۱۳۹۳ خرداد ۱۴, چهارشنبه

===== About Spinach: In English & Persian =======

 
Spinach (Spinacia oleracea) is an edible flowering plant in the family of Amaranthaceae.
 Spinach is thought to have originated in ancient Persia (modern Iran and neighboring countries).
http://en.wikipedia.org/wiki/Spinach
 Spinach is a super food loaded with tons of nutrients in a low calorie package.Most of the calories in spinach come from protein.Dark leafy greens like spinach are important for skin and hair, bone health, and provide protein, iron, vitamins and minerals. The possible health benefits of consuming spinach include improving blood glucose control in diabetics, lowering the risk of cancer, lowering blood pressure, improving bone health, lowering the risk of developing asthma and more.
One cup of raw spinach contains 27 calories, 0.86 grams of protein, 30 milligrams of calcium, 0.81 grams of iron, 24 milligrams of magnesium, 167 milligrams of potassium, 2813 IUs of Vitamin A and 58 micrograms of folate.
Spinach is one of the best sources of dietary potassium, weighing in at 839mg per cup (cooked). To compare, one cup of banana has about 539mg of potassium.
A lack of iron in your diet can effect how efficiently your body uses energy. Spinach is a great non-heme source of iron, along with lentils, tuna and eggs.
Spinach contains approximately 250mg of calcium per cup (cooked), however it is less easily absorbed than calcium from sources like dairy products. Spinach has a high oxalate content, which binds to calcium deeming it unavailable for use in our bodies.
When it's all said and done, our bodies can only absorb about 5% of the calcium in spinach (about 12.5mg per cup) whereas the absorption rate from calcium in milk is about 28% (300mg of calcium in one cup of milk at a bioavailability level of 28% would provide 84 mg per cup).
Spinach is also one of the best sources of dietary magnesium, which is necessary for energy metabolism, maintaining muscle and nerve function, heart rhythm, a healthy immune system and maintaining blood pressure. Magnesium also plays a part in hundreds more biochemical reactions that occur in the body.
Those with digestive disorders, alcoholic, older adults and individuals taking medications such as antibiotics and diuretics are more likely to have a magnesium deficiency and should consume more leafy greens.
http://www.medicalnewstoday.com/articles/270609.php
Spinach Production in Iran from the year 1990 until 2012
http://www.factfish.com/statistic-country/iran/spinach,+production+quantity

اسفناج یک نوع گیاه یک ساله با ساق و برگ بسیار لطیف است که می‌توان در آش از آن سود جست. اسفناح سرشار لوتئین و گزانتین است که این کاروتنوئیدها، از بین برنده مولکول‌های بی ثباتی به نام رادیکال‌های آزاد در بدن هستند قبل از اینکه رادیکال‌های آزاد بتوانند به بدن آسیب برسانند. کاروتنوئیدها در اسفناج و سایر سبزی هایی که دارای برگ سبز پر رنگ هستند، وجود دارند، برخی مطالعات نشان داده‌اند که که آنها می توانند با سرطان دهان، معده و مری مقابله کنند.
http://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%A7%D8%B3%D9%81%D9%86%D8%A7%D8%AC
اسپناج = اسفناج است که سبزی آش باشد (برهان ) - تره ٔ معروف - سپاناخ  - اسفاناخ  - سفاناخ  - اسپاناخ  - اسپانج  - سبانج (مهذب الاسماء) - بابای تو چارده پسر داشت/ نی میزد و اسفناج می کاشت: لغت نامه دهخدا
http://www.loghatnaameh.org/dehkhodaworddetail-590ac490335949cc9f7167246a7832ba-fa.html
اسفناج که از واژه ی فارسی اسپناج گرفته شده است گیاهی است که منشا یا جایگاه نخستین رویش آن در ایران بوده است. 
Various Articles
اسفناج را ایرانیان به جهان شناساندند. پیشینیان ما از دو هزار سال قبل، این گیاه را در سرزمین گسترده مان کشت می کردند. بعدها کاشت و استفاده از آن در سایر نقاط جهان هم رایج شد. اسفناج در غرب از دوران شکوفایی یونانیان و رومیان آغاز گردید. اسم اسفناج در زبان انگلیسی و تقریبا تمامی زبان هایی که از لاتین مشتق شده اند، از واژه پارسی «اسپناج» گرفته شده است. عرب ها، اسفناج را شاه سبزی ها نام نهاده اند. در سال ۶۴۷ بعد از میلاد، اسفناج از خاورمیانه به چین آورده شد و تقریبا ۵۰۰ سال بعد (در قرن دوازدهم) در اسپانیا کشت می شده است. ولی از رواج آن به منزله یک سبزی خوراکی در اروپا و آمریکا تنها دو سده می گذرد. هم اکنون این سبزی در ایالات متحده چنان متداول شده که تا حدودی در سراسر آن از کالیفرنیا گرفته تا فلوریدا کاشته می شود. می توان گفت که نیمی از اسفناج امریکا در کالیفرنیا و یک سوم آن را در تگزاس می کارند. ایالت کالیفرنیا از لحاظ تولید صنعتی اسفناج در جهان پیشتاز است. این میزان فراوان تولید سبب شده است تا انواع گوناگونی از اسفناج به دست آید. کلاً سه گونه اصلی از سبزی مذکور هست که عبارتند از: اسفناج با برگ های صاف، چروکیده و نیمه چروکیده. اسفناجی که برگ های ناصاف و چروکیده کلم برگ مانند دارد، همان نوع اصلی است که از شرق به غرب برده اند. این رقم اسفناج به عنوان سبزی تازه، بهتر و مرغوب تر از دو گونه دیگر است و بیشتر در صنایع غذایی کاربرد دارد.
http://mihansalamat.ir/?p=933
آشنایی با خواص اسفناج: اسفناج سرشار از آهن، ویتامین ها و مواد معدنی است که به ندرت در غذاهای دیگر یافت می‌شود. اسفناج دو برابر دیگر سبزیجات دارای فیبر است. اسفناج مانند دیگر برگ‌های سبز تیره منبع خوبی از بتاکاروتن و آنتی اکسیدان قوی ضد بیماری است و خطر پیشرفت آب مروارید را کاهش می دهد. با مصرف این سبزی می‌توان از ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان پیشگیری کرد. این سبزی به خاطر نقش مهمش در تولید انرژی می‌تواند عاملی موثر برای تنظیم قند خون باشد. اگرچه اسفناج منبع غنی از کلسیم است ولی اکثر آن قابل استفاده نیست چرا که اسید اگزالیک موجود در اسفناج مانع از جذب کلسیم می شود در عوض پتاسیم فراوان در اسفناج برای سلامتی قلب مفید است.
اسفناج ها دو نوعند: با برگ‌های "فر" و با برگ‌های "صاف". اسفناجی را انتخاب کنید که دارای برگ‌های ترد و تیره رنگ باشد و برگ‌های زرد و پژمرده را انتخاب نکنید.
http://hamshahrionline.ir/details/88631
طی نتایج حاصله از تحقیقات صورت گرفته در خصوص رابطه میان خوردن سبزی‌جات و خطر بروز سرطان پروستات،‌ اسفناج بهترین و موثرترین سبزی برای پیشگیری از این بیماری شناخته شد. کارتنوئیدهای موجود در اسفناج از چشم در برابر بسیاری از بیماری‌ها مانند آب مروارید و تخریب لکه زرد (دژنراسیون ماکولار) محافظت می‌کند. تحقیقات نشان داده حتی نورهای مصنوعی که در فروشگاه‌ها بر روی کیسه‌های پلاستیکی حاوی اسفناج‌ها می‌تابند در واقع به حفظ برگ‌های آن در برابر فاسد شدن کمک می‌کند و این نشان می‌دهد اسفناج از لحاظ متابولیکی به مدت طولانی فعال و تازه است.
http://hamshahrionline.ir/details/140679

یادداشت پایانی
١ - بنا بر منابع معتبر گياه شناسي، اسفناج با نام علمی "اسپسانیا اولراسیا" گیاهی است یکساله دارای ساقه ای راست و برگ های آن پهن و نرم مثلثی شکل برنگ سبز می باشد. اسفناج نسبت به سرمای زمستان مقاوم است. دو نوع اسفناج وجود دارد: بهاره و پائیزه. اسفناج بهاره در فصل بهار کاشته می شود و به اسفناج انگلیسی معروف است. نوع پائیزه آن که به خاک بسیار غنی احتیاج دارد در پائیز کاشته می شود. گل های اسفناج برنگ سبز کم رنگ می باشد. اسفناج چون دارای مواد غذایی فراوانی است کشت آن امروز در تمام نقاط دنیا معمول است.
٢ - بر پایه ی گزارش تارنمای "برترین ها" : اسفناج يك سبزي صددرصد ايراني است و نام اسفناج كه تقريبا در همه زبان‌ها از همين ريشه گرفته شده از واژه «اسپاناخ» گرفته شده است كه در فارسي باستاني به معناي دست سبز است.

دکتر منوچهر سعادت نوری

همچنین نگاه کنید به
١ - تغذیه در ایران باستان نوشته هایی از همین نگارنده
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2013/12/blog-post_11.html
٢- تغذ یه و سلا مت جسم و روان نوشته ای از همین نگارنده
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2013/08/blog-post_27.html
٣ - گفتنی های تغذیه نوشته هایی از همین نگارنده در گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca
گزیده ای از نوشتارها
http://msnselectedarticles.blogspot.ca/2014/06/about-spinach-in-english-persian.html
/