زیادی در شبکه ‌های اجتماعی به راه انداخت. نقاشی بوسه ی پوتین و ترامپ بر روی دیوار یک رستوران در شهر "ویلنینوس" لیتوانی کشیده شده و خیلی زود توجه مردم این کشور و رسانه‌ های سراسر جهان را به خود جلب کرد.
http://www.fardanews.com/fa/news/522057
همگونی ها/ تجانس ها و تشابه ها
۱ - هر دو فارغ ‌التحصیل دانشگاه هستند. "ترامپ" فارغ‌ التحصیل مدرسه ی وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و "پوتین" فارغ‌ التحصیل دانشگاه لنینگراد است.
۲ - هر دو زنباره هستند.
۳ - هر دو نسبت به یکدیگر احترام متقابل دارند.
ناهمگونی ها/ تناقض ها و تفاوت ها
۱ - "ترامپ" ۶ سال از" پوتین" بزرگتر است
۲ - در سال ۲۰۰۷ پوتین به تهران پایتخت ایران رفت و پس از ۶ سال یعنی در ۲۰۱۳ ترامپ به مسکو پایتخت روسیه سفر کرد.
۳ - علاقه ی ترامپ به " کسب ‌و کار خانوادگی" و علاقه ی پوتین به " ورزش و هنرهای رزمی" است.
همگونی ها و ناهمگونی های " ترامپ" و " پوتین" / به زبان انگلیسی
https://www.quora.com/What-are-the-similarities-and-differences-between-Vladimir-Putin-and-Donald-Trump
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

گزیده ای از نوشتارها
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2016/06/blog-post_61.html