۱۳۹۸ اسفند ۱۳, سه‌شنبه

گسترش ابتلا و تلفات حاصله از ویروس "کرونا" در ایران

COVID-19 Outbreak Cases in Iran.svg 
در پی بحران شیوع بیماری کروناویروس در نقاط مختلف جهان، شیوع کروناویروس در ایران رسماً در تاریخ ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ تأیید شد. هرچند پیش از این نیز موارد مشکوک به کروناویروس در ایران گزارش شده بود  ولی مقامات وزارت بهداشت ایران تمام آن‌ها را رد کرده بودند.
به گزارش اسپوتنیک ، نماینده مجلس ایران اعلام نمود که ‌ تعدادی از کشورهای منطقه با فرافکنی سعی دارند ایران را منشأ ویروس کرونا عنوان کنند در حالی که چند ماه است خودشان درگیر این بیماری و این ویروس هستند. وی در ادامه گفت: این کشورها چند ماه است که درگیر این بیماری هستند و تلفات جانی زیادی را هم داشته‌اند. بسیاری از کشورهای منطقه خلیج فارس اصلاً آماری از کشته‌ها و تلفات کشورشان بر اثر بیماری کرونا را منتشر نمی‌کنند و این به آن معنا نیست که آنها درگیر کرونا نیستند بلکه کشورهایی همچون عراق، افغانستان، امارات و دیگر کشورها از چند ماه قبل درگیر این بیماری هستند
آمار رسمی شیوع کرونا در ایران
وزارت بهداشت ایران در تازه‌ترین آمار خود از وضعیت شیوع ویروس کرونا در ایران از مرگ ۷۷ نفر تا صبح روز سه‌شنبه ۱۳ اسفند خبر داد. بنا بر این گزارش شمار مبتلایان به ویروس کرونا (کووید-۱۹) در ۲۴ ساعت گذشته به ۲۳۳۶ نفر رسیده است. به این ترتیب شمار موارد تایید شده ابتلا به کرونا از روز دوشنبه ۸۳۵ نفر افزایش پیدا کرده و تعداد جان‌باختگان ۱۱ نفر بیشتر شده است. گزارش‌های غیر رسمی از ایران حاکی از تفاوت چشمگیر آمار واقعی مرگ بر اثر ابتلا کرونا با آمار رسمی است.
شهر قم محل اولیه شیوع  و مسئله ی لیسیدن ضریح حرم
براساس اطلاعاتی که در مورد شیوع کرونا در ایران منتشر شده، به نظر می‌رسد که شهر قم محل اولیه شیوع بوده و ویروس از این شهر به سایر نقاط ایران سرایت کرده است. اخیرا تصویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن برخی زائران حرم حضرت معصومه در قم و حرم امام رضا در مشهد ظاهرا به منظور مخالفت با پیشنهاد بستن این اماکن در جهت گسترش ویروس مرگبار کرونا و تاکید بر ایمان و اعتقاد خود به پاکیزه ماندن این محل، ضریح و دیگر سطوح این محل را می‌لیسیدند. این تصویر به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد و در رسانه‌های خارجی نیز انعکاس یافت. تصاویر لیسیدن حرم در خارج از ایران نیز انعکاس گسترده داشته است. از جمله روزنامه دیلی میل، چاپ بریتانیا، مطلبی تحت عنوان "ویدیوی هشدار دهنده ایرانیان را هنگام اجرای مناسک سنتی دینی لیسیدن حرم نشان می‌دهد در حالیکه روحانیون تندرو حکومت با وجود شیوع کرونا از بستن این اماکن جلوگیری می‌کنند." دیلی میل در این مطلب نوشته است که "رژیم مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز ورزشی را برای جلوگیری از گسترش بیماری بسته اما تشکیلات تحت نظر روحانیون تندور هنوز هم از بستن اماکن مقدس خودداری می‌کند." روزنامه تایمز مالی هم در گزارشی با عنوان "با افزایش موارد ابتلای به ویروس کرونا اعتماد نسبت به رهبران ایران متلاشی می‌شود" نوشته است که "در حالیکه رژیم اسلامی منزوی و تحت فشار است، ابتلای به کرونا گسترش پیدا می‌کند." این روزنامه تاخیر مقامات در شناسایی و اعلام شیوع کرونا واقدامات ناکافی در مقابله با آن را از عوامل موثر در گسترش سریع این بیماری در ایران دانسته و ضمن اشاره به ادامه سفر مردم به شهرهای زیارتی و باز بودن زیارتگاه‌ها، ماجرای لیسیدن حرم را نیز ذکر می‌کند. در میان برخی از شیعیان، بوسیدن ضریح، در و دیوار و در مواردی حتی کف زیارتگاه ها رایج است اما لیسیدن این محل ها رواج نداشته است.
تهیه و تدوین
دکتر منوچهر سعادت نوری