۱۳۹۷ خرداد ۱۰, پنجشنبه

" کورس" در ایران و جهان


تندیس کورس هخامنشی در پارک المپیک شهر سیدنی استرالیا
================
واژه ی "کورس" در ایران
★کورس = تلفظ یونانی کورش است (از حاشیه ٔ برهان چ معین ذیل کوروش) - پادشاه هخامنشی - پسر با نژاد‎
 سر دودمان و مؤسس سلسله ٔ هخامنشی پسر کمبوجیه -. وی بر آخرین پادشاه ماد موسوم به ایشتوویگو یا آستیاژ خروج کرد و پادشاهی را از قوم ماد به قوم پارس منتقل ساخت و ارمنستان را مطیع کرد و با بابلیان جنگید و بابل و لیدی را مسخر ساخت و کرزوس پادشاه لیدی را پس از اسارت مورد عفو قرار داد و فریگیا را ضمیمه ٔ ایران کرد. کورش یهودیانی را که در بابل اسیر بودند آزاد کرد و اجازه ٔ بازگشت به بیت المقدس داد. وی از طرف شمال شرقی تا رود سیحون (سیردریا) پیش رفت و در کنار آن رود، شهری به اسم خود بنا کرد و از سوی مشرق و جنوب تا رود سند پیش تاخت. او در جنگ با یکی از قبایل سکایی در شمال ایران زخم برداشت و کشته شد و به قولی دیگر در پارس به مرگ طبیعی درگذشت..
★ کورس = سیروس: سیروس یونانی شدهٔ نام فارسی کورش است. کوروش بزرگ یا سیروس تلفظ کوروش در برخی کشورهای اروپایی است.
★ کورُس آموزگار (زادهٔ ۲۵ خرداد ۱۳۰۶ در تهران) یکی از وزرای ایرانی در دوران پهلوی بود. او تحصیلات خود  را در آمریکا ادامه داد و توانست مدرک مهندسی دریافت کند. او در سال ۱۳۴۸ به وزارت آبادانی و مسکن رسید و ۴ سال این شغل را بر عهده داشت.
★ کورس سرهنگ‌زاده خواننده ی ایرانی است. وی در سال ۱۳۱۶ در پاریز سیرجان متولد شد. والدین و جد او اهل شهرستان بم بودند. وی در حال حاضر در کرج زندگی می‌کند. ترانه ی "دوتا چشم سیاه داری": توسط کوروس سرهنگ زاده
★ کورس بالا (کروس بالا) = روستایی از توابع بخش ایوانکی شهرستان گرمسار در استان سمنان ایران است. این روستا در دهستان ایوانکی قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۳۱ نفر بوده ‌است.

واژه ی "کورس" در جهان
★ کورس =  نام پیمان بازرگانی آزاد بین کره جنوبی و امریکا
★ کورس =  نام توافق آمریکا و کره جنوبی در مورد پیمان تجارت آزاد
★ کورس = نام تیم ملی کرفبال زلاند نو
★ یادآوری: کرفبال ورزش تیمی مختلطی با شباهت ‌هایی با بسکتبال و نتبال است. در این ورزش هر تیم از هشت نفر بازیکن تشکیل شده‌اند که چهار نفر آن‌ ها زن و چهار نفر مرد می ‌باشند. این ورزش در هلند به وسیله نیکو بروخایسن در سال ۱۹۰۲ ایجاد شد. کرفبال یکی از ورزش‌های پرطرفدار در هلند و همچنین بلژیک و تایوان می‌باشد. البته این بازی در ۵۴ کشور دیگر دنیا انجام می‌شود.
★ کورسیکو یک شهرستان در ایتالیاست که در ناحیه لمباردی٬ استان میلان واقع شده‌ است.
★ کورسیکانا، شهری در ایالت تگزاس از ایالات جنوبی ایالات متحده آمریکاست. در سرشماری سال ۲۰۰۰، جمعیت این شهر ۲۴۴۸۵ نفر اعلام شد.
تهیه و تدوین:
دکتر منوچهر سعادت نوری

*
منابع و مآخذ
کورس تلفظ یونانی کورش است: تارنمای پارسی ویکی (لغت نامه ی دهخدا)/ سیروس: تارنمای ویکی‌پدیا/ کورُس آموزگار: تارنمای ویکی‌پدیا/ کورس سرهنگ‌زاده: تارنمای ویکی‌پدیا/ کورس بالا (کروس بالا): تارنمای ویکی‌پدیا/ توافق آمریکا و کره جنوبی: تارنمای بی بی سی/ پیمان بازرگانی آزاد بین کره جنوبی و امریکا (به زبان انگلیسی): تارنمای ویکی‌پدیا/ کورس نام تیم ملی کرفبال زلاند نو: تارنمای ویکی‌پدیا/ کورسیکو: تارنمای ویکی‌پدیا/ کورسیکانا: تارنمای ویکی‌پدیا/ یادآوری: تارنمای ویکی‌پدیا
*
همچنین نگاه کنید به
مجموعه ی واژه های ایرانی در فرهنگ جهانی
*
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.com/2018/05/blog-post_31.html
بخش های پیشین مجموعه ی یادداشت ها و نوشتارها و نامه ها
========