۱۳۹۷ اردیبهشت ۲۵, سه‌شنبه

ده (۱۰) " ملانیا" ی مشهور در آنجا و اینجای جهان

اشاره: " ملانیا" و شکل کوتاه آن "ملانی" نامی است که در زبان یونانی به معنای "سیاه" و "تیره و تار" می باشد

★ ملانیا پیر زن مقدس (زاده ی ۳۵۰ میلادی در اسپانیا - در گذشته ی ۴۱۷ میلادی در اورشلیم): در دورانی پس از کنستانتین یکم می زیست. کنستانتین یکم یا کنستانتین بزرگ ( متولد در سال ۲۷۲ میلادی و مرگ در ۲۶ ژوئن ۳۳۷ میلادی)، امپراتور مسیحی روم بود. وی مصلوب‌کردن را در سده چهار میلادی ممنوع اعلام کرد. کنستانتین یکم توانست ژرمن های ویزیگوتها را شکست بدهد. همچنین طی فرمان میلان در سال ۳۱۳ میلادی، مسیحیت را مذهب رسمی روم کرد و در کنار آن به مذاهب دیگر آزادی داد.

 ★ملانیا جوان بانوی مقدس (زاده ی ۳۸۳ میلادی در رم - در گذشته ی ۴۳۹ میلادی در اورشلیم): از نسل "ملانیا پیر زن مقدس" بود و در دوران امپراتور فلاویوس هونوریوس فرزند امپراتور تئودوسیوس به ترویج مسیحیت پرداخت. فلاویوس هونوریوس (زادهٔ ۹ سپتامبر ۳۸۴ - درگذشتهٔ ۱۵ اوت ۴۲۳) امپراتور روم از ۳۹۳ تا ۴۲۳ بود. او یکی از ضعیف ترین امپراتوران روم بود و به‌هنگام حملهٔ ویزیگوتهای تحت فرمان آلاریک یکم به رم در ۴۱۰ به راونا فرار کرد.

★ ملانی ریچاردز گریفیث (زاده ۹ اوت ۱۹۵۷) بازیگر آمریکایی است. از فیلم‌های معروف او می‌توان به فیلم شهرت به
کارگردانی وودی آلن و دختر شاغل به کارگردانی مایک نیکولز و آتش غرور به کارگردانی برایان دی پالما اشاره کرد

★ ملانیا هوتو سیاستمدار اهل شیلی (زاده ی ۸ فوری ۱۹۵۹): چندین دوره فرماندار جزیره ی شرقی شیلی بوده است.
    
  ★ملانیا ترامپ، سابقاً ملانیا کناوس (زادهٔ ۲۶ آوریل ۱۹۷۰) مانکن سابق اسلوونیایی آمریکایی است. او در ۲۲ ژانویه ۲۰۰۵ با دونالد ترامپ، ازدواج کرد. او که متولد اسلوونی (در جمهوری فدرال سوسیالیستی یوگسلاوی آن زمان) است، در سال ۲۰۰۱ مقیم دائم آمریکا و در سال ۲۰۰۶ شهروند این کشور شد. او از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ نقش بانوی اول ایالات متحده آمریکا را بر عهده دارد. او پس از لوییزا ادمز در ۱۸۲۵ دومین بانوی اول متولد خارج آمریکاست. او یک سال در دانشگاه لیوبلیانا تحصیل و ترک تحصیل کرد. سپس در خانه‌ های مد پاریس، فرانسه کار کرد، تا این که در سال ۱۹۹۶ به نیویورک نقل مکان کرد. او به شش زبان صربی-کرواتی، انگلیسی، فرانسوی، ایتالیایی، آلمانی و اسلونیایی (مادری) صحبت می‌کند. در سپتامبر ۲۰۱۶ روزنامه دیلی میل بریتانیا و یک وبلاگ نویس آمریکایی با انتشار عکس‌های عریان از ملانیا مدعی شدند که او در دهه ۹۰ میلادی و پیش از آشنایی با ترامپ به ارائه خدمات جنسی به مشتریان پولدار مشغول بوده ‌است. در عین حال همسر ترامپ این ادعا را رد و درخواست غرامت ۱۵۰ میلیون دلاری کرد... میکا برژینسکی، دختر زبیگنیو برژینسکی، مشاور امنیت ملی اسبق دولت آمریکا در مصاحبه‌ای زنان نزدیک به ترامپ یعنی ملانیا ، همسر و ایوانکا، دختر او را به داشتن شغل‌های جعلی در کاخ سفید متهم کرد و گفت: "ملانیا و ایوانکا ترامپ جوک واقعی هستند

 ★ملانی براون (زاده ی ۲۹ مه ۱۹۷۵): خواننده و ترانه ‌سرای اهل انگلستان است. او عضو گروه اسپایس گرلز بود و در سال ۲۰۱۴ داور مسابقه ایکس فاکتور بریتانیا شد.
Image result for Melania Albea

 ★ملانیا البی (زاده ی ۵ مارس ۱۹۸۰ در زوریخ): ورزشکار و اسکیت باز اهل سوئیس است. وی در سال ۱۹۹۹ از تیم ملی سوئیس جدا شد و به تیم ملی اسپانیا پیوست. ملانیا البی در سال ۲۰۰۱ مدال نقره را برای اسپانیا به ارمغان آورد.

 ★ ملانی مولر (زادهٔ ۱۰ ژوئن ۱۹۸۸): خواننده ی اهل آلمان است. برخی از فعالیت های هنری ملانی مولر را می توان در تارنمای رسمی او مشاهده کرد.

ملانی آوانسیان (زاده ۲۷ خرداد ۱۳۶۴ در تهران)، خواننده و نوازنده و دوبلور ایرانی ارمنی‌تبار است. فعالیت اصلی ملانی در ساز ویولنسل است، اما او از سال ۱۳۸۸ کار خود را به عنوان خواننده همراه با نوازندگی آغاز کرد که به علت محدودیت‌ها در ایران، در نماهنگهای منتشر شده حضور نداشت و مهمترین نماهنگ وی «عاشق‌تر میشم» نام داشت که در استودیوی تلویزیون گرجستان اجرا شد. وی تاکنون با خوانندگانی از جمله آرمین، ساسی مانکن و بنیامین بهادری نیز همکاری داشته‌است
Image result for ‫ملانی آرطون دونده ايرانی در ورزشگاه خليفه دوحه‬‎
(ملانی آرطون دونده ايرانی در ورزشگاه خليفه دوحه)
★  ملانی آرطون (آرتون) دونده ی ارمنی تیم ملی  ایران (متولد سال ۱۳۶۴ خورشیدی در تهران): عضو تیم ملی دو و میدانی ایران، قهرمان مسابقات غرب آسیا در دوحه در دو ۴ × ۱۰۰ متر بوده است..
نگارش و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری
*
منابع و مآخذ

معنای " ملانیا": نوشتاری به زبان انگلیسی در تارنمای ویکی پدیا/ ملانیا پیر زن مقدس: نوشتاری به زبان انگلیسی در تارنمای ویکی پدیا/ ملانیا جوان بانوی مقدس: نوشتاری به زبان انگلیسی در تارنمای ویکی پدیا/ ملانیا هوتو سیاستمدار اهل شیلی (به  زبان انگلیسی): تارنمای ویکی پدیا/ ملانی براون: تارنمای ویکی پدیا/ ملانیا البی (به  زبان انگلیسی): تارنمای ویکی پدیا/ ملانی مولر: تارنمای ویکی پدیا/ فعالیت های هنری ملانی مولر (به زبان آلمانی): تارنمای رسمی ملانی مولر/ ملانیا ترامپ: تارنمای ویکی پدیا/ ملانیا و ایوانکا ترامپ جوک واقعی هستند: تارنمای سرپوش/ ملانی ریچاردز گریفیث: تارنمای ویکی پدیا/ ملانی آوانسیان: تارنمای ویکی پدیا/ ملانی آرطون دونده ايرانی در ورزشگاه خليفه دوحه: تارنمای بی بی سی/ ملانی آرطون (آرتون): بسیاری از تارنماها